На третата неделя на юни – като дата 18 тази 2023 година – татковците в голяма част от света празнуват Деня на бащата. Ние го празнуваме на Йосифовден – ще видим по-късно защо.
Но празникът невинаги е имал обществената подкрепа, която заслужава. Всъщност в продължение на десетилетия изглежда, че ден, посветен на бащите в живота ни, ще се радва на слаба неизвестност.
Нека сега разберем повече за този все още прохождащ празник.
„Бащински съвет“, худ. Йосиф Лауренций Дикманс
Първият съвременен Ден на бащата произлиза от трагедия
На 5 юли 1908 г. – същата година, в която се смята, че започва Денят на майката – малка църква в Западна Вирджиния провежда първото публично събитие, предназначено конкретно да почете бащите в своята общност. Денят се провежда в памет на 362 мъже, които са били убити миналия декември при експлозия в минна компания Fairmont Coal. Въпреки че този конкретен ден не се превръща в ежегодна традиция в града, той създава прецедент за запазване на ден и за татковците.
Това, че Денят на бащата се провежда на третата неделя на юни, се урежда случайно
Докато Денят на бащата винаги се провежда на третата неделя на юни сега, тази дата всъщност е компромис, след като оригиналната се оказва нереалистична. Целта на Сонора Смарт Дод, когато й идва идеята за празника, е той да се празнува на 5 юни – рождения ден на баща й – но когато кметът на Спокейн и местните църкви искат повече време, за да се подготвят за всички празненства, той е преместен за третата неделя на месеца, където си остава и до днес. Официално първото честване на Деня на бащата се състои на 19 юни 1910 г.
Първоначално розите са голяма част от празнуването
Първият Ден на бащата включва църковна служба, по време на която дъщерите връчват червени рози на бащите си. Рози също се закачат върху дрехите на децата, за да почетат бащите им – червени рози за все още жив баща и бяла роза за починал. Дод също донася рози и подаръци на всеки баща в общността, който не успява да отиде до службата. Това дава началото на вече почти забравената традиция на розите като обичайно цвете за Деня на бащата.
Не всички са доволни от идеята Денят на майката и Денят на бащата да са отделни празници
През 20-те и 30-те години на миналия век има движение за премахване на Деня на майката и разрастващите се празненства за Деня на бащата и вместо това двата празника да се обединят като единен Ден на родителите. Робърт Спер, филантроп и детски радио артист, вижда празниците като „разделяне на уважението и привързаността“ към родителите, особено във време, когато Денят на бащата не е официално признат в цялата страна.
„Всички трябва да показваме любов към бащата и майката всеки ден, но Денят на родителите на втората неделя на май е напомняне, че и двамата трябва да бъдат обичани и уважавани заедно“, казва Спер пред The New York Times през 1931 г. Движението обаче замира.
Римокатолическият храм Свети Йосиф в София
В Европа Денят на бащата има своите корени в Средновековието
За католиците в Европа идеята за Деня на бащата се простира до празниците, установени през Средновековието в чест на св. Йосиф Обручник на 19 март. Празникът е разпространен в страни като Испания, Франция и Италия и тъй като се фокусира върху Йосиф – приемния баща на Исус – в крайна сметка се превръща в ден за почитане на институцията на бащинството като цяло. Въпреки че много европейски страни приемат по-светско честване на Деня на бащата, някои все още поддържат традицията да го свързват с Деня на Свети Йосиф.
В България Денят на бащата се празнува на 26 декември и не е официален празник. Според източноправославната традиция се празнува на Йосифовден – един ден след Коледа.
Очаква се американците да похарчат повече от 20 милиарда долара за подаръци
Всички тези аксесоари за барбекю, чаши за кафе и комплекти отвертки се натрупват: американците се очаква да похарчат около 20 милиарда долара за подаръци през 2022 г. за Деня на бащата, като дрехите и екипировката за „специални излети“ съставляват по-голямата част от подаръците.
Но тази сума е нищожна в сравнение с Деня на майката
Въпреки че Денят на бащата е голям бизнес, той все още е в сянката на Деня на майката. През 2022 г. Националната търговска федерация (на САЩ) установява, че американците са похарчили 31,7 милиарда долара за подаръци за Деня на майката – цветя, облекло, вечери и спа процедури – което е увеличение с 3,6 милиарда долара спрямо разходите през 2021 г.