Какво не знаете: "Синът човешки" на Магрит

Ren? Magritte, The Son of Man, 1964, Restored by Shimon D. Yanowitz, 2009  øðä îàâøéè, áðå ùì àãí, 1964, øñèåøöéä ò"é ùîòåï éðåáéõ, 2009

Нито една от творбите на белгийския художник Рене Магрит не е завладяла световния ум така силно, както "Синът човешки"; дори хората, които не я познават по име, веднага могат да я разпознаят по вид.

Има много неща, които трябва да се знаят за тази прочута картина и как тя се вписва в цялостното творчество на Магрит. Ето нашият списък.

Тя е автопортрет

Човекът зад ябълката във въздуха и под кехлибара е не друг, а самият Магрит. Ако се вгледате внимателно, можете да видите очите му, които надничат между ябълката и нейните листа.

Това не е единствената картина на Магрит с ябълка

Този плод се появява в много от творбите на художника, сред които "Това не е ябълка" (1964), "Жененият свещеник" (1961), "Стая за слушане" (1952) и "Пощенската картичка" (1960).

"Синът човешки" е част от поредица.

Маслената картина често се поставя в група с две други творби, които също са създадени през 1964 г. Първата е "Човекът с бомбето", в която има подобна фигура, чието лице е закрито от преминаваща птица. Втората е "Голямата война", която изобразява елегантно облечена жена в морска обстановка, чието лице е закрито от разцъфнали цветя. Съпоставянето на обикновени елементи по необичаен начин е ключова тема в творбите на Магрит.

"Синът човешки" най-много прилича на "Вкусът на невидимото"

Друга картина от 1964 г., "Вкусът на невидимото", ни показва същия елегантен господин с бомбе, червена вратовръзка, черно палто и зелена ябълка. Но този вариант е по-малко известен и обикновено не се споменава във връзка с видимо свързаните с него произведения.

Бомбето също е повтарящ се мотив в творчеството на Магрит

Този характерен аксесоар може да бъде видян и на платната "Голконда" (1953), "Декаломания" (1966), "Тайните на хоризонта" (1955), "Духът на приключението" (1962) и "Готовият букет" (1957).

Някои критици предполагат, че "Синът човешки" е религиозна картина

Въпреки че образите на съвременен човек и плаващата ябълка край морето не подсказват веднага религиозна символика, заглавието на самата картина го загатва. В християнската вяра словосъчетанието "син човешки" се отнася за Исус, затова някои анализатори разглеждат картината като сюрреалистично изображение именно на Спасителя.

Обяснението на Рене за темата на картината е още по-неясно.

В радиоинтервю през 1965 г. той казва:

"Поне лицето е скрито отчасти. Та така имате видимото лице, ябълката, която скрива видимото, но скрито, лицето на човека. Това е нещо, което се случва постоянно. Всичко, което виждаме, крие друго нещо, винаги искаме да видим онова, което е скрито от това, което виждаме. Съществува интерес към това, което е скрито и което видимото не ни показва. Този интерес може да приеме формата на доста интензивно чувство, един вид конфликт, може да се каже, между видимото, което е скрито, и видимото, което присъства."

Норман Рокуел рисува картина в почит към "Синът човешкият"

Характерният стил на Норман Рокуел е всичко друго, но не и сюрреалистичен. Въпреки това през 1970 г. той създава "Господин Ябълка" - илюстрация на човек, чиято цяла глава е червена (а не зелена) ябълка. Когато през 2011 г. тази картина е предложена на търг, на него отиват и писмата на художника за нейното създаване.

"Трябва да ви кажа, че се сдобих с двете ябълки и не съм ги изял, но съм ги сложил в хладилника, за да се запазят ярки и блестящи", пише Рокуел. "Ще бъде забавно да нарисувам такава уникална картина".

"Синът човешки" се е появявала във филми, книги и музикални клипове.

Алюзии или копия на най-емблематичната творба на Магрит са се появявали във филми като "По-странно от фантастиката" (2006), "Бронсън" (2008) и "Аферата Томас Краун" (1968); книги като "Магьосници" на Лев Гросман и "Звездна нощ" на Джими Лиао; телевизионни предавания като "Семейство Симпсън" и дори музикални клипове, включително тези към "Scream" на Майкъл Джексън и "Astral Traveller" на Yes.

Истинската картина рядко може да се види

Въпреки че най-различни копия на творбата са популярни и лесно достъпни, оригиналната картина е частна собственост и не се показва често пред публика. За последен път тя е видяна в САЩ в изложбата "Рене Магрит: Петият сезон" на MоMA в Сан Франциско през 2018 г.

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни