Великите любовни истории: Мадс Микелсен и Хане Якобсен – “Канибалът”, който спечели жената на живота си с краката си… на жена

| от Мая Вуковска |

Ако сте холивудски продуцент и търсите актьор, който да изиграе злодея в новия ви филм, много вероятно е първото име, което ще ви дойде наум, да бъде неговото. Безупречно облечен, строен и с лице, което неудържимо привлича, но и плаши с примамливата проницателност на лешниковия си поглед, Мадс Микелсен отдавна се е специализирал да играе “лошия във филма.” Обаче независимо колко души е погубил (и изял!) на екрана, ефектът му върху зрителите е поразителен – те го обожават и искат да го гледат още, и още, и още.

Днес можеше и да не познаваме 57-годишния Микелсен, ако като младеж беше решил да се отдаде изцяло на танцовата кариера. За късмет на милионите си фенове обаче интересът към актьорството в крайна сметка надделява над този към танца. След дебюта му в ролята на наркопласьор в хитовата кримка “Pusher” (1996) кариерата му в родната Дания тръгва стремглаво нагоре, а след участието му в сериала “Ханибал” (2013 – 2015) в ролята на психиатъра-профайлър и сериен убиец с канибалистични наклонности Ханибал Лектър се сдобива със слава и сред англоезичната аудитория по целия свят.

В личния си живот Мадс Микелсен не яде хора, пуши много, колекционира комикси, говори седем езика и обича да кара ретро мотори. А да, освен това е женен за най-красивото момиче на света – нещо, за което съпругата му Хане обича да го подсеща от време на време, когато самият той шеговито й изтъква факта, че преди години е бил провъзгласен за най-сексапилния мъж на планетата, оставяйки самия Брад Пит да му диша прахта.

А ти какъв искаш да станеш като пораснеш?

Като дете, роденият през 1965 г. в копенхагенския квартал Йостербро Мадс е запален по гимнастиката и когато го питат какъв иска да стане като порасне, отговорът му е категоричен – професионален спортист. Съдбата обаче е решила друго.

Един ден в гимнастическата зала се появява непозната жена. Оказва се хореограф на лов за пластични деца с хубав отскок, които да станат част от миманса в нейния мюзикъл. Мадс е сред избраните. След края на ангажимента хореографката го пита дали не би обмислил възможността да учи танцово изкуство. Мадс е умно хлапе и бързо си прави сметката наум: В балета е пълно с хубави момичета, а момчетата са кът, така че конкуренцията едва ли ще бъде толкова голяма, колкото в спортната гимнастика. Хубаво, ще се пробвам, защо пък не, свива рамене той.

Гъвкавостта и дисциплината, придобити чрез тренировките по гимнастика, му помагат да влезе с лекота в танцовата академия за класически и модерен балет на Гьотеборг, където прекарва следващите осем години от живота си. Става част от танцовата трупа “Микадо” и определено започва да вижда бъдещето си като професионален танцьор.

“Станах балетист по случайност, “ казва Микелсен. И допълва: “И пак по случайност станах актьор.”

 Но за това малко по-нататък.

Да спечелиш момичето на живота си с… хубавите си като на жена крака

Годината е 1987-a. 22-годишният Мадс се среща с бъдещата си съпруга, 26-годишната Хане, при доста необичайни обстоятелства – на прослушване за постановката на пиесата “Клетка за птици”. Тя е един от хореографите, а него го взимат да играе… китайско момиче. “Ролята направо ми лепна, което до голяма степен се дължи на факта, че имам красиви като на жена крака.” И до ден днешен Микелесен продължава да се чуди дали хубавата Хане си е паднала по него като мъж или понеже е изглеждал добре, дегизиран като жена.

“Във всички случай имаше нещо фройдистко в цялата тая работа,” смее се той.

