Световният моден корифей Пиер Карден се присъедини към имагинерното братство на преминалите в отвъдното през необичайната 2020-а година знакови хора на изкуството, сред които Енио Мориконе, Еди ван Хален, Кристо, Кензо Танака, Шон Конъри, Джоел Шумахер. Прожекторите, осветяващи предългия му житейски спектакъл, изгаснаха завинаги на 29-ти декември. И ако настъпването на смъртта звучи като най-лошата възможна вест, в случая с мосю Карден съвсем не е така. Защото в смъртта най-после ще се събере отново с единствената жена, която някога е обичал, не!, боготворял. Жана Моро.
Смесване на несъвместими цветове и текстури
През 1961 г. 33-годишната Жана Моро вече си е изградила имидж на звезда в европейската киноиндустрия. Един ден, докато се чуди каква рокля да избере за снимките на филма “Ева”, не друг, а Габриел (Коко) Шанел й препоръчва да пробва някое от творенията на дизайнера, за когото цял Париж говори, откакто през 1959-а пуска авангардната колекция готово облекло. Докато актрисата се оглежда в огледалото, за да види как й стои избраната рокля, в ателието влиза нейният създател, Пиер Карден, и, колкото и банално да звучи, още от пръв поглед двамата се влюбват. Това, разбира се, е повече от странно предвид факта, че 39-годишният дизайнер не харесва жените, а само ги облича.
“Когато започнахме да се срещаме, спомня си Моро в интервю пред Paris Match от 2001 г., “добронамерени” познати ме предупреждаваха, че понеже Пиер е хомосексуален, нямам шанс с него. На което аз им отговарях, че не ме интересува и че го обичам такъв, какъвто е. Не само, че го обикнах от пръв поглед, но с течение на времето го заобичах още повече заради таланта, който претворяваше във великолепните си творения. “
В спомените на Карден първата среща е протекла също толкова вълнуващо. “Жана направо ме хвърли в шок. Почувствах душата й в унисон със своята. Тя беше олицетворение на красотата такава, каквато беше в моите представи. Чувствителна. Интелигентна. Непреходна. Може би ми е било предопределено не да обичам жените по принцип, а да обичам една определена жена. Ако не бяхме изконсумирали връзката си, тази история нямаше да я има. Обаче аз моментално почувствах физическо привличане към нея. Да, спомням си го като сега това влюбване от пръв поглед – началото на страстната ни връзка, която продължи четири години и която, след като приключи , се възроди отново, този път под формата на безпрекословно приятелство.”
Иконичната двойка предизвиква такава обществена сензация в Париж, във Франция, а и в цяла Европа, че дълго време не престава да бъде следена, обсъждана и фотографирана при всеки възможен случай.
Размисли за наследниците
Пиер Карден никога не е криел искреното си разочарование от факта, че няма деца. И то деца от Жана Моро. “Децата, убеден е той, ти дават перспектива за бъдещето, както и възможността да предадеш на някого това, което си научил за живота. “ Най-вероятно заради този дълбоко погребан в сърцето копнеж Пиер е толкова привързан към племенника си Родриго Базиликати – не по-малко талантлив дизайнер от прочутия си чичо, който е смятам за негов духовен и творчески наследник в модната къща.
Що се отнася до Жана Моро, тя е по̀ късметлийка по отношение на наследниците в сравнение с Пиер. Но само в биологично отношение. Детството и ранните юношески години на единствения й син Жером от първия й от общо три брака преминават в ада на вечно пренебрегваните деца. Самата Моро признава, че никога не е притежавала майчински инстинкт и че по-скоро се е радвала на чуждите деца, отколкото на своето. През 2017-а Жером издава биoграфична книга със заглавие: “Майка ми, секс-символът,” в която, освен всичко друго, разказва за това какво е да растеш като необичано дете.
Другата голяма
Става дума за другата голяма любов в живота на дизайнера. Често наричан “enfant terrible”, лошо дете, противоречивият и ексцентричен Карден никога не си е давал труда да поставя етикети на сексуалните си предпочитания. Още през 60-те обаче в Париж плъзват слухове, че Карден е и на “двата бряга”. Шушукат, че върти любов едновременно с прочутата актриса Моро и с красивия си асистент Андре Оливер. По иронично стечение на обстоятелствата динамиката на подобен любовен триъгълник е пресъздадена във филма, в който Жана се снима през 1962 и който я прави още по-голяма звезда. Лентата е режисирана от нейния близък приятел Франсоа Трюфо, а тя играе Катрин – жена, за сърцето на която се борят двама приятели – Жул и Жим.
Дизайнерът вече има връзка с Оливер, когато се влюбва в Моро. Да бъде част от такъв нелогичен любовен триъгълник обаче се оказва голямо изпитание за младия мъж и Андре изпада в дълбока депресия. Когато заявява на Пиер, че смята да сложи край на живота си, дизайнерът му наема хубав апартамент, отваря сметка на негово име в любимите им ресторанти и клубове и му дава зелена светлина да си избере картина на известен художник по свое желание. Андре казва, че си е харесал не една, а три картини. Произведенията на изкуството, които любовникът му иска да притежава, са ужасно скъпи, но Карден му ги купува без капка колебание.
Преди смъртта на Андре Оливер от усложнения в резултат на СПИН през 1993 г., двамата с Карден са неразделни повече от четири десетилетия.
Другият голям
Този път става дума за другия голям удар, който животът нанася право в сърцето на Карден след кончината на любимия му Андре. Това е смъртта на неговата муза, любовница, сродна душа и конспиратор в модните предизвикателства Жана Моро. Кралицата на новото френско кино си отива на 31 юли 2017 г. на 89-годишна възраст. Когато е на 70 и я питат какво я кара все още да бъде толкова активна в актьорската си кариера, тя отговаря така: “Хората, особено жените, прекалено много се страхуват от остаряването. Но ще ви кажа, че ако не си вторачен в старостта, винаги ще изглеждаш по-млад за годините си. Отвъд физическата красота, секса и претенцията, ние сме просто хора. И това е, което винаги трябва да бъде най-очевидно на повърхността, за да бъдеш харесван.”
При новината за смъртта на Моро Карден е неутешим. Невъзможно е да бъде открит за коментар. Едва година по-късно успява донякъде да възстанови душевния си баланс и да набере сили, за да говори за отишлата си втора голяма и непрежалима любов в живота му. “Жана беше дискретна, високообразована жена, която предразполагаше хората около себе си. Беше надарена с огромен актьорски талант, както и с такъв да бъде разбирана, дори когато не казва и дума. Нашата любов беше мимолетна – като всички велики любови, които или продължават завинаги или никога не се случват.”