Какво не знаете: „Целувката“ на Густав Климт

| от |

„Целувката“ на Густав Климт е всъщност изненадващо комплексен портрет на похотта и любовта. И отвъд бляскавите златни листове творбата е пълна с интересни факти. Ето някои от тях:

Когато рисува „Целувката“, кариерата на Густав Климт е в упадък.

Преди да създаде популярната си картина през първото десетилетие на ХХ век, Климт получава язвителни подигравки за трите стенописа, които прави на тавана на Виенския университет. Заради голотата, „Философия, медицина и юриспруденция“, както са известни колективно, са осмивани като „порнография“ и „извращение“ и в крайна сметка са отхвърлени, което сериозно накърнява репутацията му.

Климт създава най-известната си творба във време на творческа паника.

Klimt

През 1907 г., може би малко вече поотърсен от лошия прием на преждеспоменатите творби, Климт скицира редовно, но продължава да се съмнява в работата си. В едно писмо той признава: „Или съм твърде стар, или твърде нервен, или твърде глупав – нещо не ми е наред.“ Но не след дълго той започва да рисува картината, която ще стане най-популярната в репертоара му.

Тя е отличен пример за „златния период“ на художника.

Вдъхновен от византийските мозайки, които е виждал по време на пътуванията си, Климт смесва златни листенца в маслените си бои и така създава своя характерен стил.

Произведението отразява сблъсък на художествени стилове.

Позата на влюбените, изобразени в „Целувката“ (Der Kuss на немски език), отразява естествените форми, предпочитани в движението Виенски ар нуво (или Jugendstil). Но простите форми и смелите шарки в наметалата на двойката показват влиянието на движението Изкуства и занаяти (художествено направление от Викторианската епоха), докато използването на спирали препраща към изкуството от Бронзовата епоха.

„Целувката“ е отклонение от основна тема на Климт.

Творбите на художника са фокусирани предимно върху жени, така че включването на мъж – макар и с прикрито лице – е необичайно за Климт. Скромното облекло на фигурите също бележи тази картина като едно от по-консервативните му творения.

Възможно е „Целувката“ да е автопортрет.

Gustav Klimt - Bildnis Emilie Flöge

Емили Фльоге (1902)

Някои историци на изкуството предполагат, че влюбените са не кои да е, а австрийският художник и дългогодишната му партньорка, модната дизайнерка Емили Фльоге, която той преди това е изобразява на самостоятелен портрет.

Жената може да е някоя друга муза.

Gustav Klimt 010

„Даная“ (1907)

Както отбелязва списание „Артспър“, „женската фигура би могла да бъде и друга от многото музи или романтични завоевания на Климт. Защото тъй както е рисувал неуморно, така е и обичал жените неуморно и е имал много любовници през живота си“. Други изказват предположението, че жената всъщност е светската дама Адел Блох-Бауер, която Климт рисува за портрет през 1907 г. по време на Златния си период. Други пък предполагат, че червената ѝ коса подсказва, че това е „Червената Хилда“, моделът, който Климт използва за „Даная“, Дамата с шапка и „Жена с боа от пера“.

Целувката е купена, преди да бъде завършена.

През 1908 г. Австрийската галерия излага картината за първи път, въпреки че Климт все още не е поставил финалните ѝ щрихи. Незавършеността ѝ не пречи и на музея „Белведере“ да я добави в колекцията си моментално.

Продажбата ѝ чупи рекорди.

Как се купува произведение на изкуството, което дори не е завършено? Правите предложение, което не може да бъде отказано. За да се сдобие с него, „Белведере“ плаща 25 000 крони (или около 330 000 долара днес). Преди тази гигантска продажба най-високата цена, платена за картина в Австрия (музеят е във Виена), е… скромните 500 крони.

И цена се оказва изгодна.

Gustav Klimt 046

„Портрет на Адел Блох-Бауер I“ (1907)

Австрия смята „Целувката“ за национално богатство и затова виенският музей, който отдавна е неин дом, не би си и помислил да я продаде. Въпреки това, ако подобна сделка се осъществи, прогнозите са, че тя отново ще счупи рекордите. В края на краищата, по-малко известната (макар и все още доста известна) „Портрет на Адел Блох-Бауер I“ е продадена за 135 млн. долара през 2006 г. Ню Йорк Таймс отбеляза по това време, че това е „най-високата сума, плащана някога за картина“. (Други картини оттогава са купени за по-големи суми – включително „Водни змии II“ на самия Климт).

„Целувката“ вероятно е богохулна.

Използването на злато от Климт препраща към религиозното изкуство в църквите. Използването на златни листове там, за да се възхвалят земните удоволствия и чувствеността на сексуалността, се смята от някои за богохулство.

Картината е наистина голяма.

180 на 180 сантиметра.

Формата ѝ често се променя за целите на мърчандайзинга.

Въпреки че оригиналната композиция, както разбрахме, е квадратна, популярността на картината стимулира безброй репродукции върху плакати, картички и други сувенири. Тези сувенири обаче редовно съкращават лявата и дясната ѝ страна, за да се получи по-стандартна правоъгълен форма.

И още нещо по темата за парите.

През 2003 г. Австрия пуска в обращение възпоменателна монета от 100 евро, на която от едната страна има гравюра на „Целувката“, а от другата – портрет на Климт по време на работа в ателието му.

Произведението никога не разочарова на живо.

Може би е заради големия си мащаб, може би заради златото – но при повторната оценка на „Целувката“ за 150-ия рожден ден на Климт, журналистът Адриан Брийбаси пише: „Картината надминава очакванията, за разлика от онази малка и недотам впечатляваща Мона Лиза.“

След като понагрубява шедьовъра на Леонардо, Брийбаси обяснява: „Целувката“ прави това, което трябва да прави едно голямо произведение на изкуството: задържа погледа ти, кара те да се възхищаваш на естетическите му качества, докато се опитваш да разбереш какво има отвъд повърхностните му аспекти.“

 
 
Коментарите са изключени за Какво не знаете: „Целувката“ на Густав Климт