Китайската експанзия чрез чуждестранни инвестиции

1.22 billion mobile phone users in China

1.22 billion mobile phone users in China

Вината Бордо, смятани доскоро за национална гордост на Франция, постепенно се изкупуват от китайски милионери. През последните 4 години заможни предприемачи от Пекин, Шанхай и Хонконг изкупиха 50 винарски замъка в този регион, и сега ежегодният износ на вина Бордо за китайския пазар нарасна до нивото 10% от цялото производство.

Китайците се интересуват не само от вината на страната с изискан вкус. Те се увличат по скъпи коли, купуват имоти, масово изкупуват скъпоценности. През последните години китайския пазар за скъпоценни камъни стана най-големият в света, което не е за учудване, имайки предвид, че Китай води по брой милионери.

Зад пристрастието на китайци към всичко луксозно се крият други, по-мащабни инвестиционни проекти в чужбина. Неотдавна правителството на Китай улесни процедурата за излизане на китайските предприятия на чуждестранните пазари, и сега техни компании участват както в неголеми инвестиционни проекти, така и в солидни обединения. Например, на 10 януари 2014 година китайската корпорация Synutrа започна строителство на завод за производство на млечни продукти във френската провинция Бретан. Обемът инвестиции в проекта съставлява €100 милиона. А на 9 януари китайската застрахователна компания Fosun International Limited спечели тендера за закупуване на 80% в застрахователния клон на португалската банка Caixa Geral Depositos на стойност €1 милиард.

Разбира се, за една страна, където живеят 20% от цялото население на планетата и на която се падат над 10% от световния брутен вътрешен продукт, обемът чуждестранни инвестиции под 3% от световния показател е нещо незначително, се казва в неотдавнашен отчет на министерството на комерцията на Китай. Но е за отбелязване, че през 2012 преките китайски инвестиции в чужбина бяха съставили $88 милиарда, което е 33 пъти повече от 2002 година. Коментира ориенталистът Андрей Островски:

- Китайските компании инвестират в икономиката на САЩ и Европейския съюз за получаване на модерно производствено оборудване и технологии. По-нататък то ще се използва вече в Китай, който е ориентиран преди всичко на вътрешния си пазар. Пред тях стои задачата за построяване на „общество на малкото благоденствие, а виното и скъпоценностите е нещо като „между другото”. Просто китайските милионери искат да се приобщят към живота в чужбина. Основният интерес на Китай са далеч не страните на ЕС или Америка, а държавите на АСЕАН, Южна Корея и Япония.

Междувременно, динамично развиващата се китайска икономика е готова да отиде ако потрябва и на края на света да търси енергоресурси, от които изпитва остър недостиг. В Европейския съюз и САЩ нефт и газ практически няма. И сега китайските компании се обръщат към Африка, Близкия Изток и Латинска Америка, където създават съвместни проекти. Към тази категория страни за икономическо сътрудничество от началото на века спада и Русия. Гласът на Русия.

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни

  • Живот
  • Китайската експанзия чрез чуждестранни инвестиции