Месеци след продажбата на най-скъпото произведение на изкуството в историята, неговото авторство е поставено под въпрос.
Картината на стойност 450 млн. долара, озаглавена „Спасителят на света“ (Salvator Mundi), се смята за дело на световноизвестния художник Леонардо да Винчи, но Матю Ландрус, научен сътрудник от Оксфордския университет и изследовател на да Винчи, твърди, че известният художник е допринесъл само с около 20% от картината.
„Това е картина на Леонардо, направена с участието на помощниците от работилницата му“, казва Ландрус пред CNN. „И мисля, че помощта на Бернардино Луини е особено забележима в нея.“
Луини е северноиталиански художник от края на 1400 г., който е бил един от асистентите в ателието на да Винчи и е рисувал в неговия стил. Ландрус е твърдо убеден, че Луини е изиграл огромна роля за „Спасителя“.
„Това е картина на Луини“, казва Ландрус пред The Guardian. „Като се разгледат различните версии на творбите на учениците на Леонардо, може да се види, че той рисува точно като тази творба.“
Портретът, който беше продаден през ноември 2017 г. от Christie’s в Ню Йорк, изобразява Исус, който с дясната си ръка жестикулира благословия, а в другата държи кристално кълбо. Портретът е придобит от Министерството на културата и туризма на Абу Даби и бе изложен през септември в Лувъра в столицата на ОАЕ, преди да бъде добавен към изложбата на Леонардо да Винчи в Лувъра в Париж през 2019 г.
Ландрус заяви пред CNN, че драперията и частите от робата и колана на Исус са местата, където най-лесно може да се открие работата на Луини.
Въпреки това той не забравя да отбележи, че работата не е само в помощника. Научният сътрудник смята, че да Винчи е завършил картината, като отбелязва, че ръцете, лицето, кристалната топка и текстурата на картината са класически признаци за работата на класика. Той казва също, че сътрудничеството между художник и асистент/и в ателието е било много често срещано през този период.
„Леонардо е работил върху картината и, разбира се, е важно това да се признае“ – каза Ландрус. „Склонни сме да мислим в черно и бяло – едно или друго, когато става дума за авторство, но това определено не е традиционното. Традиционното е било да се получава помощ от ателието.“
Това не е първият път, в който картината се свързва с Луини. През 1900 едно произведение се появява отново след 200 години, когато е придобито от сър Чарлз Робинсън за колекцията „Кук“ и е обозначено като произведение на Луини. Голям екип от експерти обаче го изследва и стига до заключението, че всъщност е дело на да Винчи.
Има няколко експерти, които се съгласяват с твърденията на Ландрус и поставят под съмнение приписването на картината на да Винчи, но все още има много други, които твърдо вярват, че тя е негово дело.
В имейл до CNN Мартин Кемп, куратор на италианската живопис в Националната галерия в Лондон, казва: „Книгата, която публикувам… ще представи убедителни доказателства, че „Salvator Mundi“ е шедьовър на Леонардо. Междувременно няма да се занимавам с необосновани твърдения, които не биха привлекли никакво внимание, ако не беше продажната цена.“
Дебатът за авторството на картината продължава вече повече от век и не изглежда скоро да приключи.