Как Джон Гравит показа корупционна практика на General Electric за няколко милиона долара

| от |

Първият полет на B-1 Lancer е официално направен на 23 декември 1974 г. След серия от успешни тестове, американската армия го представя на 1 октомври 1986 г. Тежкият бомбардировач вижда бойни действия и изпълнява различни мисии в операция „Пустинна лисица“ и помага за изпълнение на мисии над Косово през следващата година. Самолетът има някои много сериозни и впечатляващи спецификации, но също така успява да повиши своята стойност многократно, достигайки сумата от близо 70 милиона долара за производство през 1975 г. и в очакване същата да стане още по-висока.

Историята на този самолет може да бъде интересна, но не трябва да забравяме, че докато американският данъкоплатец плаща, винаги ще има поне още няколко компании, които ще се постараят да спечелят средства. При комплексната конструкция на B-1, повечето фирми, наети да се занимават с поддръжката, са готови да отговорят на основните изисквания, като освен това няма да простят на никого, когато дойде време за сметката.

След като самолетът е пуснат официално в експлоатация през 1986 г. защо присъства в новините около 2 години по-рано. Причината е г-н Джон Гравит. Неговото резюме е особено кратко, а и имайки предвид натрупаната популярност е логично да не се открива нищо. Той е ветеран от войната във Виетнам, получава две пурпурни сърца и успява да се докаже като един от добрите пехотинци в този конфликт. След войната запазва своето военно кредо и продължава да се смята за изключително дисциплиниран и точен войник. Изпълнява дълга си и решава да преследва своята мечта – да стане инженер, като покрай армията успява да си намери различни военни проекти, по които да работи. В последствие е назначен като авио инженер, отговарящ за двигателите на B-1, а изпълнител на поръчката е General Electric.

Ако обърнем внимание на информацията, самолетът по първоначални планове трябва да бъде много по-евтин за поддръжка, но в последствие сумата се оказва двойно по-висока, отколкото на предишния модел. И точно тук, ако се чудите защо, се появява именно Гравит. Неговата история е наистина впечатляваща и се оказва, че от всички свои колеги, той е единственият честен човек. Какво имаме предвид? След като пристигне двигател за поддръжка и ремонт, обикновено General Electric трябва да изпратят екип, който да извърши всички диагностики. Компанията работи на следния принцип: първо трябва да се отдели екип, който да започне да работи върху двигателите и след приключване на ремонта се смятат допълнителните части, както и часовете труд на механиците. Клиент са американските ВВС и те заплащат за всичко, докато General Electrics просто не бърза да извърши този ремонт.

Часовникът започва да се върти от момента, в който двигателят се намира в сервиза и продължава до неговото взимане. Според Гравит, когато има двигател, няма нито един свободен екип, а освен това повечето механици се занимават с всичко друго, но не и с двигателя на бомбардировача. И цялата схема започва от механиците, преминава през супервайзърите и продължава до самите директори. След като механиците напишат някаква работа и цял ден работят върху други проекти, документите отиват при супервайзъра, който също пише различни такси и променя извършените ремонти. До финалът самата сума се надвишава няколко пъти, поне това споделя Гравит, но още по-лошото е, че каквото и да напишат General Electric, това ще бъде заплатено.

С други думи, компанията разполага с празен чек да измисли всичко, за което може да таксува и го прави, при това повече от брилянтно. Според някои от записките, сменените елементи често дори не са налични и не се използват, но не и за техниците. Ако листът със сметката не е достатъчно висок, някой ще заличи старите числа и ще използва нови с помощта на по-тъмен химикал и след това ще изпрати сметката за осребряване. Гравит обаче не знае тази тайна и дори е готов да търси справедливост, все пак това са пари от американския данъкоплатец и той самият не се чувства комфортно от тази идея.

