Как една най-обикновена реклама в интернет има повече знания за вашия свят, отколкото близките ви

| от |

През 2019 г. един технолог на име Майк Ийгли започва да обикаля Вашингтон и да обръща много внимание на едно специално приложение – Grindr. Въпросното предлага опция за запознанства, в което няма нищо лошо, но още тогава има една голяма подробност. Това приложение използва GPS координати, за да открива потенциалните кандидати за запознанство, но тези данни имат много по-висока стойност.

За 10 години, Grindr разполага с милиони потребители, които оформят и определят гей културата. Ийгли не виждам проблем в свободата на човек да избира своята сексуалност и идеи, проблемът се крие другаде – милионите мобилни приложения, които разпространяват особена информация и позволяват на някой да знае вашата локация, още по-лошо, да я продава на други потребители и заинтересувани кадри.

Проблемът е, че тогава мобилните устройства бяха много лесни за разгадаване и защитите им са минимални, поне това твърди експертът. Достатъчно е на някой с базови познания да започне да разглежда локации на потенциални цели.

За своите началници в правителството, той прави една елементарна демонстрация и показва как през една дупка в системата, може да открие почти всеки потребител. Тайната се крие в дигитален банер, който се появява между търсенията на всяка следваща авантюра.

И ако в миналото е имало преследвачи, особено в малките часове на нощта, които не искат да се откажат да ходят след вас, то днес ситуацията е малко по-различна – рекламите, по-конкретно една, която сте забелязали или отворили по погрешка, сега е навсякъде. Ще я откриете във всяка една социална мрежа, във всяка една друга платформа, тя е настоятелна. Майк е специалист в откриването на уникални данни и точно по тази причина е един от важните експерти в САЩ по сигурност, макар и тогава никой да не му обръща толкова внимание.

Grindr се оказва неговото бойно поле, което позволява да изгради един виртуален град от потребители, използвайки пробивът в системата. Той ще покаже потребители във всяка една правителствена сграда, а по-лошото е, че говорим и за разузнавателни агенции, които не трябва дори да присъстват на картата.

За Майк е ясно, че ако един потребител прекарва повече време на локации в близост до квартирите на ФБР, Пентагона или други, то най-вероятно този човек работи там. Набелязвайки целите си, сега има сериозни възможности да продължи своята работа и да следи агенти и да открива къде точно се намират.

Майк осъзнава, че след като има достъп и успява да намери пробивът в тази система, много други ще се възползват. Самата идея е, че трябва да има стабилни промени по отношение на мобилните устройства и употребата им. Наличието им може да застраши не само един човек, а една цяла агенция. Нещо още по-страшно е, че Ийгли дори успява да си купи такава информация евтино от тъмната мрежа. Изборът на това приложение също не е случаен, същото има нужда от точно определени данни и използва по-точната локация. През 2016 г. Китай успява да закупи огромна част от дяловете на тази платформа и това трябва да бъде още по-стресиращо.

Майк вижда начина, по който един човек може да бъде застрашен, особено след като търси любовта на живота си. През въпросната година, откривателят се опитва да покаже какви са опасностите. Едуард Сноудън показа, че САЩ не е най-нежната територия, но пък разкриваше, че американското разузнаване използва определени интернет точки, от които да събира информация. САЩ беше представена като демонът, който дебне в рутера, но сега има друга цел – мобилните устройства. Рекламите са една нова еко система, която се опитва да събере повече данни и да продава най-различни технологии, с които не просто да движи една икономика, но и по-спокойно да контролира света.

Ако притежавате телефон на Apple или Google, то най-вероятно сте дали анонимно своите данни. Имате уникален номер, който следи движението, който се интересува от вашата история и който е готов многократно да предостави данни на някои от най-големите корпорации. И тъй като всеки има мобилен телефон, а някои разполагат с повече от един, не е много трудно да се открият специфичните кадри.

Всяко едно приложение, което отворите, автоматично предлага и една реклама. Няма никакво значение дали искате или не, това е споразумение между създателите и някоя рекламна агенция. Колкото пъти отворите това приложение, някъде ще има един сървър, който да отчита тази дейност.

Сделката е следната, получавате необходимата информация, а някой знае къде се намирате, какъв е вашият IP арес на телефона, каква е версията на операционната система и още много други. След това идват и GPS координатите, които винаги ще се оценят още по-сериозно.

С подобни данни, всяка една рекламна агенция оформя своята аудитория и прехвърля различни продукти, с които грешникът да се бомбардира.

Геолокацията е един от най-ценните и използвани елементи, когато става въпрос за една стойност за милиарди долари.

Някои умни глави използват данните, за да покажат нови ресторанти в региона, други проверяват как работи дадена реклама и бързо я променят за по-сериозен ефект. Трети просто искат да знаят дали посетителят е останал доволен от обслужването на даден обект и още много други.

Майк Ийгли е работил и за двете страни. Някога е бил един от служителите на компания PlaceIQ. Нейният създател – Дънкън МакКол, е искал да намери начин да улавя всички гео данни от потребителите и така да създава по-добра статистика. В началото Дънкън избира снимките от сайта Flickr, за да използва популярните локации, а след това ще изгради един от най-лудите бизнес модели, превръщаш се в чумата на дигиталния свят и мобилните данни.

След тази компания, Ийгли е нает от ЦРУ, за да създаде софтуер, с който да анализира и разбира движенията на огромната маса от хора, използваща мобилни приложения и мобилни телефони. Правителството също иска да разбира суровият материал и след това да го използва за прихващане.

