Коя е най-старата ДНК, която сме откривали?

Древната ДНК може да разкрие най-различни неща за миналото – от загадките на човешката еволюция до тайните на праисторическия климат на Земята. Но коя е най-старата ДНК, откривана някога?

ДНК е наследственият материал при хората и почти всички други организми, който носи генетична информация за развитието, функционирането, растежа и размножаването на този организъм.

Молекулите на киселината са доста крехки и се разрушават с времето, което означава, че намирането на наистина стари примери е изключително рядко – но не и невъзможно…

Най-старата ДНК в света е открита през 2022 г. – и е на изумителните 2 милиона години.

Открита в седименти от ледниковата епоха в северна Гренландия, тя е била затворен във вечната замръзналост от плиоцена насам. След като е била секвенирана, киселината отваря прозорец към миналото като хвърля светлина върху редица животни и растения, които някога са обитавали района.

Сред тях са северни елени, гъски, зайци, гризачи, раци и мастодонти, както и дървета топола, бреза и туя, и различни арктически и бореални храсти и билки.

Преди това откритие най-старата възстановена досега ДНК е от зъби на мамут на възраст 1,2 милиона години, открити в сибирската вечна замръзналост. Това е първият случай, в който от древен организъм е извлечена ДНК на възраст над 1 милион години.

Въпреки че е само на около половината от възрастта на пробите от Гренландия, тази ДНК е възстановена директно от биологичен материал, което я прави най-старата, секвенирана от физически образец.

Друг забележителен пример за наистина стара ДНК е от кон, намерен през 2013 г. запазен в канадската вечна замръзналост, който е датиран на възраст между 780 000 и 560 000 години. Той държеше рекорда за най-стара ДНК, докато не беше надминат от зъба на мамута.

Но стига толкова за древните животни – ами човешката ДНК?

Paranthropus 34454

Paranthropus robustus

Нещата стават малко по-сложни, когато става въпрос за древните хора. Нашите предци са еволюирали първо в Африка, където е доста горещо – а както може би забелязахте, всички примери по-горе са от много по-студени райони.

ДНК се разгражда по-бързо при по-топъл климат, така че намирането на древни примери, които не са във вечна замръзналост, не е никак лесно. Въпреки това, е възможно, а и правено.

Най-старата регистрирана ДНК на хоминин произхожда от геном на 430 000 години, открит в пещера в Испания. Известна като Сима де лос Хуесос („Sima de los Huesos“ – „Яма от кости“), подземната яма е съдържала останките на 28 хоминина, които са били ранни членове на неандерталската линия.

Ако погледнем отвъд ДНК, към други форми на генетични данни, можем да открием някои още по-стари примери. Миналата година изследователи откриха най-старите досега човешки генетични данни в хоминидни вкаменелости на възраст 2 млн. години в Южна Африка. Протеиновите последователности, извлечени от зъбите на примата Paranthropus robustus, са най-старата генетична информация, възстановявана някога от хоминид.

В същото време най-старите протеини в историята въобще са получени от черупки на щраусови яйца в Танзания през 2016 г. Те са на възраст до 3,8 милиона години.

Коментарите са изключени за Коя е най-старата ДНК, която сме откривали?