Френското сатирично издание "Шарли Ебдо" стана обект на остра критика, след като публикува карикатури на 3-годишния Айлян Курди, който се удави при опит да избяга с родителите си от Сирия. Снимката на детето беше разпространена в повечето големи европейски издания като знак за съпричастност и фокусиране на общественото внимание върху бежанската криза.
Карикатурите на "Шарли Ебдо" са две. На едната над изобразеното мъртво дете стърчи реклама на "Макдоналдс" с клоуна Роналд Макдоналд, на която пише "Две хепи менюта на цената на едно". Заглавието на карикатурата е "Толкова близо до целта".
На другата карикатура край удавеното дете е изобразен човек, приличащ на Христос, като отгоре пише: "Християните ходят по вода, мюсюлманските деца се давят". Заглавието отгоре пък гласи: "Доказателството за това, че в Европа господства християнството".
Двете карикатури предизвикаха вълна от негативни коментари в социалните мрежи. Потребители ги определиха като обидни и обвиниха изданието в използване на смъртта на Айлян за сатирични цели.
От сатиричното издание посочиха, че карикатурите не се надсмиват над гибелта на дететето, а чрез тях изразяват своята болка по повод бежанската криза в Европа.
В карикатурите може да се усети критика както към намесата на САЩ в Сирия, така и към противопоставянето на религиите.
През август "Шарли Ебдо" пак бе подложен на критика заради карикатура на изчезналия малайзийски "Боинг".
Светът насочи вниманието си към карикатурите на известното издание, след в началото на годината при терористичен акт в редакцията му бяха убити 12 души.