Отнема само десет минути на Харви Бол да създаде смайлито. През 1963 г. държавната компания State Mutual Life Assurance в Уорчестър, Масачузетс, го наема да измисли дизайн, който да помогне за повишаване на морала на служителите. Бол е художник, който следва в Художественото училище в Уорчестър и опитен художник на табели. След като представя смайлито, компанията му плаща 45 долара. Нито Бол, нито застрахователите обаче издават търговска марка. Не след дълго десетки милиони изображения емблематичното личице (две черни точи за очи и черна усмивка на ярко жълт фон) заливат света.
В началото на 70-те братята Мъри и Бернард Спейн пускат търговска марка за комбинация от лицето и фразата „Have a Happy Day“, която по-късно променена на „Have a Nice Day“. Останалото е история – това са образи и поговорки, с които вече всички по света сме запознати. И накрая, през 1999 г. Бал създава World Smile Corporation, за да лицензира една версия на изображението. Той използва приходите, за да помогне за подобряване на живота на децата, а синът му Чарлз казва, че баща му не съжалява, че е направил толкова малко пари от популярността на смайлито. „Той не беше алчен човек, той казва:“ Хей, мога да изям само една пържола, да карам само една кола.“
Бол умира през 2001 г. на 79-годишна възраст, твърде рано, за да стане свидетел на пълния разцвет на позитивната психология и изследвания на щастието, които съчетават източни религии, неврологията, еволюционната биология и поведенческата икономика – но преди всичко представляват промяна на фокуса сред някои психолози от психични заболявания към психично здраве, от депресия и тревожност към субективно благосъстояние.
Собствените му решения със смайлито подчертават две ключови открития на положителната психология, прозрения, основани на науката. Въпреки че някои от тези прозрения са направени преди смъртта му, едва ли той знае за тях – и въпреки това ги изживява. Ако има момент, в който позитивната психология се появи на американската сцена със значителна тежест, това е през 1998 г., когато професорът по психология от Университета в Пенсилвания Мартин Селигман произнася президентски адрес в Американската психологическа асоциация, в който определя позитивната психология като „преориентирана наука, която набляга на разбирането и изграждането на най-положителните качества на индивида: оптимизъм, смелост, работна етика, мислене за бъдещето, междуличностни умения, способност за удоволствие и проницателност и социална отговорност.“
Харви Бол не се нуждае от психолози, които да го открехнат за т. нар. „Helper’s High“ – удоволствието, което човек получава от даването, основата на връзката между алтруизма и чувството за благополучие. Нито трябва да прочете изследването, което демонстрира, че над определено ниво на доход (70 000 щатски долара е най-често цитираната сума), допълнителните доходи дават само незначително увеличаване на щастието.
Както при почти всяка констатация в нова и процъфтяваща научна област, твърденията за въздействието на по-големия доход се оспорват. Те обаче довеждат до важни последици. Вниманието, че повече доходи над определено ниво не задължително повишават позитивизма, кара някои политически активисти да призовават за по-равномерно разпределение на доходите. Изследванията на връзката между Брутния вътрешен продукт на нацията и благосъстоянието на гражданите изглежда засилват този тласък. Докладът за щастието в света – годишно проучване, провеждано от 2012 г. – установява, че гражданите на Финландия, Холандия и Дания отчитат по-голямо удовлетворение от живота, отколкото тези, живеещи в САЩ, които имат по-висок БВП на глава от населението.
Бол несъмнено щеше да се усмихне, когато през 2015 г. Дан Прайс, ръководителят на Gravity Payments, фирма за обработка на кредитни карти в Сиатъл, след като научава, че доходите над 70 000 долара не правят хората значително по-щастливи, решава да намали собствената си заплата от 1 милион на 70 000 долара и да увеличи тези на служителите му на поне 70 000 долара. Този ход все още носи дивиденти. Разбира се, както изследванията са спорни, така и решението на Прайс. Брат му, съосновател на Gravity Payments, го съди, но безуспешно.
Рядко академични открития повлияват толкова бързо върху културата. Част от това е съвпадение, представително за това как експерименталните открития и културните промени се случват едновременно, но независимо. В средата на 90-те Опра Уинфри преконфигурира шоуто си, за да премине от фокус върху личните проблеми към възможности за личностно израстване. Позитивната психология може би придобива значителна сила при различни условия, но телевизионната евангелизация, TED разговорите и разпространението на приложения и уебсайтове, посветени на аспекти на положителната психология и самоусъвършенстването, заедно с шоу програми като това на Опра, значително ускоряват и увеличават обхвата на полето й. Подкрепата от частни фондации и държавни агенции също помогна за стартирането, изграждането и дефинирането на тяхното присъствие.
Въпреки че някои твърдения за положителна психология могат да бъдат поставени под съмнение – има хора, които казват, че практикуващите са преминали твърде бързо от експериментални открития към смели твърдения, както има и хора, които разчитат на трудовете на Маркс и Фуко, поставяйки под съмнение нейната политика – някои прозрения наистина са значими. Разследванията подчертават връзката между физическото здраве и психическото благополучие, важността на социалните взаимоотношения, това, което можем (нашите перспективи) и това, което не можем (нашия генетичен състав) да контролираме, и ползите от силните страни на характера като издръжливостта и състраданието.
Влиянието на Бол също е значително. През януари 2005 г. списание Time поставя множество смайлита на корицата си и обявява, че в този брой читателите могат да научат за „Науката за щастието“ – и отговори на това защо оптимистите живеят по-дълго, дали Бог иска да сме щастливи и дали радостта е в нашите гени. През януари 2009 г. Psychology Today също поставя смайлито на корицата си и обявява, че с нарастването на броя на книгите за щастието от 50, публикувани през 2000 г. до 4000, публикувани 8 години по-късно, настъпва „манията по щастието“. „Тук – обещава корицата – ние разказваме за най-сигурните начини за намиране на благополучие.“ След това през юли 2016 г. Time прави специално издание на тема „Науката за щастието“ с не по-малко от 15 смайлита – едно с ореол, едно с две сърца и едно с намигащо око. В броя има „НОВИ ОТКРИТИЯ ЗА ПО-РАДОСТЕН ЖИВОТ“, което включва акценти върху връзките, медитацията и упражненията.