Германците, които ще Ви представим в тази статия, са убедени, че в ерата на интернет може да се забогатее бързо, а възрастта в никакъв случай не е от значение. Докато връстниците им още следват, те вече трупат милиони, разказва Дойче веле.
В Германия хората са на мнение, че няма нужда да се бърза с учението. Там студентите се дипломират средно на 27 години. За бляскавия старт в кариерата обаче няма никаква гаранция. Безпощадната статистика потвърждава, че едва всеки четвърти германец до 30-годишна възраст може да се похвали със сигурна работа. Останалите се лутат между различни обучения, краткотрайни договори и стажове.
Въпреки тези тенденции, и сред германците има бизнесмени, направили първия си милион преди да навършат 40 години – благодарение предимно на интернет технологиите, установените контакти, липсата на страх от риска и известен късмет.
Германският Зукърбърг
Когато става дума за млади милионери, по-възрастното поколение се сеща за Бил Гейтс. Още на 20 години той регистрира търговската марка „Майкрософт“. За представителите на най-новата епоха подобен символ пък се явява Марк Зукърбърг, на когото социалната мрежа „Фейсбук“ донесе и световна слава, и доста солидни доходи.
Еквивалент на Зукърбърг има и в Германия, макар и в по-скромни мащаби. През 2005-та година германецът от ирански произход Есан Дариани стартира социалната платформа „StudiVZ“, която междувременно има 16 милиона потребители. През 2007 StudiVZ става собственост на издателската група „Georg von Holtzbrinck“ срещу 85 милиона евро. Твърди се, че 10 от тях е взел лично Есан Дариани, който тогава е само на 26 години.
С течение на времето все повече потребители се ориентират към „Фейсбук“ и забравят паролите си за неговия германски аналог. А самият Дариани се установява в Берлин, купува си спортен автомобил и започва да инвестира парите си в нови онлайн проекти.
От Аландо до Заландо
Говорейки за аналозите на американски продукти, не може да не се спомене звездното трио на германската онлайн търговия – Марк, Оливер и Александър Замвер. Първият търговски успех на братята е създаването на портала за интернет търговия „Аландо“, който само шест месеца след стартирането си е изкупен от американската компания „Ebay“, която всъщност послужила за негов образец. В крайна сметка така възникнала германската версия на „Ebay“, а предприемчивите германци спечелили от продажбата 43 милиона долара. По онова време всички те били под 30 години.
Следващият успешен проект на семейство Замвер е мрежата с мелодии за мобилни телефони „Jamba“, която била продадена на шест пъти по-висока цена. Днес Марк, Оливер и Александър са известни най-вече с това, че предоставят капитал на млади компании в сферата на мобилните и интернет технологиите. Сред най-успешните им проекти са информационният портал за търсене на хотели „Trivago“ и сайтът за онлайн търговия „Zalando“.
Ценността на марката
През 2007 четиримата приятели Кристиан Хайтмайер, Константин Бизанц, Николас Шпек и Марио Цимерман основават интернет магазин за продажбата на маркови продукти на ниски цени, наречен „Brands4Friends“. Идеята може и да не е нова, но бързо намира отклик сред производителите. Чрез този канал те имат възможност лесно да се освободят от остатъците от по-старите си колекции.
Три години по-късно компанията е купена за 150 милиона евро – отново от „Ebay“. „Мечтата ми се сбъдна“, казва пред журналисти Марио Цимерман, коойто тогава няма и 30 години. Веднага след това той се заема с нов проект: разработката на онлайн оптика, която предлага очила на ниски цени. Днес услугата се рекламира интензивно по телевизията. Класическите мрежи от магазини за продажба на очила, които само преди няколко години тотално отхвърлят всяка мисъл за продажбата на стъкла или рамки онлайн, вече обмислят откриването на свои собствени „интернет филиали“.
И от любовта към спорта се печели добре
Щефан Пфанмьолер е на 24 години, когато печели бронзов олимпийски медал в състезанията по гребане с кану. На 27 пък, когато вече е приключил спортната си кариера, се преквалифицира в интернет предприемач и без какъвто и да било стартов капитал създава социалната мрежа за спортисти „Netzathleten“.
Сайтът бързо добива популярност сред любителите на спорта и привлича рекламодатели. Откритият бизнес модел се оказва толкова успешен, че в крайна сметка частната телевизия „RTL“ предлага за него над 20 милиона евро. „Ако тренираш целенасочено, непременно ще получиш признание“, казва Пфанмьолер пред вестник „Ди Велт“. „Десет години съм се занимавал със спорт и станах световен шампион. А това ми даде увереност“, споделя той.
Щефан Пфанмьолер влага парите си в пътешествия, ново жилище и създаването на компания, която помага на начинаещите предприемачи да стъпят на крака. Определено може да се поспори къде конкуренцията е по-ожесточена – в спорта или в бизнеса.