Apple е компания, която няма нужда от представяне, най-вероятно знаете много повече за нея, отколкото за нас, особено ако сте почитател, занимавате се с инвестиции или сте в технологичния сектор. Ако сте запознати с компанията за 1 трилион долара, а може би и повече в днешно време, то най-вероятно знаете и доста от трудните решения, които трябва да се вземат. Тим Кук имаше тежката задача да сложи край на един от основните проекти на Apple. Той се пазеше доста години в тайна, докато група наблюдатели не видяха, че автономната кола на Apple е регистрирана в Сан Франциско, за да може да прави обиколки свободно и да се превърне в отдавна чаканата напълно автономна кола.
Тази красива идея със сигурност можеше да впечатли много от почитателите на Apple и да накара други компании – Tesla, да се притесняват, защото калифорнийският гигант винаги доставя елегантни решения на пазара.
През 2020 г. някои от най-големите имена на Apple пристигат в Уитмън, Аризона, за да видят как ще изглежда бъдещето на четири колела. В погледа на тази компания, става въпрос за возило, което прилича на класическия Volkswagen ван, но с много по-добър технологичен облик. Нещо по-забавно е, че немският автомобилен производител вече възроди тази машина и със сигурност може да я видите по улиците. Автомобилът или ванът на Apple, наистина е трудно да се определи като точното возило, е разработен с две плъзгащи се врати, място за четирима души, обли форми и стъклен покрив. Мнозина дори го описват като хляб на четири колела.
По план е трябвало тази машина да се роди някъде след 5 години – тоест през 2025 г. – и да промени изцяло автомобилната индустрия. Вътре са интегрирани огромен екран, мощна аудио система, прозорци, които да се затъмняват автоматично. Собствениците трябва да се радват на лукс и да имат усещането, че са в частен самолет, докато пътниците могат да въртят своите седалки и да се наслаждават на пътя.
Това са белите кахъри на Тим Кук и компания, най-важната точка на този проект е насочена в съвсем друга посока – 5-то ниво на автономия. Това означава, че машината ще се движи напълно самостоятелно, използвайки своя автоматична софтуерна система, разработена изцяло от Apple.
Тук няма да откриете дори волан или педали, според дизайнерите, най-добрият начин да шофирате, може да се случи с помощта на джойстик, като тези от видео игрите. Ако не искате да използвате такива, просто може да контролирате превозното средство през телефона си. Планът е следният, дори и возилото да има някакви проблеми и да не успее да се навигира, собствениците спокойно могат да позвънят на контролния център в Apple и специалист ще я насочи в правилната посока.
Всичко това звучи като нещо съвършено. До този момент колите на Tesla са автономни до 3-то ниво. По американски правилник, това означава, че шофьорът трябва да е готов да поеме контрола във всеки един момент.
Автономията на Tesla
Тим Кук, Джеф Уилямс и други членове на Apple правят едно кръгче на пистата, возилото работи и изненадва с комфорт и автономност. Директорът на проекта – Дъг Фийлд ще подчертае много ясно, че има още много работа която да се свърши. Фийлд идва от дълбоките дебри на Tesla и много добре знае какви са основните проблеми на подобен проект. Неговото много важно предложение е, че колата трябва да остане на 3-то ниво автономност, а не на 5-то, но шефовете искат 5-то и са готови да инвестират луди пари за това начинание.
През следващата година Фийлд напуска компанията и решава да се занимава със софтуера на Ford, никога не коментира своята промяна в кариерното развитие. Кевин Линч е друг кадър, който ще наследи този проект, но сякаш това е висока стъпка, той ръководи дивизията за Apple смарт часовниците, а сега трябва да работи върху автомобилите.
Возилото започва да се извайва и да се радва на други малки подобрения. Предните прозорци се премахват, за да може да се поставят други интересни екстри, а това ще е фатално за всеки един пасажер, особено ако се случват далеч по-опасни и страшни дейности на пътя.
Проектът за автономна кола на Apple ще получи името – i-Beam. И докато повечето почитатели заделяха доста сериозни суми, за да пътуват с класата, която Apple може да предложи, студеният парцал ги удари точно на 27 февруари.
Apple официално обявиха, че смятат да прекратят всички опити. Решението е неприятно за един огромен екип, но не е изненада. През последното десетилетие има доста промени, които превръщат цялата операция още по-безумна и дори невъзможна. Оказва се, че е необходимо едно яло десетилетие, за да се променя дизайна, самият прототип, да се наемат повече инженери и дизайнери, а след това и новата система да мине 1.6 милиона километра, преди да бъде пусната за употреба от обикновения потребител.
