Защо над Амазонка няма мостове?

Brazil,_the_Amazons_and_the_coast_(1879)_(14780994814)
Снимка: Internet Archive Book Images, No restrictions, via Wikimedia Commons

Река Амазонка се вие на дължина от поне 6400 километра, но по нея няма нито един мост (поне официално). Тази привидна аномалия поражда въпроса - защо?

Една от основните причини е, че няма голяма нужда. Дълбочините на тропическите гори са рядко населени, със сравнително малко инфраструктура и пътища, което прави мостовете ненужни, за разлика, например, от бурния живот около Темза в Лондон.

"Няма достатъчно належаща нужда от мост през Амазонка", казва Валтер Кауфман, ръководител на катедрата по строително инженерство (бетонни конструкции и проектиране на мостове) в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих, през 2022 г.

"Разбира се, съществуват и технически и логистични трудности", допълва той.

Изграждането на инфраструктура в гъстата тропическа гора безспорно е предизвикателство, поради което в Амазония има много малко човешки селища със значителен размер. Земята е мека и непредсказуема, а освен това е изключително лесно всички структури, създадени от човека, да бъдат погълнати от непрестанната растителност на тропическата гора и суровите условия, като например интензивните валежи.

Всеки опит за построяване на мост, освен ако не е перфектно планиран, вероятно ще завърши с рушащи се основи и потънал в безпощадна зеленина.

Като човек погледне пейзажа, никак не си личи, но из реката и гората около нея има много останки от отдавна изгубени човешки селища.

Нови технологии за визуализация разкриват, че в басейна на Амазонка вероятно са скрити повече от 10 000 предколумбови археологически обекта. За разлика от археологическите останки от древни култури в умерените части на света, амазонските обаче са погълнати от силна растителност.

Един съвременен пример е прословутата магистрала BR-319 - път с дължина 870 км, който минава през девствена част от гора от Манаус до Порто Вельо. Магистралата е построена в началото на 70-те години на миналия век по време на бразилската военна диктатура, но в крайна сметка е изоставена през 1988 г., тъй като поддръжката ѝ е нерентабилна и се нуждае от постоянни ремонти поради бързото ѝ износване.

Amazonas BR-319b

Част от BR-319

Някои може да твърдят, че е и по-добре без мостове. Амазонка е невероятно богат и уникален кошер на биоразнообразие и човешка култура, който вече е подложен на огромен натиск от изсичането на горите и минното дело. Изграждането на пътища, магистрали и мостове може да я отвори за още по-голяма експлоатация.

Изследванията подчертават, че преобладаващата част (95%) от обезлесяването се извършва в рамките на 5,5 км от път, тъй като той осигурява достъп на дървосекачи, превозни средства и тежки машини.

В проучване от 2022 г. е използван изкуствен интелект за идентифициране на селски (често неофициални и незаконни) пътища в бразилска Амазония от сателитни снимки и така са идентифицирани 3,46 милиона километра пътища. След това изследователите използват тези констатации, за да видят как новите пътища влияят върху обезлесяването, горските пожари и фрагментацията на ландшафта: "Това са артерии на разрушението. Пътищата се отварят, за да се добива дървесина, и последиците се разпространяват от основната линия, където са камионите и тежките машини", казва съавторът на изследването Карлос Соуза-младши, асоцииран изследовател в Imazon, който ръководи програмата им за мониторинг на Амазонка.

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни