Когато Citroen построи рали автомобил и постави рекорд за най-кратко участие в шампионата – рецепта за съвършена катастрофа

| от |

Как една автомобилна компания може да накара потребителите да се спрат на нов модел? Какво може да ги мотивира да се насочат именно към определена марка? Ако обърнем внимание на VW и техния Beetle, това е уникалната рекламна кампания за САЩ, в която всеки негатив ще се превърне в позитив, а и фактът, че немците дават зелена светлина на един истински рекламист да се развихри, скоро ще превърнат малката немска машина в истински шедьовър, който ще краси всяка една спалня на тийнейджър, а той самият ще мечтае толкова много за возилото, че скоро ще работи и ще го закупи, когато дойде време за автомобилната независимост.

Автомобили като Ford и Chevrolet ще изберат класическия и агресивен вид, а със състезателното кредо на Хенри Форд II е ясно, че скоро всеки поглед ще бъде насочен именно в тази посока. А какво се случва, когато рекламите все още не са толкова популярни и човек има нужда от малко повече демонстрация на сила? Малко след Втората Световна война ще открием, че повечето автомобилни компании, особено френските, са принудени да започнат всичко отначало. Френските Peugeout са успели да унищожат своите заводи, защото не искали да произвеждат тежки машини за немската армия. Citroen правят същото, като те дори имали една далеч по-брилянтна идея – премествали маркировката на маслената пръчка и така немците вярвали, че камионът винаги има масло, докато реално не може да се маже правилно и е обречен да умре, най-вероятно след 5-6 хиляди километра, за да е сигурно, че ще е далече от фабриката.

Малките саботажи са наистина забавни, но когато войната свършва и всеки жител мечтае за кола, състезанието е наистина вълнуващо. Не поглеждаме към източния блок, който демонтира купола на T-34, за да го превърне в LADA. Как се печели вниманието на аудиторията, когато се пуска нов модел. По това време ще открием, че има няколко важни състезания – световния рали шампионат, 24-часовите състезания, състезанията с туристически автомобили на писта и евентуално Формула 1, макар и точно там да не се среща същото вдъхновение – болидът все още не се е превърнал в автомобил за всекидневна употреба. Френският Citroen е известен със своите авантюри и след като решава да използва собствени машини, за да проследи пътя на коприната, използвайки нищо друго освен чиста механика и вяра в своята техника – успява да се справи, макар и с доста усилия. Френските автомобилисти не само четат тази информация, но и могат да се запознаят напълно безплатно, защото в шоуримите стоят всички публикувани истории, както и снимки от приключенията.

Това обаче са походи, които се случват преди Втората Световна война, а след нея вече трябва нова идея и доказателство, че французите могат да се справят. Тук обаче идва новото предизвикателство – компанията е разработила своята хидравлична система, показва на всички как е в пъти по-безопасна, дава много по-добро сцепление, позволява на човек да се вози комфортно дори и върху настилка като белгийски паваж, но това сякаш не е достатъчно. По това време всички искат да получат скорост, да носят ключа на машина, която е покорила редица върхове. Освен това и рекламистите не спестяват суперлативи за автомобили като Lancia и Audi, спечелили същия формат. Дори и колегите от Peugeout ще направят фурор със своите красиви машини, а това означава само едно – Citroen отиват при ралитата.

И това може да се случи единствено и само с помощта на следващия модел – Citroen BX. И до днес можете да откриете много спорни мнения относно неговата красота – дали е красив или странен, дали наистина заслужава доверие или човек ще се чувства в него като обран на пазара. Това е вече въпрос на вкус, а и никой от дизайнерите не се притеснявал толкова, ако тази кола се превърне в перфектен рали автомобил, то шансовете да се продаде в огромни количества. Добрата новина е, че BX 19 получава и подобен двигател на легендарното Peugeout 205 GTI. С малко промени върху главата на двигателя и всмукателните колектори, блокът остава същия и в GTI версията на Citroen ще има пълната свобода да ускорява от 0 до 100 за 8.5 секунди. Впечатляващите резултати наистина са добри, особено след като говорим за време от преди 30 години и нагоре.

И с надеждата, че компанията наистина има един достоен и добър автомобил, който с малко промени и допълнителни стикери ще може да се превърне в рали автомобил – при това конкурентен, работата започва наистина да се превръща в една от много сериозните такива. И сигурно си мислите, че след като лентата се върне малко назад, редица от пилотите използваха именно Citroen. Модели като Xsara, C4 и още много други, започнаха да показват бойно кредо и да бъдат повече от предпочитани. 4-те последователни титли от 2007 до 2010 г. в това състезание, както и още 2 с нов модел, могат да бъдат много добра реклама. Освен това не трябва да забравяме, че 9 последователни титли при пилотите също са постижение, с което могат да се похвалят много малко компании.

И все пак, нека не забравяме, че говорим за автомобилна компания, която е постигнала това през последните две десетилетия, но около 5 назад, положението никак не е розово. Тук ще говорим за грандиозния провал или поне за забавната страна от него, като за всичко това ще бъде отговорен състезателния екип, който продължава да настоява за редица иновации. Нека разгледаме всички променливи на катастрофата, която ще се случи. На първо място компанията ще реши да се състезава в един от сривовете на състезанието, в онези години, когато фокусът вече е изгубен – точно както при Формула 1, има някои сезони, които не просто са скучни, но и вече не се вижда същата тръпка. Citroen избират 1986 г. и с това автоматично пропускат факта, че най-вероятно никой няма да обърне внимание на тяхното присъствие, все пак аудиторията се е насочила в една друга посока.

