Когато немската военна машина успява да покори Европа и да прегази цели 9 страни, последният бастион остава Великобритания. Плановете на Гьоринг в това отношение са насочени изцяло към острова, както и превръщането на целия океан в една изключителна морска база, за да се прекратят всички възможни доставки на САЩ до Европа. Най-вероятно биха могли да успеят, но за съжаление се стига до онзи момент, в който никой не е преценил какво точно възнамерява да свърши СССР по тази линия.
Великобритания се оказва костелив орех, но и реално не трябва да забравяме, че Луфтвафе никога не е трябвало да се разделя. Въпреки това през следващите месеци повече от 6000 немски самолета ще изпълнят около 98 мисии и ще ударят цели от Довър до Лондон. Не трябва да се заблуждаваме, ако Източна Европа е стояла мирна и покорна, то островът най-вероятно щеше да се пречупи от немското оръжие.
Генералната репетиция в Испания показва, че именно самолетите могат да бъдат пречупващото острие за всяка една армия и точно по тази причина Германия ще се постарае не просто да вдигне летвата в разработката и да даде на опитните си летци могъщия Messerschmitt. В битката за Великобритания ще открием, че везните са наклонени в полза на Германия, а британските пилоти, колкото и смели да бъдат, често се превръщат в пушечно месо. Добрата новина е, че след като Европа все пак се евакуира, броят пилоти във Великобритания наистина е впечатляващ, но не и броят самолети.
Всеки нов авиатор трябва да пази своята машина като очите си и точно това създава още повече проблеми. И точно тук идва Витолд Урбанович, един от големите асове на известната 303 ескадрила. Това е един от полските пилоти, които успяват да избягат смъртната присъда на Хитлер по време на немската офанзива. По време на активните бойни действия 303 ескадрила успява да свали три пъти повече вражески самолети, отколкото редови английски пилот. Заслугите за подобно постижение са именно на Витолд.
Той идва от Полша и като много други хора трябва да се примири с идеята, че Нацистка Германия и СССР решават да зачеркнат идеологиите си, да поделят отдавна жадуваната Полша и да заличат всяка една съпротива. Витолд по това време е боен инструктор в полските ВВС. Веднага след избухването на войната, той е готов да влезе в бойни действия, но вместо това получава друга команда – да събере всички пилоти, да напусне страната и да запази авиацията някъде другаде, измъквайки се от нападателите с бой.
Инструкторът се вдига с около 30 пилота – средната възраст на всички е 18 години и след това да премине границата с Румъния, където са осигурени защитни линии. Урбанович подсигурява своите пилоти, слиза от самолета и се включва в партизанските движения, които правят последните отчаяни стъпки за съпротива. Отрядът му е заловен от комунистите и всички са изпратени в Съветския съюз. Витолд не може да търпи новата си адресна регистрация и прави невъзможното за да избяга още през първата вечер на неговото задържане. По някакви мистични и почти невъзможни пътеки успява да се върне обратно в Румъния. Достига до военната база при неговите кадети след една седмица.
Веднага след като Германия преминава границите на Румъния, полските пилоти летят и търсят убежище в Сирия. Малко след това самолетите са изоставени и всички се качват на кораб до Франция, за да се бият на страната на френските ВВС. По това време командването на Франция не само не знае как да противодейства на Хитлер, но и няма много блестяща авиация, която да отговори на новото поколение бойни изтребители. Необходим е месец на немците, за да стигнат до Париж, а това изисква и нова адресна регистрация.
Урбанович още не е доволен от факта, че не е могъл да покаже колко добре се справя със самолет и продължава да мисли своето отмъщение. След като британците пристигат с корабите, той се качва на един от тях и пътува за острова. Със слизането си търси първия военен представител, за да се запише като доброволец с част от кадетите си и да се включи в Кралските ВВС за предстоящия въргал!
Много преди войната, Витолд е успял да свали руски разузнавателен пилот над Полша, като това е всичко, което има като боен опит. По отношение на стратегия и формации, той просто няма абсолютно никакви ограничения и може да ръководи мисии. Британците обаче не знаят какво ще е поведението му при престрелка. Полякът изобщо не се притеснява от този факт, за него е изключително важно да си отмъщава, а това най-вероятно дава гориво на всички останали бежанци.
Още в първата битка, когато е зачислен като охрана в тила на формацията от Урагани – британските Hawker Hurricanes – забелязва четири Messerschmitt-109 които скъсяват драстично дистанцията. Без никакво предупреждение Витолд прави 180-градусов лупинг, огъвайки основната конструкция на самолета с маневра, която нито един от британците не е подозирал, че е възможна. Изведнъж 4-ката немски изтребители се превръщат от нападатели в нападнати. Във времето, в което британската ескадрила може да се разгърне и да се включи в боя, полякът вече е успял да ги прогони, стреляйки с тежките си оръжия. Някои от тях пушат тежко ранени към Франция.
Осъзнавайки, че този пилот може да бъде острието на 303 ескадрила, веднага го преместват там. Въпросната е изградена от най-добрите полски ветерани, които са успели да избягат от страната. Това е повече от добра новина за него, а през следващите месеци, всички с удоволствие ще свалят немски бомбардировачи и ще демонстрират жажда за кръв. Инструкторът е назначен за командир след само една бойна мисия, а страхопочитанието от британците е толкова голямо, че често невъзможните мисии ще се предоставят именно на тези асове.
