Миналата седмица едно новаторско космическо превозно средство извърши дебютния си полет – благодарение на чудовищен самолет, въоръжен с размах на крилата, по-дълъг от игрище за мач.
С размах на крилата от 117 метра, Рок на компанията Scaled Composites се счита за най-големия самолет в света в експлоатация. Когато е празен, той тежи 226 796 килограма и се нуждае от шест двигателя Pratt & Whitney PW4056, за да се издигне.
По същество това е гигантски работен кон, способен да пренася изключително тежки товари на големи височини. Общо максималното му тегло при излитане може да стигне внушителните 589 670 килограма.
В последната демонстрация на мощта си Рок наскоро взе участие в първия полет с двигател на тестовия апарат Talon-A (TA-1), който според изявлението има за цел да проправи пътя към първия „частно финансиран, многократно използваем, хиперзвуков“ апарат в САЩ.
На 9 март 2024 г. Рок излетя от въздушния и космически порт Мохаве в Рутан Фийлд в Калифорния с привързан към шасито ТА-1. След това превозното средство беше освободено във въздуха, запали двигателите си и извърши първия в историята си полет с двигател.
Stratolaunch е доста скромна по отношение на подробностите за полета, но твърди, че той е бил успешен, и заявява, че аерокосмическият апарат TA-1 почти е достигнал хиперзвукова скорост от 5 Мах (което е пет пъти повече от скоростта на звука).
„Днес беше страхотен ден за екипа на Stratolaunch. Изключително се гордея с тяхното постоянство, за да достигнат до този момент. Успехът на теста е пряк резултат от техническото майсторство и професионализма на екипа“, заяви д-р Закари Кревор, главен изпълнителен директор на Stratolaunch.
До този момент Stratolaunch изживява нещо като пътуване с влакче на ужасите. Компанията е създадена през 2011 г. от Бърт Рутан и съоснователя на Microsoft Пол Алън с цел разработване на орбитални ракети.
За съжаление Алън почина през 2018 г. на 65-годишна възраст поради усложнения от неходжкинов лимфом, което принуди компанията да съкрати част от персонала и да прекрати някои от проектите си. През следващата година Stratolaunch бе закупена от частна инвестиционна компания, която я преориентира към технологии за хиперзвукови превозни средства, а не ракети.