Затова и повечето предпочитат да нямат такива деца в своя клас. Учителите подкрепят в много по-голяма степен приобщаването на деца с трудности при усвояване на материала и при социализацията, както и със специални потребности, дължащи се на физически увреждания. Не е така обаче при децата със сензорни увреждания. Това е свързано със слабата подготовка на учителите да планират подходящи дейности в класната стая и с липсата на подкрепа при работата с децата в клас.
Значително нарастват резервите към приобщаването на деца, които имат поведенчески проблеми като вербална агресия и неспазване на правилата на поведение. Учителите имат нужда от подкрепа, както от знания и умения за позитивна педагогика, за да реагират на този проблем.
Резултатите показват, че учителите без опит с деца със специални образователни потребности са по-резервирани, докато учителите, които имат опит с такива деца изразяват по-висока подкрепа за приобщаване на някои от групите деца със специфични потребности.
Половината учители отчитат нужда от методи на работа с децата с обучителни трудности (51%), от знания и умения за изработване на индивидуален план за децата със специални образователни потребности(43%), от конкретни инструменти, които да им помогнат при определяне на децата, които имат нужда от допълнителна подкрепа (38%).
Сред факторите, които биха мотивирали учителите за развиване на модела на приобщаващото образование, при което всяко дете, независимо от трудностите си, можем да идентифицираме външните фактори, които изискват промяна в системата, като заплащането (60%) гъвкави учебни програми (47%), допълнителна подкрепа от помощник учител или ресурсен учител (42%), броя ученици в паралелка (42%) и наличие на допълнителни учебни материали и помагала (30%), а така също и фактори, чието преодоляване е изцяло в инициативата на училищата, като специализирани обучения (22%).
Над две трети от учителите подкрепят приобщаващото образование (65%), намира място в класната стая, а 22% заемат междинна позиция. Едва 13% от учителите застават на другия полюс и отхвърлят приобщаващото образование като философия и модел.
Проучването е проведено от агенция „Глобал Метрикс“ от 6 до 20 юни по поръчка на Центъра за приобщаващо образование.
Снимка: Getty Images