На всеки се е случвало да се озове в ресторант и след като е вечерял, да осъзнае, че не може да заплати сметката си. Дебитната карта не може да завърши плащането, нямате никакви пари в себе си банкоматите се намират на няколко дни път с камили. Трябва да се измисли някакъв вариант, за да може поне малко срамът да се задържи на нивото на нормалнот. Какво следва в този момент?
Една стара поговорка твърди, че най-често клиентът ще трябва да заплати своя дълг в кухнята и да измие чиниите или да изхвърли всичкия боклук в кофата. Подобни сцени могат да се разиграят в някои филм или риалити, но днес това не е очакваният сценарий.
Модерните ресторанти използват само професионалисти и никой няма да позволи на човек без подготовка да влезе и да нанесе повече щети, следователно съществуват други решения. Да не забравяме, че повечето използват модерни миялни машини и отдавна са заменили човека от подобни операции. Ето какво се случва реално, когато един клиент не е в състояние да си плати.
Матю Брит е професор в университета Джонсън и Уелс с години опит като професионален готвач в някои от най-големите ресторанти във Вашингтон. То споделя, че около 99.9% от времето, някой друг от заведението ще се намеси и ще плати сметката на клиента, който не е в състояние. Мениджърите също са подготвени за адекватни мерки и осъзнават, че подобен сценарий може да се случи.
Клиентът не се е опитал да избяга от ресторанта, обикновено това се случва много по-рано, следователно няма как да тръгнат с лоши намерения към него. Важно е самият гост на заведението да не се чувства като престъпник, понякога технологията или лошата преценка ще доведат до такива проблеми, но винаги може да се намери цивилизовано решение.
Самият Брит е попадал в такава ситуация, когато пътува до Дания и не съобщава на банката си, че ще е в чужбина. Логичното е точно банковата система да блокира сметката му, докато е в скъп ресторант. Той самият си спомня, че е загубил ума и дума и не знаел как да реагира. Чак в края на вечерта успява да се чуе с банката и да помоли за спешно отблокиране. Срамът не може да се заличи толкова лесно и той самият трябва да чака до приключването на ресторанта.
Шон Бъчър е готвач и автор на няколко кулинарни книги, както и собствени на ресторант. Неговият е за бързо хранене и често става свидетел на точно такива проблеми. Вместо да се вика полиция или да се стига до разправии, той е инструктирал своите служители просто да дават едно хранене гратис. Неговият опит показва, че клиентите се връщат и винаги заплащат онова, което са консумирали и е останало неплатено от предната поръчка.
Никой не трябва да вдига скандали за сметка от няколко долара, това създава много лошо впечатление на всички останали клиенти и работи изключително негативно. Всеки един ресторант има комплименти под формата на храна и щом се случи подобна грешка, въпросният обяд влиза под формата на комплимент. Самите мениджъри осъзнават, че най-често няма никакъв смисъл да търсят сметка или да викат полиция, по-добрият вариант е да пуснат един гратис и да продължат работата си, вместо да фрустрират обстановката.
Нито един ресторант няма да се разори, ако от време на време пусне едно безплатно меню. Ако сметката надвишава сумата от 75 долара и то за скъпа кухня, то най-вероятно ходът на разговора определено ще се промени. Това поне е наблюдавал Брит, когато е трябвало да плати своята собствена сметка. Ако например клиентът е виждан да вечеря често и до този момент да не е имал проблеми, то най-вероятно ще намерят компромис и ще се постараят да подходят с разбиране. Някои мениджъри имат и друг подход към такива клиенти. Готови са да намалят цената на половина или да оставят някакъв депозит, за да се върнат с цялата сума, когато могат.
Има случаи, в които ще поискат и залог под формата на часовник, телефон или друго устройство. То самото ще струва много повече от сметката в ресторанта. Това е и много силна мотивация за изчистването на всички дългове. Обаждането в полицията за една сметка е нещо като ядреното решение. По препоръки на всеки един истински ресторантьор, този вариант трябва да се избягва по всякакъв начин. Намесата на полицията ще доведе до сриването на реномето и ще обезпокои всички клиенти, следователно е много крайна мярка.
Защо човек не може да плати с миене на чинии? На първо място е забранено от здравните служби на САЩ. Според въпросната администрация, човек без необходими прегледи за работа в заведение, не може да се доближава до храната, до хладилниците или до миялните машини. Ако никога не сте работили в ресторант, то нямате никакво право да влизате в заведението и да работите, без значение какво се случва. Всяка една кухня е подредена като операционна зала от готвачите, там съществува йерархия, твърде много остри прибори, горящи котлони и някои изпепеляващи съставки. Един неопитен кадър ще бъде само още една причина за катастрофа, а при инцидент е очаквано да се заведат и дела, при това не само от гратисчията, но и от клиентите.
Бъчър е категоричен, че никой няма да си позволи този лукс да пусне някой до посудата. Единствените хора, които са застраховани, са сервитьорите и готвачите. Клиентите, които се натровят с храна също за застраховани, но единствените, които могат да се окажат с някаква компенсация. Ресторантът не плаща нищо на човек, чийто ръце се заклещят в индустриална миялна машина.
И нека не забравяме още един факт, човек в САЩ може да получи присъда за затвор, ако не успее да плати своята сметка. Мъж в Илинойс получава присъда от 3 години в затвор, след като за пореден път няма никакви пари, с които да плати сметката си. Оказва се, че въпросният герой е посетил около 13 други ресторанта в рамките на две седмици, преди да бъде заловен и съден.
Не прекалявайте с гостоприемството на ресторантите и разберете, че винаги има по-разумен и лесен вариант за заплащането на сметката. Най-добрият е просто да се обадите на приятел, който да поеме този разход или да ви преведе пари веднага. Финансовата грешка не е краят на света.