Търсенето на работа никога не е забавно и дори само мисълта за актуализиране на автобиографията ви може да ви изпълни с ужас. Но има начин да се справите със следващото си интервю като едновременно покажете уменията си, но не звучите като арогантен глупак.
Според едно скорошно проучване „хумористичното говорене“ е ефективен начин да подчертаете своите компетенции, като същевременно накарате човешки ресурси да иска да ви наеме. Номерът е да съчетаете иначе неловката самореклама с малко хумор, за да пресечете тази неловкост.
„Осъзнахме, че понякога някои хора инстинктивно използват хумор, за да преодолеят тази неловкост. Това ни заинтригува и ние видяхме потенциала на хумора като стратегия за преодоляване на дилемата в баланса между необходимостта човек откровено да се фука с компетенциите си и да изглежда симпатичен и приятен“, казва един от авторите Джиун Пай, доцент в Бизнес училището към Имперския колеж в Лондон.
Проучването е разделено на четири отделни изследвания, като първото е посветено на страшното CV. Екипът състави две измислени автобиографии, идентични във всяко отношение, с изключение на това, че едната включва хумор, а другата – не.
И двете са изпратени на 345 компании, след което изследователите измерват нивото на интерес към съответните кандидати като следят посещенията на уебсайтовете на кандидатите и колко хора от HR влизат в контакт с тях.
Автобиографията с хумор: „Колкото повече кафе ми осигурите, толкова по-производителен съм“, получава три пъти повече отговори – което предполага, че хуморът може да бъде ефективно средство за привличане на вниманието на работодателите на пренаселения пазар на труда.
Следващата част от проучването се фокусира върху интервютата за работа. Доброволци са помолени да се престорят на управител на ресторант, който трябва да наеме сладкар, и получават транскрипции на две интервюта, които да оценят. В едната отново са вмъкнати няколко хумористични коментара, докато другата е просто обобщение на опита на кандидата.
Отново – кандидатът с хумористичните коментари е възприет като по-топъл и по-компетентен и доброволците са по-склонни да предложат работа на това хипотетично лице. Това не означава, че трябва да разказвате вицове при всеки удобен случай – това бързо би станало досадно, дори ако се явявате на интервю за работа като комик. Но дори само един забавен коментар може да ви даде предимство.
„Един от най-изненадващите елементи на нашите констатации беше значителното въздействие, което една-единствена реплика на самоизтъкващ хумор може да окаже върху резултатите“, казва Пай.
След това проучването разглежда представяния на предприемачи в популярното телевизионно предаване „Шарк танк“, като тенденциите инвеститорите да проявят интерес към бизнес идеите на предприемачите спрямо това колко хумористично е представянето. Фокусирайки се само върху мъже предприемачи от първите четири сезона на предаването – общо 154 представяния – изследователите установяват, че използването на хумор в представянето е значително по-вероятно да доведе до инвестиция.
Последната част от проучването се занимава с разграничаване на прикритото зад шеги фукане от другите видове хумор в интервютата, като потвърждава, че именно хуморът изглежда е магическата формула, ако искате да се откроите от тълпата кандидати.
Въпреки че тези резултати са приятни, авторите признават, че проучването има някои ограничения.
„Макар че нашите проучвания показват положителните ефекти на хумора, основна забележка е контекстът и изпълнението“, обяснява Пай. Той трябва да бъде внимателно съобразен със ситуацията и това, което може да работи добре на интервю за работа в една област, може да ни отреже крилата в друга. Трябва да се вземат предвид и културните и социалните фактори – просто казано, не всички имат еднакво чувство за хумор.
Затова следващия път, когато попълвате молба за работа, може да помислите дали да не вмъкнете тук-там някоя небрежна шегичка – само че не на всеки ред и не ако има вероятност да стане гаф.