Криминалният жанр, редом до мистерията и трилъра, е сред най-комерсиалните и популярни жанрове, стане ли дума за кино или друг вид развлекателно изкуство. „Кой го направи?“ е един от въпросите, които винаги вълнуват залепения за седалката зрител, независимо какво харесва по принцип.
От времето на сър Артър Конан Дойл и Агата Кристи кримката е пораснала и се е развила. Вече не е достатъчно просто да имаш стая пълна с непознати и един труп, за да направиш добър криминален филм. Трябва ти и нещо повече, макар последната екранизация на ВВС по „Десет малки негърчета“ на Кристи и „Омразната осморка“ на Тарантино да са доказателство, че схемата все още работи безотказно.
„Защо?“ „Кой?“ и „Как го направи?“ са трите основни въпроса, на които всеки криминален филм е длъжен да отговори накрая. Ако това се случи задоволително и е подплътено с интересни хора и сюжет, значи си е свършил работата перфектно. Макар да е сред най-недооценените жанрове, особено в киното, кримката е изключително трудна за писане. „Да извършиш убийство не е трудно, всеки може да го направи. Въпросът е какво да правиш след това“. Хичкок го е казал. Неслучайно кримката, мистерията и трилърът са неговите любими жанрове. Той е един от режисьорите, които извеждат въпроса: „Кой го направи?“ до ново ниво. Следващите след него само надграждат.
Криминалният жанр има своите прекрасни, истински бижута и който ги подценява, много бърка. Тук са събрани десет прекрасни криминални филма, които макар и много различни, си приличат повече, отколкото можете да предположите. Само си изберете един за гледане.