Кое е най-голямото животно, живяло някога на Земята

В момента живеем на нашата уютна планета заедно с най-голямото животно, което някога е живяло: синия кит – колосален морски бозайник, който може да достигне 33,5 метра и да тежи повече от 150 000 килограма. Въпреки това, когато става въпрос за животни, живеещи на сушата, в сравнение с днешните гиганти са бродили много по-големи зверове.

Най-голямото сухоземно животно, което някога се е разхождало по планетата, е Patagotitan mayorum, който е стигал 37 метра дължина. Те са тежали приблизително 70 тона – еквивалентът на 10 африкански слона, най-големите сухоземни видове, които живеят днес. Въпреки че е по-дълъг от синия кит, динозавърът е значително по-лек.

Това животно е било зауропод – подгрупа динозаври, известни с изключително дългите си шии и също толкова дълги опашки. Други известни представители на тази група са диплодок, бронтозавър и патозавър.

Marc R. Stanley with Patagotitan bones

Посланикът на САЩ в Аржентина Марк Стенли до крака на чудовището

Както подсказва името, Patagotitan mayorum е живял в района на Патагония в днешна Южна Аржентина. Неслучайно в тези земи се е срещал и аржентинозавърът, който преди откриването на Patagotitan mayorum е бил смятан за най-големия динозавър.

Някои твърдят, че аржентинозавърът е по-голям от патаготитана и следователно трябва да запази короната си на най-голямото сухоземно животно. Истината обаче е, че оценките на размерите по своята същност са си само оценки; никога не са откривани пълни екземпляри и размерът им се основава на непълни останки, което оставя известна възможност за грешка.

Шест вкаменелости от огромния вид са открити в Патагония и са използвани за първото описание на вида през 2017 г. Седиментите около останките показват, че динозаврите са живели преди около 100 милиона години през периода креда.

Въз основа на формата и ръста им е разумно да се предположи, че Patagotitan mayorum е бил тревопасен и е използвал снажния си врат, за да достига високи дървета. Неговото тромаво тегло също подсказва, че не е бил свирепо чудовище, а кротък гигант.

„Не мисля, че са били страшни. Вероятно са били масивни големи бавноподвижни животни“, казва през 2017 г. при откриването на вида Диего Пол, палеонтолог от Палеонтологичния музей „Егидио Ферульо“ в Аржентина. „Ставане. Ходене. Тичане. Това е наистина предизвикателство за големите животни“, допълва той.

FMNH Patagotitan

Все пак този размер си има своите предимства. Трудно е да си представим, че някой хищник би могъл да се справи с напълно пораснал завропод. Всъщност защитата от хищници вероятно е един от основните селективни фактори, които са позволили на Patagotitan mayorum да достигне този размер.

Коментарите са изключени за Кое е най-голямото животно, живяло някога на Земята