Три години след запознанството им той се записва да учи актьорско майсторство в театралната школа в Орхус, Дания. В годината, в която се дипломира, прави и големия си пробив в киното с ролята на Тони в “Pusher”. Следват още ангажименти, с които успява да се докаже като актьор-хамелеон, способен да изиграе както мизерен непрокопсаник-наркопласьор, така и полицейски детектив (Rejseholdet, 2000-2004), провицинциален пастор (Adam’s Apple, 2005) и гениален композитор (“Коко Шанел и Стрависнки”, 2006).

По времето на успеха си с ролята на социалния маргинал и дребна риба в търговията с хероин в “Pusher” той вече е семеен мъж, макар и да няма брак с любимата си Хане. През 1992-а се ражда дъщеря им Виола, а пет години по-късно и синът Карл. Чак когато и двете им деца са на въраст, когато отдавна вече нямат нужда от памперси и гърнета, двамата решават да скрепят връзката си с официален брак. Правят го на 2 декември 2000 г. – 13 години след запознанството си.

Мадс се оказва замесен от по-особено актьорско тесто. Не го интересува да пътува напред-назад и да се “разпищолва”, докато жена му и децата му са у дома. Затова ги мъкне навсякъде със себе си. “Всеки път, когато имаме тази възможност, те са с мен на снимачната площадка,” казва актьорът в интервю пред New York Times. “А когато самият аз не снимам в продължение на три-четири месеца, си оставам вкъщи и просто си разпускам. Ходя в местната кръчма, играя билярд, такива неща… Аз съм късметлия, понеже мога да прекарвам много повече време с децата си, отколкото другите хора, които работят целогодишно и имат само една по-продължителна отпуска през лятото.”

Жената, която казва “не” на кариерата си заради своя “канибал”

Когато погледите на Мадс и Хане се срещат за първи път по време на прословутото прослушване за танцьори за “Клетка за птици” през 87-а, и двамата си имат гаджета. Обаче дебелогъзато амурче не пита кой и кога да нацели в сърцето с любовната си стрела и скоро двамата се озовават в обятията си в едно легло. Няколко години по-късно, когато всички датчанки вече точат лиги по криминалния комисар Алън Фишер (Микелсен) от крими-сериала “Rеjseholdet”, Хане взима трудното за нея решение да изостави обещаващата си танцова и хореографска кариера, за да се посвети изцяло на ролята си на съпруга и майка.

В редица последвали интервюта Хане се опитва да обясни странния за една еманципирана скандинавска жена избор по този начин: “Не исках да бъда съпругата, която се прибира късно вечер вкъщи и очаква от  съпруга си да измие чиниите  след вечеря при положение, че и той е съсипан от работа. Затова реших да пусна юздите на собствената си кариера, за да бъда от полза на цялото си семейство.”

Въпреки че Хане работи “домакиня”, тя винаги е имала и ще продължава да има  последната дума по отношение на проектите, с които мъжа й се ангажира, защото и тя  като него особено много държи да се поддържа важния за всички датчани здравословен баланс между работа и свободно време. Мадс няма нищо против. Освен това никога не е бил привлечен от идеята да закупи някое от ония чудовищно големи, разкошни имения за милиони долари в Лос Анджелис или Флорида, както правят повечето негови колеги от бранша.

Вместо това предпочита да води живота на обикновен датчанин, като този на баща си, таксиметровия шофьор, по-големия си брат, Ларс, и другите членове на фамилията Микелсен. Дори след мега успеха и кофите с пари, които печели покрай участието си в холивудските блокбъстъри “Доктор Стрейндж”, “Фантастични животни – 3” и оле, майко!, петата и последна част на “Индиана Джоунс”, Мадс Микелсен и Хане Якобсен продължават да живеят в скромна вила в копенхагенския квартал Хелеруп. Е, понякога отскачат и до лятната си вила в Майорка, но колкото да се попекат на слънце и Мадс да полувува.

Риба. Не човешка плът.

 
 
Коментарите са изключени за Великите любовни истории: Мадс Микелсен и Хане Якобсен – “Канибалът”, който спечели жената на живота си с краката си… на жена