Повдигайки въпроса пред началниците, бившият пехотинец разбира и истината – те също участват в схемата. Преди да успее да намери някой друг, пред когото да се оплаче, неговите началници го съветват да се откаже от програмата. Очевидно е, че никой не иска да заколи златната кокошка, но Джон има друго мнение. Скоро ще напише 8 страници жалба, с която ще разкаже наистина какво се случва пред Aircraft Engine Business Group. На следващият ден е официално уволнен и изпратен да си търси друга работа. В следващата година General Electric ще получи правото да поддържа редица други военни проекти, получава правото си да бъде един от най-големите брандове, поддържащи и гражданската авиация и въпреки нуждата от хора, Гравит никога не е нает, дори и след като продължава да кандидатства за други проекти, където е квалифициран да получи работата.

Официално той не е част от работнически съюз, както не е и служител на General Electric. Според законодателството на Охайо, няма никакви обезщетения за освобождаване по този начин. Единственият вариант, който остава на Гравит е да потърси обезщетение в съда, а това автоматично означава, че трябва да говори за измама, посочвайки една от най-големите компании в света за основният заподозрян. По това време General Electric вече са имали една година, в която да не помнят нищо за такъв служител и никога не се опитват да открият каквото и да било по темата. След запознаването на случая, Министерството на отбраната започва своето разследване. Използват делото на Гравит и оттам следят всичко останало, което се случва. По тяхното разследване става ясно, че има членове на ВВС, които също имат представа за промяната на сметките.

Тяхното дело блокира изцяло гражданския иск и не позволява на пострадалия да потърси правата си. В последствие General Electric са съгласни да платят около 250 хиляди долара на министерството на отбраната, като с това се надяват, че ще покрият разходите за около 17 ремонта. Гравит получава информация, че ще получи около 2000 долара, защото делото е приключило, но ако продължава да търси правата си, може да се наложи да плати разходите по делото на министерството. При евентуално недоволство, двете страни са готови да призоват конгреса и да накарат Джон да говори там. По това време съдия Рубин, който така или иначе вече не може да разбере какво искат двете страни и назначава, американски магистрат, който да отговори дали сумата от 234 хиляди долара може да бъде достатъчна, за да се реши проблема.

След изслушване в сената, Джон Гравит успява да докаже, че предложените 234 хиляди долара са просто смешни и неадекватни. След разглеждането на следващото дело, което се насрочва през февруари 1989 г. става ясно, че оригиналната сума е 3.5 милиона долара. По това време Джон и още двама негови колеги, които са били уволнение в предните месеци, също получават пълна компенсация. В този случай и тримата трябва да поделят сумата от 770 хиляди долара. Едва след изслушването в конгреса става ясно, че General Electric има доста смели изисквания и при разглеждането на сметките излизат артикули като: чук за 500 долара, кафе машина за 6000 долара и други допълнителни канцеларски материали с около 300 до 500 пъти по-висока стойност, отколкото е обикновено. Това не е изненада, след като един основен ремонт на двигател може да достигне цена от 1 милион.

Междувременно обаче General Electric поставят сметка от 2 милиона долара. Мотивите за повдигането на този въпрос са повече от логични – армията дава един двигател по-малко на войниците. Това е било необходимо, за да може да се прекъсне един порочен кръг – един бивш морски пехотинец, който не разбира как работи бюрокрацията. Освен това не е трудно да забележим и колко добре се справя със своята мисия в това отношение.

Гравит продължава да работи за Ford Motor Company, докато не се пенсионира през 1991 г. Малцина знаят историята и малцина искат да се напомня отново, Джак Гравит няма страница в Уикипедия, не се споменава изобщо дори в разработката на самолета. По-интересното е, че през последните години стойността на инвестирането в оръжие продължава да се повишава, но колко точно отива за него и колко точно във фалшиви сметки?

 
 
Коментарите са изключени за Как Джон Гравит показа корупционна практика на General Electric за няколко милиона долара

Повече информация Виж всички