На Земята има нова група люде, които вярват, че са извънземни. Звездните хора или звездните семена (starseeds) са хора, които вярват, че са дошли на Земята от други измерения, за да помогнат за излекуването на планетата и да насочат човечеството към „златния век“ – период на голямо щастие, просперитет и постижения.

Може да звучи малко налудничаво, но търсенето в интернет на термина „starseeds“ извежда над 4 милиона резултата и има десетки хора, които публикуват видеоклипове в TikTok, Instagram и Facebook, които вярват, че произхождат от друг свят. Съдържание с хаштага #starseed има над 1 милиард гледания в TikTok.

За разлика от „земните души“, които твърдят, че се прераждат на Земята, звездните семена вярват, че са изпратени от друга планета, за да се родят тук. Те вярват още, че са проводници между божественото царство и Земята, че могат да се транспортират между галактиките чрез медитация и, че могат да общуват на „лекия език“ – форма на комуникация, която заобикаля човешките ограничения и е езикът на душата.

Брад Стайгър

Идеята се приписва широко на автора Брад Стайгър, който пише много за неизвестното и се интересува живо от извънземния живот и извънземните. В книгата си от 1976 г. „Боговете на Водолея“ той въвежда идеята си, че някои хора произхождат от други измерения.

Вярващите твърдят, че има няколко начина да разберете дали сте звездно семе: ако търсите смисъл в живота и ако имате чувство на липса на принадлежност. Да бъдеш духовен и да притежаваш силно чувство за интуиция (знание) също са качества на едно звездно семе. Освен това се твърди, че тези хора са съпричастни, чувствителни и имат повече физически и психически проблеми, тъй като душите им не са свикнали да имат човешко тяло. Семената искат да помогнат на човечеството. Но те са претоварени от живота на Земята и затова се зареждат, като прекарват времето си сами.

Вярващите казват също, че неосъзнатите семена имат желанието да изследват и изпитат нови култури и сфери, което им помага след това да предоставят на земляните нови прозрения за съществуването. Примери за такива прозрения включват нови (конспиративни) теории за обществото, холистични здравни интервенции, както и истории за древни извънземни и цивилизации.

Supposed UFO, Passaic, New Jersey (cropped)

Изберете си реалност

Може да разпознаете някои аспекти от себе си в горното описание. Много хора, например, казват, че търсят смисъл в живота и понякога се чувстват изместени от обществото или че сякаш не принадлежат към нищо.

Всъщност изследванията показват, че ниското чувство за принадлежност често е свързано с депресия. Но какво кара някои хора, които изпитват подобни чувства, да стигнат до заключението, че са от друга планета? Особено като се има предвид, че никога не е открит живот извън Земята и няма доказателства, че такъв някога е посещавал Земята.

Нека ви представим Ефекта на Форер. Наречен на Бертрам Форер, психологът, който пръв си дава сметка, че е доста лесно да накараш хората да се съгласят с неясни описания за себе си – нещо, от което хороскопите се възползват много добре.

Цялото течение на звездните семена е форма на вяра от Новата епоха – определение, което се отнася до алтернативни духовни практики, развили се от 70-те години насам.

Въпреки че всяко ново вярване е различно, повечето от тях споделят общи черти: те разглеждат съществуването от гледна точка на вселената и се фокусират върху духовността, както и върху личността на човек. Други характеристики са прераждането, кармата и възможност за достигане на по-високо ниво на съзнание.

Подкрепата към новите вярвания – като на звездните семена – нараства. Тя идва от недоверие към науката, съмнения относно конвенционалните възприятия за реалността и най-вече от цинизъм към съвременното общество и опит за намиране на смисъл в живота.

John Forbes Nash, Jr. by Peter Badge

Джон Наш, американски математик и сълауреат на Нобеловата награда за икономика за 1994 г., страда от шизофрения. Животът му е основа на филма, носител на Наградата на филмовата академия на САЩ Красив ум.

Истина срещу реалност

Някои качества на характера също могат да накарат човек да повярва в идеята за звездните семена. Например, ако имате богата фантазия и често бъркате въображаеми и реални събития, може да намерите теорията за извънземното съзнание като дълбока и привлекателна.

В психологически план това е позната грешка в паметта – при която човек се обърква между това, което е реално и това, което е въображаемо. Често се наблюдава при шизофрения и изследванията откриват връзки между шизотипното разстройство на личността – често срещано разстройство, считано за лека форма на шизофрения – и вярата в теориите на конспирацията.

Допълнителен фактор, който може да насърчи подобни вярвания, е т. нар. онтологично объркване. Той се наблюдава, когато хората не могат да направят разлика между метафорични и фактически твърдения като: „Стените имат уши.“ Те тълкуват подобни изрази буквално и по този начин е по-вероятно да подкрепят псевдонаучни и трансцендентални теории.

Имаме в цялата чорба и Ефектът на Айнщайн – когато човек има интуитивно по-голямо доверените на източници на информация, които му изглежда, че имат по-голямо обществено доверие. В случай със звездните семки, няколко книги, публикувани от големи издателства, могат да осигурят това усещане за автентичност, както и фактът, че редица от тях са бестселъри.

Наистина изглежда, че животът, какъвто го познаваме, може да не е толкова ясен, колкото сме си мислили.

Коментарите са изключени за Звездните семена: Психолозите обясняват защо тази група хора си мислят, че са извънземни