Сателитът Proba-V на Европейската космическа агенция (ЕКА) с тихо постоянство следва основната си задача да наблюдава земната растителност. В същото време апаратът улавя сигналите на хиляди самолети, пише на страницата си Агенцията.
Изстреляната преди две години Proba-V е засякла 25 милиона позиции на над 15 хиляди различни летателни машини. Това е първата демонстрация на техническата възможност за наблюдение на въздушния трафик от орбиталните сателити. “Работим 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата с изключение на периодите за поддръжка и обновяване”, обяснява Тони Деловски от Германската космическа агенция, който ръководи експеримента. “Доказахме, че засичането на самолети може да се прави от Космоса, въпреки че никога не се е предвиждало тези сигнали да могат да се улавят от толкова далечно разстояние”. Той допълва, че покритието на един сателит не е голямо, но група от сателити би могла да обхване земното кълбо.
По-малкият от един кубичен метър Proba-V е оборудван със системи за провеждане на няколко изследвания наред с камерата, която наблюдава промени в развитието на растителността по цялата планета на всеки два дена. Германската космическа агенция и люксембургската компания SES са добавили технология, засичаща сигналите, чрез които самолетите изпращат информация за скоростта, позицията и височината си в рамките на системата ADS-B. Предвижда се всички летателни машини, които навлизат във въздушното пространство на Европейския съюз (ЕС), да се оборудват за излъчване на такива данни.
Експериментът е насочен към големите области от света, където няма радари и трафикът е по-малко интензивен. В регионите с радарен обхват диспечeрите са в състояние да направляват самолетите изключително прецизно при разстояние между летателните машини до между 5.5 и 9 километра. Над останалата част от планетата обаче – над Атлантическия океан, например, минималното разстояние между самолетите трябва да е десет пъти по-голямо, достигайки 93 километра. Базираната в Космоса технология за засичане предлага метод за намаляване на разстоянието между самолетите. Това ще даде възможност за увеличаване на глобалния въздушен трафик и то при подобрена безопасност. /Агенция „Фокус“