За обикновена американска закуска, Kellogg’s Corn Flakes има изненадващо мрачно минало.
Джон Харви Келог, който създава зърнените закуски заедно с брат си, е нещо като пророк на хигиената в Америка през 20 век. Но въпреки че подкрепя храненето и като цяло холистичния подход към здравето на средния американец, Келог също е и страстен евгенист и започва агресивна кампания против мастурбирането, в която гениталиите на младите момчета и момичета са осакатенявани.
И така, как един такъв противоречив човек се превърна във барона на закуската в цяла Америка?
Джон Харви Келог е роден в началото на хигиенната революция в Америка, в Тирон, Мичиган, на 26 февруари 1852 г. – същата година, когато е патентована първата в страната тоалетна с казанче и само 8 години преди изобретението на водата за уста, която първоначално се използва като антисептик.
В същото време в Америка се наблюдава ръст на групи за въздържание като адвентистите от седмия ден, чиито основни кампании са насочени срещу алкохола и секса. Тази комбинация от екстремна хигиена и въздържание силно повлиява върху теориите на Келог за здравето.
Той е едно от 11-те деца в семейство на благочестиви адвентисти от седмия ден, а най-бурната връзка, която ще има със свой близък, ще бъде с по-малкия му брат Уилям Кийт Келог, на когото Джон Харви гледа като на интелектуално по-низш.
През 1856 г. семейство Келог се преместват в Батъл Крийг, Мичиган, който по това време е меката за адвентистите. Тъй като са изключително уверени, че второто пришествие на Христос – и краят на света – е неизбежно, нито едно от децата в семейството не получава официално образование. Джон обаче се образова сам и с огромно желание.
Когато изкарва медицинската си степен през 1875 г., той вече има формиран холистичен модел за здравословен начин на живот, който черпи от иновациите на американското хигиенно движение и неговата религиозна вяра, и който той нарича „биологичен живот“:
Всички изобретения и устройства, конструирани някога от човешката ръка или измислени от човешкия ум, без значение колко деликатни и сложни, са прости детски играчки в сравнение с този чудесно изработен механизъм, човешкото тяло.
Келог дълбоко почита тялото („живият храм“, както му казва) и възприема холистичния подход, за да се грижи за него – подход, който се основава както на хранителната наука, така и на религиозния екстремизъм. Той подкрепя вегетарианството и въздържанието от секс и алкохол като нарича всяко действие извън тези рамки „самозамърсяване“. В обобщение, Келог лансира пълна чистота – на тялото и духа – и измисля някои странни начини да я постигне.
През 1877 г. той поема едноименния санаториум в Батъл Крийг, здравен център за адвентисти и преустройва съоръжението въз основа на идеалите си за оптимален живот.
В държава, в която средната продължителност на живота е 41 години, а градските улици са буквално затрупани с човешки мръсотии, санаториумът на Джон се представя като уелнес център. И постига страхотен успех. В рамките на едно десетилетие той преминава от лечение на 300 пациенти годишно до почти 1200. Междувременно Келог се интересува особено от „прочистването“ на рутинната закуска в Америка.
Упражнения за дишане в санаториума
Нормалната американска закуска през 80-те години на 19 век се състои предимно от месо под различни форми: студено, желирано, пушено, осолено, пържено в остатъци от мазнина. Всички немесни алтернативи, като зърнени храни или овес, отнемат много време, което прави закуската по-досадно хранене.
В съответствие със стремежа си за пълна чистота, Келог насърчава пациентите си да ядат стерилни, здравословни храни, които според него трябва да ядат всички примати: най-вече ядки и зърнени храни и кисело мляко. И в продължение на години, той и брат му Уилям работят неуморно, за да усъвършенстват тип закуска на зърнена основа, която изисква минимални усилия за приготвяне.
Първият им опит е от изпечени цели бисквити, които след това са натрошени на парченца. Те я наричат „Granola“, но в крайна сметка са недоволни от резултата. Накрая те се спират на житна пшеница, която първоначално наричат Granose. През 1902 г. преработват продукта и го наричат корн флекс.
Но някъде по това време Джон Харви постепенно спира да се интересува от работата, така че Уилям – истинският бизнес мозък зад цялата операция – купува дял от кулинарното им изобретение и открива през 1906 г. Battle Creek Toasted Corn Flake Company.
Той се доказва като маркетингов гений и стартира успешна кампания, която казва на потребителите да „намигнат на своя бакалин и да видят какво ще получат“, като трябва да получат безплатна мостра от продукта му.
Междувременно Джон Харви продължава да произвежда и продава Granose от собствената си компания Kellogg’s и съди брат си за това кой има правото да използва фамилното им име. Уилям също го съди…
След години съдебни битки, през които корн флекс става все по-популярен, Уилям печели правата да използва собственото си име за бранда Kellogg’s Corn Flakes през 1920 г.
„Не ми е за бизнеса“, каза Келог за цялата ситуация. „Аз съм за реформата.“
До този момент сагата с царевичната закуска за Джон Харви представлява битката срещу един от най-смъртоносните пороци в живота: мастурбацията. Като прецизно произведена „чиста“ храна, тя е предназначена да тушира плътските желания на хората.
Ужасен и отвратен от секса почти през целия си живот – той дори никога не консумира собствените си отношения със съпругата си – Келог стартира насилствен псевдонаучен антимастурбационен кръстоносен поход, в който изтъква привързаността към пикантните храни, закръглените рамене и оплешивяването като признаците на един хроничен мастурбатор. Той заключава, че „тази жертва буквално умира от собствената си ръка“.
Келог насърчава родителите да завържат ръцете на децата си за леглата им или да обрежат тийнейджърите си. Още по-агресивна тактика е да се зашие препуциума на пениса на младия мъж, за да се предотврати ерекция. За младите момичета той препоръчва изливане на киселина върху клиторите им.
Разбира се, надеждата на Келог е, че по-чистата диета, осигурена от неговата царевична закуска, може да е достатъчна като по-малко зловещ метод за контрол на сексуалното желание на децата.