Откъде започна Черната смърт

Историците знаят всичко за опустошението, причинено от Черната смърт, бубонната чума, която преминава през Евразия и убива десетки милиони хора в средата на 14 век. Но когато става въпрос за някои основни въпроси за произхода й, те все още нямат солидни отговори.

E7904-Bishkek-Ala-Too-Square

Бишкек, столицата на Киргизстан

Сега обаче тези въпроси стават с един по-малко. След анализ на ДНК следи, открити в зъбите на жертви на чумата, изследователите твърдят, че Черната смърт е започнала в днешния Северен Киргизстан. Техните открития, публикувани тази седмица в Nature, предполагат, че болестта след това се е разпространила в Европа по търговските пътища.

„Това е мястото, където започна всичко – Ухан на Черната смърт“, казва Йоханес Краузе, палеогенетик от Института за еволюционна антропология „Макс Планк“ и един от авторите на изследването, пред Ан Гибънс от Science.

Черната смърт, която избива около 30% до 50% от населението на Европа, е кръстена на черните петна, които се образуват по телата на жертвите. Болестта убива бързо като причинява болезнено подути лимфни възли (наречени бубони), треска, повръщане, делириум и други неприятни симптоми. Хората все още могат да се разболеят от чумата и днес, но тя е лесно лечима с антибиотици – и тъй като хигиената се е подобрила от 14 век, това се случва доста рядко.

Намирането на произхода на болестта „е като детективска загадка“, казва Мери Фисел, медицински историк от университета Джон Хопкинс, пред Джина Колата от New York Times. „И сега има наистина силни доказателства за мястото на престъплението.“

Подобно на детективи, които се опитват да разрешат всяка сложна мистерия, изследователите разчитат на редица улики. Техният основен източник на доказателства: телата на три жени, погребани в гробището на средновековна общност близо до езерото Исик Кул в подножието на планините Тян Шан, съобщава Уил Дънам от Ройтерс.

Надгробните им паметници посочват годината на смъртта им – 1338 и 1339 – и казват, че са умрели от „мор“. Изследователите също така отбелязват, че много други надгробни паметници носят тези дати, които са 7 или 8 години преди предполагаемото начало на епидемията в Европа.

Когато изследователите тестват ДНК, извлечена от пулпата на зъбите на жертвите на чума, те правят невероятна находка: откриват древен щам на Yersinia pestis, бактерията, отговорна за Черната смърт.

Както Моника Грийн, медицински историк и независим учен, казва пред Таймс, това откритие „посочва началото на картата и му слага дата“.

Мармотите, които живеят в района днес, имат бълхи, които носят щама на бактерията – и изследователите казват, че този щам вероятно е свързан с древния. Поради тази причина те предполагат, че тези мармоти са отговорни за предаването на болестта на хората.

ДНК също помага за решаването на един генетичен пъзел, който обърква изследователите. Преди няколко години учените анализират древна ДНК, за ​​да изградят генетично родословно дърво на чумата, показвайки как различните й щамове еволюират с течение на времето. Около периода на Черната смърт бактерията внезапно се разклонява на четири щама -момент, който изследователите наричат „големия взрив“. Един от тези щамове вероятно е причинил Черната смърт и последвалите огнища в Европа.

Сега те казват, че щамът, открит в Киргизстан, е стволът на родословното дърво или щамът „майка“. От него произлизат повечето от чумните бактерии, които все още съществуват днес.

„Точно като Covid, Черната смърт е нововъзникваща болест и началото на огромна пандемия, която продължава около 500 години“, казва Краузе пред Кейти Хънт от CNN. „Затова е много важно да разберем всъщност при какви обстоятелства се е появила.“

Коментарите са изключени за Откъде започна Черната смърт