Facebook въвежда нов начин, по който потребителите да подбират информацията си.
Вместо традиционното следване на цели страници, хората скоро ще могат подреждат новините, които ги вълнуват, по теми: театър, филми на ужасите, фотография и други.
Целта ни е хората да получат по-пълна картина върху нещата, а не само предпочитаните от тях опции“ казва Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook. „Но трябва да внимаваме как ще го направим. Проучванията показват, че показването на статия, в която са изложени противоположни възгледи, всъщност изостря напрежението и увеличава конфликтите между отделни групи в обществото.“ - допълва още той. В тази връзка създателят на социалната мрежа предлага подобна на „topics to follow” функция: „ По-ефективно би било, ако предоставим на хората широк спектър от гледни точки, да им позволим да видят къде стои тяхната гледна точка в този спектър, за да преценят кое е най-доброто за тях.“
Полето “Topics to Follow” се появява в потока на информация (newsfeed) и при избирането на съответна тема търсачката генерира страници и хора, които публикуват по нея.
От Facebook наричат начинанието „малък тест“: „Изпробваме начини нашите потребители да могат да се абонират директно към темите, които ги интересуват. Освен харесването на конкретни страници, това е още един начин те да получават нужната им информация.“
Ако новият метод се окаже ефективен, най-вероятно ще стане широко разпространен. Съществува обаче и вероятността да бъде премахнат, ако се окаже объркващ или ненужен.
Към момента Facebook се дистанцира от предлагането на противоречиви или крайни теми. Но това би могло да има и положителен ефект, ако си представим търсения по теми като „Доналд Тръмп“, „Здравеопазване“, „Бежанска криза“, „Данъци“, „Тероризъм“ и други. Това би генерирало информация от целия свят, от множество източници, с противоположни гледни точки, което пък ще предостави на потребителите разнообразна информация и съответно ще се наложи да помислят пак преди да повярват на всичко, което четат.
Според проучване на аудиторията, направено през 2015-а, само 23% от приятелите ни във Facebook споделят възгледи, различни от нашите, и 29% от съдържанието на стените се различава от гледните ни точки.
Другата социална мрежа Twitter представи подобна функция преди няколко години. Тя позволява да се абонирате за съответни теми и да виждате какво споделят различни хора и страници по тях, без да следвате всеки индивидуално.
Противоречията обаче не намаляват популярността на Facebook - това стана ясно след публикуването на последния доклад относно развитието на мрежата. Според него потребителите са се увеличили със 17% от миналата година, достигайки до 2 млрд. души, а приходите на социалната мрежа възлизат на 8 млрд. долара. Въпреки това създателите постоянно обновяват функциите й, за да поддържат интереса на потребителите и това е поредното въведение, което сигурно скоро ще достигне до всички.