Докато някои хора си пускат празничните мелодии още като се приберат от морето, на други им омръзва да слушат едни и същи песни отново и отново всяка година. Но независимо дали ги обичате, или мразите, безспорно е, че коледните песни имат някакво специфично качество, което ги прави да звучат толкова…. коледно.
Ето защо е така.
Камбанки, тематика и асоциациии
Нека да започнем с един от най-очевидните аспекти на коледната музика: камбанките. Въпреки че са силно свързани със зимния сезон, камбаните не са присъщи само на Коледа и се появяват и в много други песни. Вземете например „God Only Knows“ на The Beach Boys, в която се използват, но която не е включена в празничните плейлисти – въпреки че е включена в коледната романтична комедия „Love Actually“ (2003 г.).
Но камбаните имат основателна причина да са особено свързани с Коледа. През XIX в. шейните, теглени от коне, са били често срещан начин за придвижване, когато падне сняг. Тъй като те са тихи в снега и трудно се виждат в снежна виелица, конете са носели звънчета като мярка за безопасност.
Звънчетата на конските шейни се споменават в коледната класика „Jingle Bells“, но тази песен всъщност първоначално е написана за Деня на благодарността…
В нея, заедно с други мелодии за студено време като „Let It Snow“ и „Baby, It’s Cold Outside“, всъщност не се споменава Рождеството, но ние ги свързваме с празничния сезон, защото те често звучат по моловете и по радиото през декември (а често и по-рано!) и се използват в коледните филми.
По-голямата част от музиката, която звучи през целия сезон, обаче е изрично посветена на празника. Повечето коледни песни изобилстват от текстове за сезона – от целувки под имела до Добрият старец, който оставя подаръци под елхата – и често опират до носталгия. Но празничните текстове и звънчетата не са всичко, когато става въпрос една песен да звучи коледно.
Коледни акорди и мелодии
Дойдохме си на думата. Въпреки че е нормално обикновеният слушател да не забелязва подобни неща, музикалните експерти са установили сходства в техническите компоненти на коледните песни. През 2017 г. професор Джо Бенет от Музикалния колеж Бъркли анализира 78-те най-пускани коледни песни в Spotify и установява, че 95% от мелодиите са в мажорна тоналност. „В съвременния поп репертоарът клони повече към минорна тоналност“, казва Бенет. Това означава, че не само текстовете на коледните песни предизвикват носталгия, но и самата музика, тъй като навява на или наистина е от минала епоха.
Много от днешните най-популярни коледни песни идват от 40-те години на миналия век, когато джазът е бил цар; „White Christmas“, „Have Yourself a Merry Little Christmas“ и „Let It Snow“ са първоначално записани по това време. Най-често срещаната акордова прогресия в джаза е 2-5-1 и много от коледните класики от 40-те, 50-те и 60-те години на миналия век съдържат тази последователност от акорди. Но тъй като джазът не е бил поп музика в продължение на много десетилетия, ако в по-нова песен се използва 2-5-1 – или някоя от другите джазови акордови прогресии – това често ѝ придава носталгично коледно усещане.
Хитът на Марая Кери от 1994 г. „All I Want for Christmas Is You“ е ярък пример за по-нова (макар че вече е на 30 години!) песен, която е успяла да пробие в коледния канон. Тя също е заимствана от класиката. Много от съвременните поп песни използват само няколко акорда, но мелодията на Кери черпи вдъхновение от джаза, който предлага, по думите на журналиста и музикант Адам Рагуза, „цяла сергия, пълна с акорди и акордови вариации, различни инверсии и др.“ Освен това „All I Want for Christmas Is You“ се отличава с пищна оркестрова продукция и оптимистично темпо, напомнящи за албума на Фил Спектър от 1963 г. „A Christmas Gift for You“ и коледните кавъри на Мотаун. В резултат на това песента на Кери заиграва с празничната музикална носталгия от няколко времеви периода.
Макар че в коледните песни често има голямо разнообразие от акорди, мелодиите им са създадени така, че да бъдат лесни за помнене. Професор Дарън Спростън от Университета в Честър казва: „Хората трябва да възприемат мелодиите доста бързо, за да могат да ги пеят в тази обществена среда – но това важи и за популярната музика , предназначена да придърпа публиката“. Самото хорово пеене също често е присъства – хорът в „Happy Xmas (War Is Over)“ на Джон Ленън е само един пример.
* * *
Та характерното коледно звучене може да бъде постигнато основно чрез дрънкане на камбанки, няколко джаз акорда, запомняща се мелодия и празничен текст. Това само по себе си не е достатъчно, за да гарантира на песента статут на коледна класика, но тя все пак ще е на прав път.