Емблематичният изтребител на Великобритания Supermarine Spitfire ("Спитфайър") е обичан от британците и има защо.
Бърз, маневрен и оборудван с голяма огнева мощ, самолетът изиграва решаваща роля в битката за Британия, сражавайки се с немския Луфтвафе и заслужавайки статута си на символ на въздушната съпротива на страната.
Ето 10 факта за Spitfire.
1. Това е самолет с малък обсег и висока производителност
Проектиран е от Реджиналд Дж. Митчъл, който е главен дизайнер в Supermarine Aviation Works в Саутхемптън. Първаначално създава Spitfire, така че да изпълнява ролята на изтребител.
2. Кръстен е на името на дъщерята на председателя на Supermarine Aviation Works
Често се смята, че името Spitfire произлиза от неговите свирепи огнестрелни способности.
Но вероятно то се дължи в същата степен и на галеното име, с което сър Робърт Маклин нарича малката си дъщеря Ан - "избухливото ми момиче".
След като председателят на Supermarine Aviation Works предлага името, имайки предвид Ан, незаинтересованият Р. Дж. Митчел казва, че това е "едно от онези глупави имена, които могат да измислят". Предпочитаните от Митчел имена включват "The Shrew" или "The Scarab".
3. Първият полет на Spitfire е на 5 март 1936 г.
Той влиза в експлоатация две години по-късно и остава на служба в Кралските военновъздушни сили до 1955 г.
4. Общо са произведени 20 351 самолета Spitfire.
От тях 238 са запазени до днес по целия свят, като 111 от тях се намират във Великобритания. 54 от запазените Spitfire се считат за годни за полет, включително 30 от тези, които се намират на осторовната държава.
5. Spitfire се отличава с иновативни крила.
Този аеродинамично ефективен дизайн на Бевърли Шенстоун е може би най-характерната черта на Spitfire.
Дизайнът не само осигурява индуцирано съпротивление, но и крилата са достатъчно тънки, за да се избегне прекомерно съпротивление, като в същото време може да побере прибиращото се шаси, въоръжението и боеприпасите.
6. Крилата му еволюират, за да поемат по-голяма огнева мощ
С напредването на войната огневата мощ на крилата на Spitfire се увеличават.
Spitfire I е оборудван с така нареченото "A" крило, което побира осем 30,3-милиметрови картечници Browning, всяка от които е заредана с 300 патрона.
"C" крилото, което е въведено през октомври 1941 г., може да побере осем 30,3-милиметрови картечници, четири 20-милиметрови оръдия или две 20-милиметрови оръдия и четири картечници.
7. Изтребителят е използван на пилотите да помогнат на жадните войски от военната операция Денят "Д"
Находчивите пилоти на Spitfire MK IX модифицират крилата на самолета, предназначени за превоз на бомби, така че да могат да превозват бирени кегове.
Тези "бирени бомби" осигуряват охладена бира за съюзническите войски в Нормандия.
8. Това е един от първите самолети, оборудвани с прибиращо се шаси
Тази нова дизайнерска характеристика първоначално изненадва няколко пилоти. Те са свикнали с шаси, което не се пробира. Затова някои забравят да го спуснат и се разбиват при кацане.
9. През 1939 г. производството на всеки Spitfire струва 12 604 британски лири.
Това е около 681 000 британски лири по днешни цени.
В сравнение с огромните разходи за съвременни изтребители, това изглежда като нищожна сума.
Цената на изтребител F-35, произведен във Великобритания, се оценява на над 100 милиона британски лири.
10. Всъщност Spitfire не е този, който сваля най-много германски самолети в Битката за Британия
Въпреки силната асоциация на Spitfire с въздушната битка от 1940 г., изтребителят Хоукър Хърикейн всъщност сваля повече вражески самолети по време на кампанията.