VW ID Buzz – платформата, върху която Apple искаха да създадат своята машина
Хората, които са напускали Apple след редица неуспешни опити, сега се намират в други автомобилни компании. На година са заплащани повече от 1 милиард долара – около 1/5 от ресурсите на Apple за разработка и създаване на нови продукти. Цените за производство на чипове, сензори и други облачни услуги, изобщо не са включени и най-вероятно правят цената още по-сериозна и почти невъзможна за изпълнение.
Това наистина е доста неприятна новина, поради простата причина, че Apple се оценява на 2.82 трилиона долара, докато вторият най-близък опонент в разработката на автономни машини се оказва Tesla с едва 0.64 трилиона долара.
Apple никога не успява да пусне своя нов дизайн на пътя и да демонстрира неговите качества. Първите машини, които са регистрирани в Сан Франциско, съществуват няколко години, но са толкова невзрачни и далечни от финалната идея, че просто няма смисъл да им се обърне внимание. Големият проблем, поне по мнението на повечето експерти е, че Apple никога не решават какъв точно да е техният проект, никой не подчертава просто едно качество, а постоянно добавя нови и нови, достигайки до момент, когато компанията наистина не може да смогне с фантазията на своите директори.
По мнението на критиците, Apple е имал най-умните хора за своя проект, много щедро финансиране и всичко е можело да даде резултат, ако най-накрая се предложи решение, което да постави крайната визия. Хората, които са работили върху автономната кола на Apple са помолили за анонимност, макар и това да е едно цяло десетилетие от тяхната работа.
Тим Кук няма да е много доволен от крайния резултат. Амбициозният проект наистина можеше да го превърне в героят на вечерта, но вместо това, сега е поставен в съвсем друга неприятна позиция. Въпреки огромното желание да покаже Apple като иновативна компания, проектите му започват да боксуват на едно място.
Зад всичко това стои и фактът, че iPhone е проект на 17 години и за първи път показва спад на интерес, новите продукти на компанията, които остават в орбитата на телефонът, реално имат по-сериозни успехи, но това не ги вади по-далече от мрежата на iPhone. Vision Pro можеше да стане иновативно решение, но отново има някои леки главоболия, които да създадат други проблеми.
Проблемът тук е, че ако Apple не намери свое оригинално решение, кризата няма да стои толкова далече от тях. От една страна трябва да признаем, че чиповете за всички MacBook устройства демонстрираха много сериозни успехи и станаха предпочитани. М1 префасонира пазара, но както винаги, неговото плодородие идва с особени цифри като инвестиция.
Да се върнем на гениалната идея за автономен автомобил, тя беше предложена от Стийв Джобс в края на първото десетилетие на 2000 г. Неговото мнение е, че компанията трябва да разполага с продукти в почти всяка една сфера. Това включва дома, при пътуване и още много други. През 2008 г. Apple дори обмисля да закупи General Motors, докато американският пазар наистина е в криза, особено около автомобилната индустрия.
Тогава плановете остават малко по-далече, първо е ясно, че Apple иска да работи върху iPhone и второ, необходими са много милиарди, за да се започне работа. Тим Кук вкарва отново идеята и решава, че сега е моментът да тества силите си. Тяхната идея е, че след като могат да се изправят срещу Samsung, могат да направят същото и срещу General Motors. Има и една друга неприятна новина, Apple знае много добре, че няма да спечели много от автомобилите, поне няма да се случи в началото. Идеята им е малко абсурдна, но нима това не е и основният им почерк през последните 20 години.
Те искат да направят автомобил, който ще върне малко от времето, прекарано в пътуване. Това означава, че колата ще бъде като малка всекидневна, в която всеки ще може да си почива, да разгледа дневните си срещи или просто да се фокусира върху належащите проблеми.
И отново идва следващата изненада, вместо да започнат от нулата, за кратк време се мисли и идеята за закупуването на Tesla. Все пак няма да е много трудно да се инвестират около 30 милиарда долара. И вярвате или не, Apple са можели да направят сделката и дори са преговаряли с Tesla и Мъск, но в последния момент точно Тим Кук ще сложи край на преговорите.
Идеята за кола на Apple остава, макар и идеята за закупуването на know-how е вече в историята. Apple започва сериозно рекрутиране на таланти от автомобилната индустрия, като всички подписват договор за работа в „Project Titan“. Добрите кадри от Apple не могат да се занимават с колата, защото точно тогава се работи върху нова идея – iPhone X.
