За да познаеш кой ще получи наградата на шведската академия в областта на литературата са необходими доста познания. Най-малкото е да познаваш произведенията на номинираните кандидати. Звучи логично, но дали наистина е така?
През последните осем години фирмата Ladbrokes точно е предвидила носителя на Нобеловата награда за литература в над 50 на сто от случаите, повече от който и да е литературен критик.
Тайната на техния успех обаче не се състои в експертното познаване на произведенията на авторите, чиито имена фигурират в списъците на пунктовете за залагания. Става дума за познания, но в една друга област – психологията. Именно „мързеливите журналисти“, както ги нарича говорителят на тази фирма, които в техните текстове само цитират коефициентите (като настоящият 3/1 за Мураками), всъщност помагат в създаването на ефект известен като „bandwagon effect“, т.е. ефекта на присъединяването към някаква тълпа (разбирай: човешко стадо ), без критично преразглеждане на това, което тя прави или мисли. В случая фаворита на букмейкъра бавно, но постепенно става истински фаворит. Този ефект от общата аудитория си пробива път нагоре до всички „познавачи“ и критици, дори до Комитета.
Крис Райт от Бостън Глоуб обяснява: „Защо фаворит е Мураками? Много просто. Неговото име постоянно се появява в спекулациите и има доста голям шанс той да спечели, следователно вероятността се оценява на 3-1. Разбира се, тази вероятност няма нищо общо с истинската стойност на неговите произведения. Този, който определя коефициента в повечето случаи дори не е чел произведения на въпросния автор.“
Така се създава „ехо“. Разбира се, прякото влияние върху окончателните решения не може да бъде доказано. Петер Енглунд, постоянният секретар на Нобеловия комитет, казва, че те никога не слушат слухове. Но, разбира се, че е трудно да си представим, че тези слухове нямат никакво влияние върху обсъжданията в комитета. Скоро ще разберем дали някой от тези, които сега са начело в прогнозите – Мураками, Джойс Карол Оутс или Петер Нада ще бъдат сред победителите .