Музикални хроники: От приятели до най-големите врагове в рапа – Тупак и Ноториъс Би Ай Джи

| от Тодор Ковачев |

Съдбата реши техните светове да се сблъскат. Те бяха двама от най-талантливите и изтъкнати рапъри на 90-те, възпяващи изпитанията на уличния живот, социалната неправда и расовото разделение.

Голямата и непреодолима разлика между Тупак Шакур и Ноториъс Би Ай Джи се криеше в ролята им на емблеми на враждуващите компании от противоположните крайбрежия на Америка.

Експлодиралата вражда между някогашните приятели доведе до смъртта и на двамата, точно когато кариерите им вървяха стремглаво нагоре. Тупак беше прострелян на 7 септември 1996 г. и почина шест дни по-късно, докато Ноториъс, познат също като Биги Смолс, беше застрелян след половин година, на 9 март 1997.

И двете убийства остават неразкрити.

Мистерията на отношенията между двете хип-хоп звезди също остава не напълно разгадана, но едно е сигурно: в началото те са близки приятели.

Роден в Харлем с името Лисейн Париш Крукс, Тупак има нелеко детство, в което самотната му майка често мести семейството в опит да избяга от престъпната среда. В Калифорния Тупак развива афинитет към поезията, а в музикалния бизнес навлиза като танцьор и част от екипа на хип-хоп формацията Digital Underground.

gettyimages-903099524-594x594

През 1991 г. 20-годишното момче вече се изявява с микрофон в ръка и издава дебютния си албум 2Pacalypse Now. В същото време, обратно в Ню Йорк, Кристофър „Биги“ Уолъс прекарва тийнейджърските си години в престижни гимназии, продава наркотици на улицата и в свободното време рапира.

„Беше забавно да слушам гласа си на записи върху разни бийтове“, пише в автобиографията си едрото момче с остър ум. Една негова демо версия достига до прочутото хип-хоп списание Source, където талантът му е забелязан.

Скоро Кристофър Уолъс вече е представляван от рапъра и продуцент Шон Комбс, известен и като Пъф Деди, а първият му сингъл Party and Bulls**t излиза през 1993-а.

През същата година Тупак вече е суперзвезда с платинени продажби, затова Биги, приел прозвището Ноториъс Би Ай Джи, моли един дилър да го запознае с Тупак на парти в Лос Анджелис.

Там, сред весела компания и с много пушене, пиене и ядене на пържоли, началото на приятелството между двамата рапъри е поставено. Между двамата и между групите от техни приятели има взаимно уважение. Тупак подарява на Биги бутилка коняк „Хенеси“ и винаги го посещава, когато е в Ню Йорк, Биги от своя страна се отбива при приятеля си, ако има път към Калифорния.

gettyimages-881236982-594x594

Дружбата е налице, а потенциалът при комбиниране на талантите им също става очевиден, когато на един фест в „Медисън Скуеър Гардън“ те правят общ фрийстайл на сцената.

Биги често се обръща към приятеля си за съвети в бизнеса и дори не крие желанието си Тупак да му стане мениджър, за да го изстреля нагоре. „Не, остани с Пъф, той ще те направи звезда“, отговаря Тупак, който предпочита да не смесва бизнеса с приятелството.

Отношенията между двамата не са идеални и възникват някои спорове, но първото огромно сътресение се случва при работата им по един общ проект заедно с друг рапър, Литъл Шон.

Тупак Шакур пристига в Quad Recording Studios на Таймс Скуеър на 30 ноември 1994 и се готви да се качи по стълбите, където го чакат Шон Комбс и Ноториъс Би Ай Джи. Но трима обирджии го спират във фоайето, за да откраднат бижутата му. Той се съпротивлява и в резултат е прострелян пет пъти.

Звездата оцелява след неочакваната атака, а не след дълго попада в затвора заради друг инцидент и по време на престоя си зад решетките стига до извода, че зад атаката стоят Шон Комбс и Биги.

Тупак изказва публично тези свои съмнения, а Биги определя обвиненията му като безумни и обидни и настоява за извинение. В този тежък момент от живота си, докато е зад решетките и се нуждае от финансова помощ, Тупак получава предложението да се присъедини към лейбъла Death Row Records.

Съгласието му циментира враждата между Death Row и звукозаписната компания на Шон Комбс Bad Boy Records. Това е големият сблъсък между рап сцените на Източния и Западния бряг, между калифорнийците Death Row (създали също звезди като Снууг Дог и Д-р Дре) и нюйоркчаните от Bad Boy. Скоро противопоставянето преминава отвъд обидите и заплахите и се превръща в кървава гангстерска война.

В яростния сблъсък няма как да не бъдат замесени и доскорошните приятели и най-продавани изпълнители на двата лейбъла. Ноториъс Би Ай Джи кръщава своя песен “Who Shot Ya?” с предизвикателство към Тупак, докато Шакур отговаря със своя песен Hit ‘Em Up, в която твърди, че е спал с жената на Биги – Фейт Еванс.

gettyimages-159474933-594x594

Размяната на нападки и обиди продължава до смъртта на Тупак, а нападенията, при които загиват двамата, си приличат много. И двете се случват на оживени улици – в Лас Вегас (Тупак) и в Лос Анджелис (Ноториъс Би Ай Джи), а очевидците отказват да помогнат на полицията.

Двамата рапъри са простреляни няколко пъти, докато седят на пътническата седалка на автомобилите си. Разликата е, че Ноториъс е обявен за мъртъв още като е закаран в болницата, докато Тупак остава жив шест дни след стрелбата и претърпява няколко операции, преди да почине от раните си.

Смъртта на Тупак Шакур си остава най-прочутото убийство в рапа и ражда безброй теории – че и било поръчано от Биги, който на свой ред е бил убит от представители на Death Row; че е било с цел засилване на враждата между Източния и Западния бряг; и даже, че е било поръчано с цел да вдигне продажбите на звездния рапър и да увеличи печалбите на лейбъла му.

Години по-късно бившият гангстер Дуейн Кит Дейвис, познат и като Кифи Ди, твърди, че е бил в колата, от която се е стреляло по Тупак – и че изстрелите е произвел Орландо Андерсън. Андерсън е племенник на Кифи Ди и умира в престрелка две години след Тупак.

Факт е, че след като Тупак умира, Биги (лицемерно или не) изразява готовност да прекрати враждата между Изтока и Запада. „Ние, двама души един срещу друг, накарахме целия Западен бряг да мрази целия Източен бряг и обратното. Това наистина ме порази. Аз трябва да съм този, който опитва да спре това… защото Пак няма как да го направи, вече го няма“, казва Ноториъс Би Ай Джи в интервю.

За съжаление, не след дълго и той е застигнат от същата съдба. И най-голямата вражда в хип-хопа завършва с два смъртни случая и твърде много неразрешени загадки.

 
 
Коментарите са изключени за Музикални хроники: От приятели до най-големите врагове в рапа – Тупак и Ноториъс Би Ай Джи