Фамилията Порше е известна. Разпознава се под формата на редица суперавтомобили, разглежда се като сертификат за качество, скорост и естетическа автомобилна красота. Преди да се появи легендарната автомобилна марка, която ще направи фурор в Льо Ман (и до днес държи рекорда за най-много спечелени състезания) Фердинанд има редица успешни инженерни проекти. И докато светът говори с особена почит за хора като Едисън и Тесла, Порше сякаш остава някъде назад със своите автомобили. Постиженията му, макар и да изпреварват събитията с около 100-150 години, днес са леко забравени или пропуснати.
Историята на малкия Фердинанд започва на 3 септември 1875 г. в Масердорф, Австрия. От най-ранна възраст Фердинанд обръщал особено внимание на електричеството, другата страст са автомобилите, особено след като баща му бил тенекиджия и често двамата прекарвали доста време. Правил различни опити и изучавал сериозно възможностите в тази сфера. На 18-годишна възраст вече бил забелязан от компанията Bela Egger & Co. Същата по-късно ще бъде прекръстена Brown Boveri – днес е известна с развиването на електрически мрежи, роботика и много други. Работата била добре платена, но любопитството на момчето било огромно и щом свърши работният ден, Порше отивал в Имперското техническо училище в Райхенберг.
Интересното е, че дори и да не получава диплома за инженер, един от първите му проекти е създаването на електромотор за задвижване на автомобил. Днес автомобилната компания Porsche разполага с 918 Spyder – истински шедьовър, който използва невероятна хибридна сила. Едва ли Фердинанд е подозирал, че ще продиктува хода на историята, докато заедно Якоб Лонер създават един от първите електромобили. Лонер-Порше се задвижвал с два електромотора, а стойността на тази историческа иновация е феноменална, особено във време, в което петролът не е гледан под микроскоп и рядко някой се вълнувал от фактори като среден разход.
Интересното е, че още тогава моделът бил пригоден за състезания, но Порше просто изпреварил епохата, едва 100 години по-късно започна да се говори за Формула Е. Първият електромобил бил факт, но Фердинанд искал да бъде първи и с други автомобилни постижения, затова заложил на следващия си голям проект – хибридът. Той се ражда в немската фирма Daimler и представлява малък ДВГ, който върти генератор и събраното електричество било консумирано от задвижващите електромотори. Дори само тези две иновации са достатъчни, за да издигнат иноватара в чин „Легенда“. И понеже липсвали достатъчно надеждни скоростни кутии за колите, младият инженер решил да разработи системата за локомотиви. От електромобилите се продават около 300 модела и са произведени дори автобуси.
Със скорост от 56 км/ч, машините дори успели да счупят няколко местни рекорда за скорост. Порше започва да се състезава и печели награда през 1905 г. за най-впечатляващи инженерни решения. Съдбата ще го срещне дори с Франц Фердинанд по време на военната служба. Младият Порше става негов личен шофьор, но не на шофьорското място, когато Фердинанд е застрелян. Любопитен факт е, че първият Mercedes на Daimler е разработен от Фердинанд през 1910 г. През 1916 г. получава толкова мечтаната почетна титла „инженер“. По това време започва да кипи и една нова страст – високите скорости. До 1922 г. брилянтните идеи на конструктора се превръщат в победи – състезателните му коли печелят 43 от 53 възможни състезания. С този успех, Фердинанд залага своята следваща интересна цел – народната кола. В този период автомобилите са лукс за богатите, а той иска да даде шофирането на всеки човек. Идеята все пак не допада на Даймлер и през 1929 г. двете страни ще се разделят. Малко след голямата депресия идва време за създаването на собствени проекти.
През 1931 г. Порше се установява в Щутгарт и отваря вратите на своята дизайнерска и консултанстска фирма за мотори и автомобили. С малко финансова подкрепа предлага работа и на някои от своите добри приятели, за да започнат първата стъпка към създаването на гигантска автомобилна компания. Сред избраните бил и синът Фери Порше, който от най-ранна възраст се отглежда с любовта към механиката. Със свободата в свои ръце, Фердинанд бързо започнал да работи върху създаването на малка градска кола за всеки. Машината днес е позната като VW Beetle, но преди да стане факт ще изтече много вода. С финансовата криза на хоризонта, почти никой не можел да инвестира дълго време в прохождащата новооткрита фирма. В тези тежки времена се ражда и легендарния Автомобилен съюз, където с общи сили се събират марки като Audi, DKW, Horch и Wanderer.
Изпълнителният директор барон Клаус фон Йорцен имал нужда от модел за представянето на автомобилното изложение в Берлин и съответно се доверил за пореден път на своя добър приятел и страдащ основател на автомобилна компания. През 1933 г. Хитлер заявява, че ще моторизира нацията и започва да раздава стипендии на някои фирми, за да може да се създаде такава машина, освен това се финансира и разработката на състезателна кола. Това дало и толкова необходимия финансов въздух на Фердинанд да започне да работи, но напиращата война много бързо щяла да промени плановете на конструктора. Както се досещате, новото амплоа също е точно толкова успешно, колкото са и автомобилит. Раждането на Beetle не е особено лесно начинание, особено след като Tatra завежда съдебни дела за копирането на системата за въздушно охлаждане, предназначена за автомобили с двигател в задната част.
Под натиска на Хитлер, Фердинанд кандидатствал за немско гражданство (премахвайки „нечистите“ семейни връзки) и много скоро получил пълен достъп до всички възможни чинове. Той е регистриран в Национал Социалистическата Немска работническа партия, освен това е и член на SS. Дори има няколко сериозни армейски чина по време на войната. Много скоро немските инженери ще нарекат бившия автомобилен конструктор – луд учен. През 1942 година започва разработката на танкове – пазарът на автомобили не бил толкова апетитен. Проектът VK4501 „Tiger“ е бил впечатляващ, но с много сложна система на задвижване, Henschel предлагат своя продукт и след една година се появява Panzerjager Tiger (P), но войниците го наричали много по-скромно „Фердинанд“. Вторият модел се радвал на по-сериозни успехи и свършил доста работа на немските войници.
Войната свършила и заводите трябвало да се преквалифицират отново, този път за производство на автомобили. Бившият конструктор бил помолен да продължи работата си за Volkswagen във Франция и така да изплаща военни репарации. В един момент дори бил потърсен за консултация по разработката на нов модел Renault 4CV, но тов бързо се разрастнало като много сериозен конфликт и директорът (бивш участник във войната) бързо намерил причина да откаже асистенцията. На 15 декември 1945 г. властите го арестуват автомобилния конструктор като военнопрестъпник. Докато той прекарва 22 месеца в затвора, синът му продължава с всички опити да задържи компанията и да я запази.
Малко след това се ражда и първата кола с фамилно име – Porsche 356. Порше е освободен след като доказва, че при него не са работили военнопленници. Впрочем именно синът Фери Порше успява да наложи компанията като автомобилен производител и не само като дизайнер. Животът на инженерът, лудият учен, почитателят на високи скорости и създателят на народната кола, приключва през 1951 г. на 75-годишна възраст. Макар и да не успява да изпълни всички технологични предизвикателства, Фердинанд оставя на света много сериозно наследство – децата си. Фамилията продължава делото на баща си и днес можем да видим редица инженерни решения, както и сериозно количество титли в автомобилния спорт. И всичко това започва само като една страст!