Може би вече сте ги забелязали по улиците на София и в страната – бързи велосипеди, които се конкурират с автомобилния трафик, сякаш без сериозни физически усилия на колоездача.
Хората с по-набито око лесно ще забележат дребните разлики между тези велосипеди и обикновено колело – допълнително окабеляване, необичайна пластмасова кутия монтирана на рамката и странно голяма главина на предното или задното колело. Става въпрос за електрическите велосипеди, които отдавна са част от градската среда.
Е-bikes имат електрически мотор и батерия, позволяваща пробег между 50 и 100 км. Технологията не е нова, но през последните 2-3 години батерията се сви като размер и тегло, а електрическата част беше подобрена. За съжаление, цената на удобните велосипеди все още е твърде висока, за да станат по-масови. Към момента такива колела струват между 1 700 и 10 000 лева.
Благодарение на конкуренцията в бранша обаче това е напът да се промени и цените постепенно да започнат да се движат надолу. Промени има и в у нас. В България от края на октомври 2016 година функционира сдружение, наречено клъстер „Електромобилност“, което се стреми да направи електрическите велосипеди достъпни за всички.
Организацията събира на едно място производители, IT и търговски компании, като съдействие оказва и Висше транспортно училище в София. Участниците в клъстер „Електромобилност“ ще се фокусират върху развитие на електрическите велосипеди в България.
Първите модели се очакват през пролетта на 2017г., а за следваюите 3 години се планира дори експанзия на западно-европейските пазари.