Река Амазонка се вие на дължина от поне 6400 километра, но по нея няма нито един мост (поне официално). Тази привидна аномалия поражда въпроса – защо?
Една от основните причини е, че няма голяма нужда. Дълбочините на тропическите гори са рядко населени, със сравнително малко инфраструктура и пътища, което прави мостовете ненужни, за разлика, например, от бурния живот около Темза в Лондон.
„Няма достатъчно належаща нужда от мост през Амазонка“, казва Валтер Кауфман, ръководител на катедрата по строително инженерство (бетонни конструкции и проектиране на мостове) в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих, през 2022 г.
„Разбира се, съществуват и технически и логистични трудности“, допълва той.
Изграждането на инфраструктура в гъстата тропическа гора безспорно е предизвикателство, поради което в Амазония има много малко човешки селища със значителен размер. Земята е мека и непредсказуема, а освен това е изключително лесно всички структури, създадени от човека, да бъдат погълнати от непрестанната растителност на тропическата гора и суровите условия, като например интензивните валежи.
Всеки опит за построяване на мост, освен ако не е перфектно планиран, вероятно ще завърши с рушащи се основи и потънал в безпощадна зеленина.
Като човек погледне пейзажа, никак не си личи, но из реката и гората около нея има много останки от отдавна изгубени човешки селища.
Нови технологии за визуализация разкриват, че в басейна на Амазонка вероятно са скрити повече от 10 000 предколумбови археологически обекта. За разлика от археологическите останки от древни култури в умерените части на света, амазонските обаче са погълнати от силна растителност.
Един съвременен пример е прословутата магистрала BR-319 – път с дължина 870 км, който минава през девствена част от гора от Манаус до Порто Вельо. Магистралата е построена в началото на 70-те години на миналия век по време на бразилската военна диктатура, но в крайна сметка е изоставена през 1988 г., тъй като поддръжката ѝ е нерентабилна и се нуждае от постоянни ремонти поради бързото ѝ износване.
Част от BR-319
Някои може да твърдят, че е и по-добре без мостове. Амазонка е невероятно богат и уникален кошер на биоразнообразие и човешка култура, който вече е подложен на огромен натиск от изсичането на горите и минното дело. Изграждането на пътища, магистрали и мостове може да я отвори за още по-голяма експлоатация.
Изследванията подчертават, че преобладаващата част (95%) от обезлесяването се извършва в рамките на 5,5 км от път, тъй като той осигурява достъп на дървосекачи, превозни средства и тежки машини.
В проучване от 2022 г. е използван изкуствен интелект за идентифициране на селски (често неофициални и незаконни) пътища в бразилска Амазония от сателитни снимки и така са идентифицирани 3,46 милиона километра пътища. След това изследователите използват тези констатации, за да видят как новите пътища влияят върху обезлесяването, горските пожари и фрагментацията на ландшафта: „Това са артерии на разрушението. Пътищата се отварят, за да се добива дървесина, и последиците се разпространяват от основната линия, където са камионите и тежките машини“, казва съавторът на изследването Карлос Соуза-младши, асоцииран изследовател в Imazon, който ръководи програмата им за мониторинг на Амазонка.