Много исторически кораби променят имената си или ги споделят с друг кораб. Например, американският флот разполага с 8 различни кораба, наречени Ентърпрайс, като се планира да има и девети. Редица различни съдове участват в бойните действия по време на Втората световна война и някои от тях, като германския крайцер Дойчланд, променят имената си по време на конфликта.
Това може да се случи по редица причини, включително разрушаване на по-стар кораб или продажбата му на друга държава, където получава името в съответствие с военноморските традиции на новия му собственик. Дойчланд обаче е преименувана поради много по-различна, макар и практична причина.
Германски крайцер Дойчланд
Той е първият Panzerschiffe (тежки крайцери тип „Дойчланд“ – серия тежки крайцери на Кригсмарине от времето на ВСВ), конструиран от германците, като е спуснат на вода през май 1931 г., ставайки един от трите тежкобронирани крайцера, заедно с Адмирал Шеер и Адмирал граф Шпее. Те са проектирани в рамките на Версайския договор и са първите кораби, които възстановяват и укрепват германския флот, по-късно известен като Кригсмарине.
Дойчланд е дълъг 185 метра, може да достигне максимална скорост от 28 възела и е добре оборудван с въоръжение, което е подобрено по време на Втората световна война. Преди конфликта той е бил използвана за патрули по време на Испанската гражданска война, по време на която е бил атакувана от бомбардировачи. При втората бомбардировка Дойчланд претърпява щети на горната си палуба, бронираната палуба и третия десен борд, което довежда до смъртта на 31 члена от екипажа.
В навечерието на Втората световна война корабът, заедно с Адмирал Граф Спее, са позиционирани в Атлантическия океан, за да атакуват съюзнически кораби, след като Германия официално им обявява война.
Адмирал Граф Спее
Промяната на името
Решението за преименуване на Дойчланд идва от самия германски канцлер, защото той осъзнава, че би било катастрофа за пиара и всенародния боен дух да потъне кораб, който носи името на страната. По време на война такава възможност винаги има и промяната на името ще избегне евентуални скандал или обществено недоволство.
Решено е крайцерът да стане Лютцов (Lützow). Оригиналният Лютцов е закупен от Съветския съюз през 1939 г., освобождавайки името за употреба. Освен тази смяната, адмирал Ерих Редер се надява, че промяната, във връзка с продажбата, също ще обърка съюзниците.
През това време корабът е и модифициран като се променя носа му, за да се представя по-добре, докато е в морето. Той също е преназначен за тежък крайцер.
Продадения на руснаците Лютцов (от своя страна преименуван на Талин) в Ленинград
Лютцов е атакуван многократно по време на Втората световна война.
Оказва се впоследствие, че е било добра идея името на Дойчланд да се промени, тъй като той е атакувана – и тежко повреден – повече от един път. Корабът е разгърнат по време на германската инвазия в Норвегия и е торпилиран от подводницата на Кралския флот HMS Спиърфиш. Люцов по-късно е атакуван и от Кралските военновъздушни сили (RAF) през 1945 г.
И двете атаки му нанасят щети, които изискват значителни ремонти.
Въпреки че първоначално има много несъответствия относно случилото се с Люцов в края на войната, записите от съветските архиви показват, че той е бил взет от съветския флот и използван като кораб-мишена. Потопен е по време на тестване на оръжия в Балтийско море край полския бряг на 22 юли 1947 г.