Инженерите започват да спорят и върху какво точно да работят, едната страна иска да направи по-добра версия на Tesla, докато другата се стреми да създаде изцяло нова автомобилна категория. Същият проблем се ражда и при избора на автономни машини. Някои искат да има автономия, която да се подобрява във времето, докато други инженери директно поставят 5-то ниво като единствен избор.
Създаването на подобен проект изглежда точно по този начин. Мъск също не се отказва от идеята да работи с Apple, в един момент им предлага да разработва батериите им, но след като отново е прогонен, нарича Apple – Гробището на Tesla, защото там е пълно с инженери, които именно той е уволнил. Подобни думи не са особено обнадеждаващи.
Предлага се оферта на Mercedes-Benz, като тя също е точно толкова вълнуваща – Apple ще възложи на Mercedes да правят техните автомобили, но немската компания ще може да използва тяхната програма за автономно управление. След по-малко от месец, тази сделка също пропада, защото инженерите са сигурни, че могат да произвеждат своя собствена машина и няма да имат никаква нужда от други компании.
След това има и оферта към McLaren, които дори да сглобяват Apple колите на ръка и да продават по няколко хиляди бройки на най-богатите. Ако тази сделка се случи, дизайнерското студио в Лондон нямаше да позволи последният продукт да изглежда по този начин.
Бурите на 2016 г. идват с много суровата реалност за екипа зад този проект. Мнозина вече се притесняват, че тази компания е много далече от идеята за създаване на напълно автономна кола. Цената също не е ниска, а постоянното тичане от компания на компания за партньорство е накарало още повече акционери да повдигнат въпроса. Накрая е предложено да се върне Боб Мансфийлд обратно в компанията – той е създателят на MacBook Air и iPad. Той е трябвало да направи революцията, ала знаете в каква посока върви тази история.
Мансфийлд не открива обетованата земя в този проект, не вижда и никаква причина да се създава кола, неговата основна идея е да насочи работата си върху създаването на системата, а в последствие да се стигне и до самата кола. Има предложение да се направи изкуствен интелект, който да се предлага на останалите компании, но и това остава в някой празен шкаф.
В какво са много добри повечето дизайнери на Apple? В диверсията! Оказва се, че когато идват големите имена, за да направят тестове в Аризона. Прототипът е научен и обучен да прави обиколка на пистата с много по-ниска скорост. Важното е, че Кук не трябва да пострада. Всичко е направено перфектно, но идват нови главоболия.
Кук вярва, че колата е готова, останалите знаят истина. Закупува се земя, където ще започне производството на продукта, а междувременно Ford предлага на Apple една добра колаборация, в която той да продава колите на калифорнийския бранд през Lincoln – използващ се като флотилия от таксита и коли под наем. Целият екип е категоричен, че големият проблем се крие в поставянето на основна цел, а по мнението на Мансфийлд и други участници, Кук никога не взима решение, той иска само повече информация и винаги ще помисли, докато накрая всички осъзнават, че кучето е умряло и просто ще се насочат в друга посока или друга компания, което обяснява и толкова сериозното количество напуснали през последното десетилетие.
След известно време по улиците се появяват и специално разработени машини на Lexus, които трябва да тестват софтуера на Apple. Идеята сега е друга – да се роди абонаментна услуга, която да позволи автономия на колите. Злите езици говорят, че едва тогава станало ясно, че Apple не успели да свалят цената от 120 хиляди долара на 85 хиляди долара. След десет години свалят и нивото от 5-то на 2-ро и така позволяват следене на скоростта и асистенция при завиване. Идеята за джойстика си отива и сега има традиционни волан и педали. Изведнъж всички започнали да недоволстват, защото всичко това можело да се случи за 2 години или максимум 5 години.
В един момент отново се предлага партньорство с автомобилни компании, но този път Apple са от молещата страна с предложения, а не обратното. В началото на 2024 г. Кук вече има достатъчно информация и започва да мисли, поради простата причина, че този проект коства много, няма резултати и е очевидно, че все повече от неговите инженери започват да си търсят работа другаде. На 26 февруари са съкратени около 2000 души.
Някои хора преминават в други проекти, но масата от автомобилни инженери трябва да си търсят късмета другаде. В момента компанита е готова да продаде дори пистата в Аризона, която закупува само няколко дни след провеждането на първите тестове. Оказва се, че амбицията за пълна автономия е много далече от истината и най-вероятно няма да бъде видяна скоро. А каква е причината и какво наистина се обърква, може да видите отново в горните редове. Apple има какво да предложи и знае как да създава, но точно в този момент, когато става въпрос за коли, тя се намира твърде далече от реалността.