Колко още динозаври ни остава да открием?

Понастоящем палеонтологията преживява нещо като „златен век“, като всяка година се откриват множество нови, странни и прекрасни динозаври. Въпросът съответно е колко дълго ще продължи този златен век: съществувал е само ограничен брой видове – така че колко още има за откриване?

В момента няма точен отговор, защото не знаем какво не знаем, а и палеонтолозите често казват, че фосилните данни далеч не са пълни. Въпреки това все още се правят оценки и прогнози за това колко вида динозаври са съществували.

„Открили сме само малка част от динозаврите, които някога са живели“, казва Стив Брусат, палеонтолог от Единбургския университет, пред CNN. „Птиците днес са потомци на динозаврите. Има над 10 000 вида птици, които живеят само в момента. И, разбира се, динозаврите са живели повече от 150 милиона години. Така че направете си сметката. Вероятно е имало хиляди, ако не и милиони, различни видове.“

Но има и учени на друго мнение.

През 2006 г. палеонтолозите Стив К. Уанг и Питър Додсън използват статистически метод, за да изчислят броя на родовете на нелетящите динозаври, които някога са съществували, и го определят на около 1850. По това време са открити 527 рода, така че те прогнозират, че остават още около 71%.

Много от родовете на известните в момента динозаври са моноспецифични – тоест, съдържат само един вид. Като се има предвид това, може да се предположи, че броят на неоткритите видове динозаври също ще бъде нисък. С други думи, ако повечето известни родове имат само един вид, може да се очаква, че не са останали много други видове за намиране. 10% обаче не са моноспецифични, така че съществува потенциал да има много повече видове.

Въпреки това според едно проучване от 2016 г. броят на видовете не е твърде далеч от истината. Използваният модел води авторите до заключението, че е имало около 1936 различни вида динозаври. Така като се има предвид, че вече има около 1000 наименувани вида, остават ни малко над 900.

Не всичко обаче става на фосил. Вкаменелостите изискват специфични условия, за да се създадат като се разчита организмът да не се разгради. Затова без многократни пътувания с машина на времето не можем да разберем какво е успяло или не е успяло да се вкамени…

Но все пак от родовете динозаври, които са „откриваеми“ (с други думи, успешно са били вкаменени), Уанг и Додсън прогнозират, че 75% ще бъдат известни през следващите 60 до 100 години. След около 100 до 140 години моделът им предполага, че ще познаваме 90% от тях.

Независимо дали тези прогнози ще се сбъднат или не, вероятно златната ера на палеонтологията няма да отмине скоро, както и постоянният поток от нови видове динозаври, който тя осигурява.

Коментарите са изключени за Колко още динозаври ни остава да открием?