Другият върховен проблем е и употребата на возило, което не е разработено докрай и няма никаква мощност, с която да се състезава срещу по-големите и вече силни компании като Audi например. И всичко това се случва, след като говорим за натрупан опит. Французите са участвали в по-ниския клас на ралито, използвайки Citroen B9 с предно предаване, а по-късно и с 4×4 задвижване. Там се справят добре, но с условието, че са имали времето и възможността да изчистят всички възможни проблеми по своята машина. С пускането на новия модел е ясно, че трябва да се направи една промоция и влизане при големите акули. Самият преход може да се оприличи като пускането на златна рибка в аквариума с пираните. С помощта на няколко инженерни компании, французите започват да представят прототипи, които да използват на основата на BX моделът. 5 вариации са показани и представени на автомобилната компания и всеки един е коренно различен от останалите четири.

От тях има три модела, за които е прочетено много ясно изискването на правилника на ралито – просто не съществуват никакви ограничения и всеки трябва да се появи с някаква машина, която да издържи всяко едно пътно наказание, което може да бъде открито по света. В един от прототипите се използват сплави от космически кораб, в други има идеи за по-дълга и по-къса версия. От всички изброените, последните два са наистина възможно най-безумните. Причината е, че първият има дълъг кош за по-сериозен двигател и много добре изрязана задница, последната пък версия включва още по-големият абсурд на четвъртата, като е още по-ниска. Макар и първите три предложения да дават доста високи шансове за победа или поне челни позиции, френските инженери решават да се спрат на последните две. Не питайте за логиката и мотивите – никой не може да ви каже какви точно са те.

Оправданието за това решение е, че компанията има ограничен бюджет и няма как да заложи всичко на карта. Освен това BX моделът няма как да използва специално разработени части, французите могат да използват само това, което е налично в завода – времето за тестове, времето за каляване или подобряване, са сведени до абсолютната нула. И да, ако успеят, опитайте се да си представите какъв мащаб ще има рекламата. Не стига, че няма пари, но и времето става все по-малко. В проектирането на машината вече са пропуснати около 4 сезона, следователно плановете за влизане са едва през далечната 1986 г. Едва тогава Франкенщайн на френските инженери ще се появи.

Изглежда впечатляващо и дори ни изненадва, докато не се запознаем с детайлите. Според изискването за участие, минималното тегло на този клас автомобили трябва да е 960 килограма. И точно към това се стремят всички. Citroen BX 4TC е с тегло от 1150 килограма. Бихте казали, че това е следствие от по-големият двигател и по-сериозната мощност, но и това не е така. Двигателят идват от Chrysler и е модел 180, който е практически старият Simca от 1970 г. Добре, един двигател може да се самоубие с мощно турбо и правилно зареждане, но дори и с черна магия, френските инженери не успяват да извадят повече от 380 конски сили. По това време Lancia Delta S4 ще пристига с мощност от над 500 конски сили. До тук става ясно, че това е автомобилът, който пристига на престрелката, въоръжен с нож.

Липсата на централен диференциал, както и контрол за разпределение на силата между колелата, автоматично превръща този състезател в пълна трагедия. И нека не забравяме, че на финала се залага на най-грешното окачване – хидравличното. Не казваме, че не е качествено за всякакъв терен, но когато се претовари, автоматично спира да работи. Освен това е самото движение на колелото е значително по-ограничено от традиционното окачване с пружини. Съчетанието от толкова много елементи ще позволи на един пилот да има контрол над машината, но само след като е натиснал педала до край, в противен случай няма никакви шансове дори да завива нормално. В началото на сезона идва и първата дестинация – Монте Карло. За кратко време и двата Citroen-a ще поставят рекорд на два етапа, а след това ще последва по-тежка катастрофа за единия автомобил и проблем с окачването при другия.

В Швеция ситуацията изглежда малко по-добре и Жан-Клод Андрует се нарежда на 6-та позиция. По-нежната снежна покривка не носи толкова сериозен стрес върху окачването. Другата кола страда от замръзване – тръбата с маслото се запушва и следва ранно отказване. Това е и най-добрият резултат за французите, защото катастрофата вече може да се предскаже. На рали Акропул, френските инженери са решили да сглобят още една кола. В случай, че една се счупи, то другата може да донесе някакви точки на екипа. Звездата от Швеция прави много добър старт и се нарежда на около 5 секунди зад водача. До 3-и етап всичко е красиво, но колата се чупи. Другите две коли също имат редица главоболия и Citroen прибира състезателите и тихо се измъква по терлици с наградата за най-кратка кариера във WRC за всички времена.

Онези 200 автомобила, които трябва да се произведат, за да може да има състезателна кампания. Оказва се, че макар и самите машини да са далеч по-приятни за градски условия, никой не ги иска. Малцина се спират на BX версията и през 1989 г. Citroen ще поиска да сложи край на тази глава и просто ще се свърже с всеки един собственик, за да се опита да купи обратно онези 86 продадени автомобила. И дори плаща двойна цена за сметка на пазарната стойност, само и само да може да погребе този модел. Върнатите модели са разглобени, а серията Evolution е унищожена, поради простата причина, че е създадена с най-грешните възможни решения.

Легендата разказва, че само 6 модела съществуват днес в света и това е факт, защото някой собственици просто отказали да се разделят с колата си. И години наред следва тишина. Инженерите си дават почивка, за да успеят да забравят и изтрият цялото фиаско с надеждата, че някога ще се върнат и ще бъдат далеч по-добри, което се и случва.

 
 
Коментарите са изключени за Когато Citroen построи рали автомобил и постави рекорд за най-кратко участие в шампионата – рецепта за съвършена катастрофа