При една битка Витолд няколко пъти е приканван да катапултира, тъй като неговият самолет гори. Полякът обаче не се отказва и макар част от лицето му да се деформира, успява да върне своя изтребител обратно в базата. Причината за тази жестока саможертва е, че ако го изгуби, трябва да чака следващата доставка на изтребители и да не лети. Още в първите 43 дена от бойните действия над небето, полската група записва 126 свалени немски самолета и загуба от само 5 собствени. През септември цифрата се повишава с допълнителни 108 немски изтребителя. По това време втората най-добра британска ескадрила – първи са поляците – записва едва 48 свалени самолета.
Как се постига толкова висок процент на успеваемост? Витолд казва на своите пилоти, че могат да правят каквото искат, да се гонят с немците и да рискуват живота си, но никога да не позволяват на нито един бомбардировач да не стигне до бреговете на Великобритания. Бойният им опит позволява да форсират двигателите и да се доближават изключително близко до немските бомбардировачи от толкова невъзможни ъгли, че реално за страничните наблюдатели това е чист разстрел.
Логиката на Витолд е, че ако успее да изплаши противника си, то най-вероятно ще срине веднага бойния морал. Ето защо на 7 септември насочва своята скромна ескадрила от 12 изтребителя срещу цяла формация от немски бомбардировачи. Успява да свали 18 вражески самолети и да изгуби само два, като пилотите оцеляват. След 4 дена, неговата група се изправя срещу армада от 60 бомбардировача, 40 изтребителя и 50 щуки.
Срещата става по-случайност, когато Витолд се прибира с още 5 колеги. Вместо да се опитат да избягат, те се спускат директно срещу бомбардировачите. Поради поддържането на немската летателна формация, 17 от бомбардировачите са свалени, докато останалите просто решават да напуснат. След още четири дена, когато се очаква да се проведе немската амфибийна кампания, неговата 6-ца се изправя срещу 60 тежки бомбардировача.
Полякът излиза от облаците и прави толкова жесток разстрел, че преди да се стигне до прегрупирането на изтребителите, единият фланг вече е осакатен. Някои от немските пилоти дори се опитват да избягат и в паниката се сблъскват със свои приятелски самолети. На 30 септември ескадрила 303 успява да прекъсне още един бомбен заход на немците. За един месец Урбанович успява да се превърне в ас със 17 потвърдени свалени самолета. Най-важното е, че той е вторият най-ефективен боен пилот от Полша. Историите за бойния пилот се носят с толкова висока скорост, че няма жена, която да не иска да се срещне с него.
Освен машина за убиване, Витолд се превръща и в нещо като полския плейбой на острова. По същото време свирепата конкуренция сред английските пилоти започва да ги кара да се съмняват. На първо място те не могат да постигнат подобни резултати. Полският командир се усмихва и просто кани учтиво всеки един офицер, който се съмнява, да се включи в следващата мисия. На същия ден един от самолетите е на британски офицер, който лети с тях, докато те самите записват 8 свалени самолета и губят само един, като пилота отново оцелява. В рапорта от тази мисия, същият офицер ще запише, че това са едни „прекрасни луди хора“, които могат да направят всичко със самолет.
Освен невероятното умение не просто да се справя с противниците, Урбанович има дарбата да контролира много добре своята ескадрила. Един от най-добрите му пилоти е чех на име Йозеф Франтишек. Той има 10 свалени самолета над небето на Франция. Смята се за кръвожаден пилот, но неговият партньор във въздуха го мрази, особено след като Франтишек бърза да разбие формацията и да се спусне над немците. Макар и да изпълнява своята мисия винаги, колегите му не са много доволни от факта.
Поради факта, че няма как да работи отборно, Урбанович ще го отдели от ескадрилата и ще му позволи да направи своя собствена ескадрила от един човек – Франтишек. Никой повече не го търсил, а и той самият предпочитал да лети сам и да прави каквото намери за добре, когато прецени. Останалата част от екипа не се сърдела, защото така има спокойствие и работата продължава. Франтишек сваля още 17 немски самолета по тази схема. Легендата разказва, че се разбива, докато се опитвал да направи каскада над близкото градче, за да впечатли група жени. Това е и краят му, но не винаги човек може да спечели всичко.
Благодарение на въздушните сили и ескадрила 303, немската инвазия така и не се случва. Урбанович се мессти в САЩ и започва да преподава тактики на американските пилоти, както и на китайците, които трябва да водят битка с японците. Той е първият чужденец, който преподава в САЩ, а след това е дори и първият чужденец, който лети на американски самолет в битката срещу Япония. През 1943 г. се изправя срещу шест японски изтребителя и за първи път е свален, но преди да падне, успява да свали двама от противниците си.
Мнозина смятат, че това е краят на поляка, но истината е, че оцелява. След войната се мести в Пенсилвания, издава няколко книги и през 1996 г. се връща обратно в родната си Полша след падането на комунизма. Получава почетен чин генерал на Полската авиация. Една година по-късно Витолд умира, след като най-накрая е успял да види страната си свободна. За службата си получава полския кръст на честта, британски кръст за заслуги и още много други. Днес във всяко училище в Полша, урокът за ескадрила 303 е задължителен.