Пушенето в самолетите може всъщност да е спасявало животи

| от |

 

Пушенето е вредно за вас и за другите около вас, както се казва. Това е водещата причина за предотвратими смъртни случаи в Съединените щати, а може би и по целия свят, като причинява повече от 480 000 смърти годишно само в страната.

Налагаше се да отбележим тази статистика преди да ви кажем следващата част: преди да бъде забранено в самолетите, пушенето може всъщност да е спасявало живота на пътниците.

Skull with a Burning Cigarette

През 1988 г. пушенето най-накрая е забранено във всички самолети в САЩ. Не всички обаче са доволни от това решение – особено пушачите и самолетните механици. Докато първите са раздразнени от неудобството да не могат да си запалят, вторите губят един начин да открият потенциално фатални неизправности в самолета.

Защото се оказва, че механиците се ориентират за пукнатини в самолета по петната от никотин, които се образуват около тях.

Тъй като самолетите се издигат, а пътническата кабина е под налягане, въздухът в нея може да избяга през всякакви малки пукнатини в кабината. Съответно ако въздухът, който се просмуква през процепите, съдържа някакви оцветяващи химикали като никотин и катран от цигарения дим, около пукнатините ще се оформят петна. Така механиците могат да видят петното и да разберат, че има пукнатина, която се нуждае от поправка.

И това не е просто хипотеза или нещо рядко – има една печално известен катастрофа, защото механиците пропускат тези издайнически знаци. На 25 май 2002 г. полет 611 на China Airlines се разпадна във въздуха, убивайки всичките 225 души на борда. Катастрофата е причинена от неуспешен ремонт на самолета около 22 години по-рано.

„Едно доказателство за умората на метала изпъква на снимки, направени по време на рутинна проверка на самолета години преди катастрофата. Снимките показват видими кафяви никотинови петна“, пише в книгата си авиационният историк Мартин У. Боуман „Боинг 747: История“.

„Този ​​никотин се отлага от дима от цигарите на хората, които пушат около 7 години преди бедствието (по това време пушенето е разрешено в самолет с кабини под налягане). На мястото има кафяво никотиново петно, което би могло да бъде засечено визуално от някой от инженерите, когато са инспектирали самолета. Петното подсказва, че може да има пукнатина, причинена от умора на метала зад плоча, тъй като никотинът бавно се просмуква поради налягането, натрупано, когато самолетът достигне височина.“

„Петната очевидно не са забелязани и не е направена корекция на плочата, което е причинило катастрофата.“

След забраната за пушене в самолетите по света са разработени други методи за откриване на пукнатини. Въведени са рутинните проверки на по-стари самолети от Федералната авиационна администрация след инцидент, причинен от пукнатина, при който загива една стюардеса.

Днес върху самолетите все още се прилагат визуални проверки, но също така има и високотехнологични сензори за откриване на всякакви пукнатини, което е много по-сериозен подход от търсенето на кафяви петна ​​– и много по-добре за белите дробове на екипажа.

CDC electronic cigarettes October 2015 (cropped)

Изглежда, че днес сякаш историята се повтаря, тъй като започваме да осъзнаваме смъртоносните ефекти от вейпинга, но (отново, както преди с цигарите) мнозина от нас остават или недоинформирани по собствена воля, или въобще незаинтересовани към тази информация. Докато забраната да се пуши в самолета изглежда вече е толкова очевидно правило, че стюардите дори се шегуват с него по време на началния инструктаж към пътниците, някои хора изглежда трудно осъзнават, че вейпингът не е освободен от забраната. Пример: Мъж от Флорида вече има доживотна забрана да лети със Spirit Airlines, след като вейпва в самолета по време на полет през юни 2019 г. Когато стюардеса му прави забележка, той се отправи към тоалетната – и тогава алармата за дим се включва. Налага се пилотът да свали самолета на 10 километра височина, за да може алармата да бъде спряна.

Iranian fashion designer and model ahangi sara in fateh garden of karaj (9)

Други неща обаче не е ясно точно защо са забранени на борда. Интернет изпадна в ярост през 2017 г., след като се появи новината, че United Airlines сваля две тийнейджърки, защото искат да се качат на самолет, докато са облечени в клинове. „Откога United Airlines забранява дамското облекло?“, пита в Туитър друга жена на летището, която става свидетел на ситуацията, като също така отбеляза, че мъж, облечен в шорти над коляното няма проблеми да се качи на полета. Защитата на авиокомпанията е, че момичетата са били членове на семейството на служители на United, които летят безплатно, и като такива са обект на различен дрескод. Но щетите вече са нанесени и репутацията на United е ударена.

 
 
Коментарите са изключени за Пушенето в самолетите може всъщност да е спасявало животи

Повече информация Виж всички