Марката, поставила началото на световната филателия, ще видят посетителите на изложението „Булколекто 2014“. „Черното пени“ ще бъде експонирана в бронирана витрина в палата 7 на „Международен панаир Пловдив“ от 24 до 26 октомври, съобщиха от изложбения център.
Петото издание на „Булколекто“ отбелязва 135 г. от началото на пощенските съобщения в България и 25 г. от основаването на Европейската филателна федерация, чийто президент Хосе Рамон Морено ще гостува в Пловдив.
Идеята за хартиена лепенка като знак за платена пощенска услугае предложена през 1834 г. от британеца Джеймс Чалмърс. Първата марка е създадена от Роуланд Хил през 1837 г., но официално е издадена три години по-късно – на 6 май 1840 година. Името „Черното пени“ й е дадено заради цвета и стойността от едно пени. Върху марката е изобразен ликът на кралица Виктория.
Зоологът Джон Едуард Грей купува няколко броя от „Черното пени“ с намерението да ги запази и така започва историята на световното филателно движение. „Черното пени“ е използвана около 10 месеца и има тираж 68,8 милиона броя. Излиза от употреба заради сериозен проблем – печатът върху черния фон не е достатъчно отчетлив и лесно може да се премахне, а марката да се използва отново. За да се избегне това, се появява марката „Червено пени“ през 1841 година. Цената на „Черното пени“ днес надхвърля eдин милион лири стерлинги.
С БТА