Българинът, който изпрати човек на Луната

Screenshot_1
Снимка: YouTube Screenshot

Каква е връзката между Henkel He 178 V1, ракетите V-2, първият аржентински реактивен самолет, двигателите "Сатурн" и космическия кораб "Аполо"? Толкова странната комбинация може да напомня само за авиация и имена като Вернер фон Браун.

Немският учен се смята за един от основателите на ракетостроенето, но успехите му не биха били възможни без едно друго име - Виден Табаков. Българинът и до днес се смята за ключов фактор в изпращането на човек на Луната и създаването на авиацията, която познаваме. Пътят на българският инженер, който ще остави следа в космоса започва от село Стакевци. Роден в заможно семейство, Табаков завършва мъжката гимназия във Видин, а след това учи в Карловия университет в Прага. Година по-късно започва образованието си в германски университет, пак там, а през 1946-а година завършва аеронавтика.

portrait

Снимка: YouTube Screenshot

Българинът бързо е разпознат като потенциално светило за тази индустрия и познанията му веднага се прилагат в проекта на Ханс фон Охайн. Немският учен разработва турбореактивен двигател и се надява, че още пред 1939-а година ще може да премахне остаряващото витло на авиацията. Единственият проблем е, че крехкият самолетен проект не успява да впечатли Ърнст Удет и Ерхард Милч, които в онова време вече са ключови фигури в министерството на авиацията. На презентацията е поканен и самият Херман Гьоринг, но той отказва да присъства. Редно е да споменем, че проектът е пазен в сериозна тайна. Heinkel He 178 V1 лети с близо 600 км/ч има невероятна маневреност, но за жалост разполага с резервоар, позволяващ времетраене на полета от 10 минути. Точно по тази причина, нито един от официалните гости не вижда бъдеще в този проект.

Strahlflugzeug Heinkel He 178

Снимка: By Bundesarchiv, Bild 141-2505 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5418760

Много по-късно, немските авиатори ще копнеят за подобна технология, но вече ще е късно, а и легендарният He 280 ще се опита да даде отпор на съюзническата авиацията твърде късно, когато почти всичко е изгубено. Технически погледнато, одобряването на този проект можеше да обърне хода на войната, да гарантира абсолютна доминация над английското въздушно пространство, но понякога късметът натежава в полза на човечеството. След като този проект е замразен, самият Ърнст Хайнкел пише в биографията си, че никой не е оценил и разбрал предимствата на неговото творение, горчивият вкус се отмива много по-късно след края на войната.

V-2_Rocket_On_Meillerwagen

Снимка: By User Ian Dunster on en.wikipedia - Imperial War Museum - picture scanned by me Ian Dunster 13:57, 17 September 2005 (UTC) from: Weapons & War Machines compiled by Andrew Kershaw and Ian Close - Phoebus - 1976 - ISBN 0-7026-0008-3 and credited to: Imperial War Museum., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1069251

Табаков, от друга страна, е забелязал, че бъдещето на авиацията вече няма граници. В хода на войната, той започва да работи с Вернер фон Браун - създателят на V-1 и V-2 ракетите. Екипът на Вернер успява да създаде ракетите на отмъщението и всява паника в редиците на противника. За експлозиите няма разумно обяснение, изстреляните ракети са много по-бързи от бомбардировачите и поразяват целта си, преди да бъде обявена тревога за въздушна атака. Падането на Хитлер ще позволи на науката да мечтае за много по-висши цели, а в този случай дори космически. Краят на Втората Световна война не носи само териториални блага на победителите, САЩ и Русия са впечатлени от военната индустрия и постиженията в тази посока, следователно най-ценни остават учените, разработвали тези технологии.

Точно тук идва ролята на операция "Кламер", която има за цел да изведе повече от 1600 немски учени, техници и инженери от руините на Германия, за да предложи убежище в САЩ. По това време, Табаков се намира в Аржентина, където вече разработва първия аржентински реактивен самолет. Като много други евакуиращи се немски жители, страната се оказва изключително гостоприемна за бягащите от войната умове. Знанията на българина бързо намират почва в конструктурно бюро "Aero-Talleres Argentinos".

Expedition 60 Preflight

През 1956-а година се завръща обратно в Германия, но само след 2 години получава покана за работа в САЩ като професор по космическо инженерство. Той е и причината за създаването на Институт за космически науки в Синсинати, Охайо. Талантът на Табаков няма граници, съдбата отново го среща с неговия добър приятел и колега Верн фон Браун, но този път разработките са в полза на науката.

На 45 години се смята за един от най-ценните кадри на NASA. Виден Табаков по-късно ще започне да преподава в университета в Синсинати, редом до Нийл Армстронг - същият някога се е молил на българина да направи всичко възможно, за да може космонавтите да се върнат обратно живи.

Rolls-Royce Launches New Assembly Line For A350 Engine Production

През целият си живот, Табаков се фокусира върху усъвършенстването на авиацията. Горчивият опит от 30-те години на миналия век го мотивира да развива и разработва допълнително турбодвигателите. Българинът установява и причината за корозията на перките на турбодвигателите и с това повишава живота им от 140 часа на близо 800 часа - откритието спасява много животи. Когато се пенсионира на 65-годишна възраст, заявява, че това е просто прахосване на талант и знания и продължава разработките си. Последният му труд е публикуван 2 години след смъртта му - през 2017 година. Името на Виден Табаков има достойно място в историята на човечеството и до днес, почитателите на космическите одисеи продължават да твърдят, че историята на този уникален човек от село Стакевци има история, достойна за филмиране.

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни

  • Истории
  • Българинът, който изпрати човек на Луната