Размерът е от значение, но той не е единствената разлика между кораб и лодка.
По дело от 2013 г., заведено от град Ривиера Бийч, Флорида, Върховният съд на САЩ се произнася срещу ответника, наречен в производството пред по-долната инстанция „определен неназован сив двуетажен плавателен съд с дължина около 57 фута“.
Въпросът е дали градът има право да изземе и унищожи плаващия дом (който няма двигател и кормило) на Фейн Лозман съгласно морското право за неплатени залози – а отговорът зависи от определението на думата „плавателен съд“. Съдът решава, че „безсрочно закотвената“ къща на Лозман не отговаря на легалната дефиниция, следователно морското право не се прилага и градът не е трябвало да я унищожава. Така този неназован сив, двуетажен плавателен съд печели делото си.
Според Кодекса на САЩ плавателен съд е всяко „плавателно средство или друго изкуствено приспособление, използвано или способно да бъде използвано като средство за транспорт по вода“, включително кораби и лодки.
И сега нещата стават сложни.
За съжаление няма общоприето разграничение между двете. Дори опитните мореплаватели използват местната терминология, за да ги разграничават, защото няма универсална.
Кораб 1 ранг: схема на такелажа, 1771 г.
През епохата на ветроходството корабът е бил доста добре дефиниран като плавателен съд с две или повече мачти с квадратен такелаж. Когато парната енергия замества вятъра и платната, старите кораби стават по-конкретно известни като „ветроходни“, а употребата на думата „кораб“ се разширява, за да обхване и по-широко разнообразие от плавателни съдове.
Едно от нещата, които отличават кораба от лодката, е размерът. Според Военноморския институт на САЩ лодката, най-общо казано, е достатъчно малка, за да може да бъде превозвана на борда на по-голям плавателен съд, т.е. кораб. Както казват някои моряци: „Можеш да сложиш лодка на кораб, но не можеш да сложиш кораб на лодка“.
Тази военноморска нуменклатура изглежда подходяща, но има няколко изключения сред военните и гражданските кораби. Някои яхти, фериботи, влекачи, рибарски лодки и полицейски катери могат да носят малки спасителни лодки или джетове, но въпреки това те обикновено не получават статут на кораб.
При подводниците нещата са малко по-омешани. Един от компонентите на официалното име на всяка подводница на САЩ е USS, т.е. United States Ship (Кораб на Съединените щати), но членовете на флота обикновено наричат подводниците лодки, независимо от размера им.
Друг фактор е екипажът, командването и предназначението на плавателния съд. Ако има постоянен екипаж с командващ офицер, това обикновено е кораб. Ако има екипаж само когато се използва и няма официален командир, тогава вероятно става въпрос за лодка. Корабите също така обикновено са предназначени и проектирани за използване в дълбоки води и са в състояние да работят самостоятелно за дълги периоди от време. Лодките от своя страна пък нямат достатъчно гориво и място за товар за продължителна автономна работа.
Отново има някои изключения в живия живот. Повечето търговски рибарски лодки например са големи и могат да седят самостоятелно в открития океан в продължение на седмици. Те обаче почти винаги се наричат лодки и рядко кораби.
Щом няма твърди и категорични правила за лодките и корабите, ние скромно предлагаме още една насока: наричайте съда така, както го нарича капитанът.