Чудните военни машини: Летящият джип от Втората световна война

| от |

Колко от вас са си мечтали колата им да има перка? Всички. С напредването на технологиите, това е въпрос на време, нали? Може да ви се стори изненадващо, но технологиите са напреднали в тази посока още през 1942. Тогава британската армия прави свой собствен летящ джип. Изненада!

По това време Втората световна война е в разгара си и съответно армията търси начин да пренася по въздух повече неща от съобщения, медицински принадлежности и провизии. Идеята им е да изпращат и офроуд автомобили, които да направят придвижването на пехотните войници и останалите военни по-лесно. В миналото са тествали също изключително любопитната машина Hafner Rotachute (за която задължително трябва да напишем текст) и затова решават, че просто може да приложат същата технология.

Hafner Rotachute

Hafner Rotachute III

Затова и отново се обръщат към Раул Хафнер. Мъжът е австрийски инженер – съвременник и почитател на испанеца Хуан де ла Сивера, създал самолетите с роторни перки – със силен интерес към хеликоптерите. Така след Rotachute Хафнер създава и Hafter Rotabuggy. И двете машини използват една и съща технология, но Rotachute представлява капсула, увита в плат, с място за 1 човек, пилота, жабка за оръжието му, мотор отзад и опашка. След няколко различни модификации, първият успешен полет на машината се изпълнява на 17 юни 1942 от самолет de Havilland Tiger Moth. Тръгвайки, самолетът тегли Rotachute на 90-метрово въже на височина около 60 метра. Тежкото приземяване обаче посочва нуждата от още подобрения като допълнително колело и перки за по-голяма стабилност.

Raoul Hafner1954

Раул Хафнер

С Rotabuggy въпросът е как да се създаде превозно средство, което да бъде спуснато от голяма височина без да се разбие на земята. След известно количество тестове с обикновен (нелетящ) джип 4х4 от военно време, Willys MB, напълнен с цимент, откриват, че като го пуснат от 2,35 метра, ще се приземи и все още може да работи без да има нужда да се модифицира.

Със здрава кола под ръка, добавят и 12-метрова роторна перка, както и олекотена опашка с две фиксирани перки за стабилност. За да е по-стабилен, към джипа са добавени и два панела на вратите, а оригиналния му двигател се маха. В кабината има кормило, контроли за перката, както и разн инструменти за навигация. Така на външен вид вече имаме супер олекотения джип с двама човека вътре, шофьор и пилот, перка на тавана и опашка отзад. Добре дошли, настанете се удобно.

Rotabuggy

Hafner Rotabuggy

През ноември 1943 започват тестовите полети в Шербърн, близо до Лийдс. Първото предизвикателство е как да поставим джипа във въздуха. Както често се случва при подобни експерименти, по време на първия тест колата (колата?) въобще отказва да се отдели от земята. Краят е печален, когато засилват машината с камион, но тя не може да набере достатъчно скорост, за да излети. За вторият опит обаче за теглене се използва по-бърз и по-тежък автомобил Бентли. И джипът излита! Във въздуха развива скорост между 70 и 105 км/ч. По-късно, през 1944, тестват го тестват с бомбардировач RAF Whitley, с който успява да излеи на височина 122 метра и да я поддържа 10 минути.

Според тестовете всичко работи задоволително, очевидец разказва как е видял разтреперан и изтощен пилот да лежи облекчен на земята след един извънредно страховит полет. Явно от него се е изисквало нечовешко усилие, за да запази контрол върху джипа, което е довело до плашещо лавиране и залитане във въздуха. Когато колата най-накрая каза, шофьорът поема управлението. А когато целият процес е приключил, тишината е била продължителна, а пилотът е бил заведен встрани от пистата, където да си почине и да преживее емоциите.

Airspeed_Horsa_ExCC

Airspeed AS.51 Horsa

Въпреки че машината е подобрявана – с по-добри перки и ротор – най-вероятно прекъсването на проекта е било за добро. Вместо нея за пренос на превозни средства са използвани самолети като Airspeed Horsa.

Valentine II ‘5-40’ - Patriot Museum, Kubinka (38390149682)

Танк Valentine

Геният на Раул Хафнер не се изчерпва с летящо яйце и летяща кола. Той има идея и за Rotatank, което на практика ще е танк Valentine с перка. Проектът обаче никога не се сглобява, което е доста разочароващо.

 
 
Коментарите са изключени за Чудните военни машини: Летящият джип от Втората световна война

Повече информация Виж всички