Първата железопътна линия на Луната може да се появи през следващото десетилетие

| от |

Едно евентуално заселване на лунната повърхност ще изисква да можем да използваме ресурсите, които се намират на Луната – защото не всичко може да се донесе от Земята. Но някои неща ще трябва да бъдат транспортирани. Автомобилите (бъгитата тоест) не са новост там горе, но изследователите обмислят нещо съвсем различно: Левитираща железопътна система.

Проектът се нарича FLOAT, което означава Flexible Levitation On A Track – гъвкава левитация на релси – нейн ръководител е Итън Шалер от Лабораторията за реактивно движение на НАСА, а целта ѝ е да се осигури автономно, надеждно и ефективно транспортиране на полезен товар между зоните за кацане на космическите кораби и базата, както и да транспортира лунната почва (реголит) от мястото за добив до мястото, където се добиват ресурсите или където почвата се използва за строителство.

Вълнуващото в технологията е, че релсите не са фиксирани, а се разгръщат директно върху реголита, така че FLOAT се нуждае от минимална подготовка на терена. По релсите ще се движат левитиращи роботи, а липсата на колела или крака е предимство, тъй като не им се налага да се справят с острата и неравна почва.

Пистата от гъвкаво фолио е направена от графитен слой, който позволява диамагнитна левитация, докато гъвкава верига генерира електромагнитна тяга. Третият слой всъщност не е задължителен, но представлява соларен панел, така че при слънчева светлина системата дори не се нуждае от външна енергия. Макар че роботите може да имат различни размери, екипът изчислява, че всеки ден те ще могат да преместват 100 тона материал на няколко километра разстояние.

FLOAT е един от шестте иновативни концепции (NIAC) на НАСА, които са преминали към фаза II. Другите са нова задвижваща система за бързо изпращане на астронавти на Марс и концепция за течен космически телескоп. За FLOAT фаза II ще включва проектирането и производството на умалена версия на системата, която да бъде тествана в среда, аналогична на тази на Луната, както и върху по-доброто разбиране на въздействието на околната среда върху пистите и роботите и какво друго е необходимо, за да се превърне приектът в реалност.

Проектите получиха 600 000 долара, за да продължат да изследват осъществимостта си, а ако FLOAT продължи да показва своите възможности, тя може да се превърне в ключова инфраструктура на Луната още през 2030 г.

Обявени са и проектите от фаза I, като предложенията варират от нови конструкции на телескопи, технологии за намаляване на токсичността на Марс и дори рояк от малки космически кораби, които биха могли да пътуват до най-близките ни звезди след няколко десетилетия.

 
 
Коментарите са изключени за Първата железопътна линия на Луната може да се появи през следващото десетилетие

Повече информация Виж всички