Един от най-големите успехи на анализатора е, че използва мобилните устройства, за да проследява бежанците от Сирия, да гледа тяхното движение в реално време и след това да наблюдава напредващите сили на Ислямска държава. След това успява да получи и активната карта на боевите действия в Алепо, които в онзи момент са били по-ценни и от злато, при това за двете страни.

Никой не е очаквал да има мобилни телефони на бойното поле, но събраните данни показват активност на точно 168 786 телефона. Данните от мобилните телефони на сирийците ще позволи на всички останали да създадат още една по-сериозна система, с която да знаят много повече, отколкото някой подозира.

Ийгли дори не се затруднява да намери тази информация. Достатъчно е да се свърже с мобилния оператор в региона и да обясни, е данните са необходими за хуманитарна организация, която иска да помогне на бедстващите. Опитайте да си представите човек, който не иска да помогне, при това във военно време, няма такъв.

Когато данните са налични и Ийгли трябва да демонстрира своята дарба да следи огромна маса от хора, всичко останало е лесно. Пентагона дава сумата от 600 хиляди долара и позволява по-нататъшни проучвания.

Дигиталният гуру може да открие хората, които се опитват да рекрутират терористи в западни страни. Достатъчно е да види как един телефон превключа от мрежите в Сирия до някои страни в Западна Европа, а след това се връща обратно. Подобни миграции се срещат много често, но най-лошата новина за активистите е, че тяхното мобилно устройство не спира да работи.

И така, след като мобилният телефон не е приятел, а враг, светът се намира под един огромен купол на информация, всеки е част от мрежата на Големия брат. Ийгли е още по-сериозен в намеренията си. В един момент успява да закупи информация за световните лидери от други платформи. В един момент закупува данните дори на руския президент и неговия антураж.

Истината е, че му е достатъчно да знае данните на Путин, които, както разбрахме във филма „Навални“ и покупките на Христо Грозев, може да се открие лесно срещу съответна сума. След като телефонът се локализира, всички около него в определен радиус започват да се повтарят, отново и отново. Следователно няма никакво значение дали устройството ще се смени, винаги е лесно да се открият повтарящите потребители.

Ийгли наблюдава и хора, които правят интересни скокове от САЩ до Северна Корея. Достатъчно е да открие потребители, които работят в специфични американски корпорации, но скоро след това правят една бърза разходка до Северна Корея. Тъй като данните позволяват и следене, американският гений вижда, че пътешествията до Северна Корея не са типичния туристически маршрут – такъв е известен на всеки, който е посетил тази страна.

Няма как да отречем, че Майк Ийгли може да следи целия свят и е богът в мрежата, може би един от многото, особено след като знаем, че няма компания, която вече да не познава тази практика.

А колко точно струва светът в мобилни данни? Сигурно се вълнувате от този въпрос, а той има отговор. Използвайте компанията UberMedia, предложете стотици хиляди долари за месечен абонамент и след това ще бъдете напълно свободни да направите един от най-страховитите анализи, стига да имате ресурсите и необходимата процесорна мощност.

Ийгли осъзнава, че неговата компания – PlanetRisk, може да се използва за всякакви анализи, но не иска да дава тази информация на правителството. Неговата идея е друга, той иска да им даде суровия материал, а те самите да го използват свободно, както намерят за добре.

Когато напуска тази компания, Ийгли забелязва, че е разделена и изкупена от частни контрактори, работещи с министерството на отбраната в САЩ. Неговите познания от тази компания по-късно ще се използват от най-елитните анти-терористични организации и най-вероятно точно Майк е помогнал за убиването на Осама бин Ладен и други хора като Айман Ал Заркави.

Предупреждението за Grindr през 2019 г. идва с още една изненадваща посока. ФБР също използват тази технология, за да следят престъпници и да наблюдават някои от по-активните случаи. Следва скандал, който кара операторите да спрат своята дейност и да работят по друг начин.

Компания с името VISR не спира да продава такава информация и тя се използва почти навсякъде в отбраната на САЩ, включително граничен контрол, американските служби за миграция и още много други. Повече от 200 вида лиценз са вкарани в патентното бюро от 2019 г. насам.

Идеята на Ийгли не е единствена, Израел и някои други страни работят върху същата идея и използват същата методика, за да анализират информация и да разбират кои са добронамерени и кои не са.

Какво значение има всичко това за обикновения човек? Ще трябва да ви разочароваме, живеем в свят, в който всяка информация се продава, а това означава, че може спокойно да се сбогувате с личния си живот.

Представете си, че сте изневерили на своята любима, най-вероятно вашите мета данни относно локацията са запазени от някоя компания, която ги използва изключително добре. Ако се озовете в комуна или болница за лечение на зависимост, това също ще е известно на следващия работодател, защото и те се интересуват от информацията, която не попълвате в персоналното CV.

Ако сте си взели отпуска, за да отидете на интервю за работа, това може да се озове при вашия шеф. Всичките данни, които откриете, рано или късно се озовават на правилното място и изискват други интересни елементи. Вие сте по-видими, отколкото дори подозирате, единственият по-важен въпрос е: кой друг ще иска да знае какво правите с живота си?

Има ли изход? Не, истината е, че когато сте съгласни с всички условия на всяка една социална медия, тя ще пази данните за вас още много години, което няма да е трудно за следващия анализатор да провери какво се случва и къде точно сте изчезнали. Човечеството е наказано от своите навици, а ако сте били част от системата, не е трудно да се изградят и модели на поведение, които да проработят за вашата особа. И така, добре дошли в света на „1984“, насладете се, докато играете Candy Crush сагата.  

 
 
Коментарите са изключени за Как една най-обикновена реклама в интернет има повече знания за вашия свят, отколкото близките ви

Повече информация Виж всички