Излагането на слънце предизвиква глад при мъжете, но не и при жените

Слънцето прави много неща. Не само, че е отговорно за подхранването на живота на Земята и ни държи будни и щастливи, но се оказва, че то може би влияе и върху храненето ни. Екип от изследователи от университета в Тел Авив описват нов механизъм в статия, публикувана в Nature Metabolism, при която излагането на слънце изглежда стимулира глада – макар и само при мъжете.

Изследователите са анализирали данни от тригодишното Национално проучване на здравето и храненето в Израел, което включва 3000 участници на възраст между 25 и 65 години. Разглеждайки сезона, приема на храна и пола им, те откриват, че мъжете увеличават консумацията на храна със 17% през по-топлите месеци от март до септември спрямо останалата част от годината, докато консумацията на калории при жените остава същата.

Floris Claesz. van Dyck 001

Едно възможно обяснение за това откритие е, че има разлики, основани на пола, в начина, по който излагането на слънце влияе на апетита. За да потвърдят, учените молят група от 13 мъже и 14 жени на възраст между 18 и 55 години да прекарат 25 минути на слънце. След това на участниците са зададени въпроси относно техния апетит; мъжете съобщават, че се чувстват по-гладни, докато жените не изпитват значителни разлики в нивата си на глад преди и след излагане на слънце.

Изследователите събират кръвни проби на участниците преди и след излагането и установяват, че циркулиращите нива на грелин, хормон, който стимулира апетита, са били повишени при мъжете, след излагането на слънце.

„Когато видяхме разликите в кръвната им протеомика (протеомика е наука за белтъците и тяхното взаимодействие), които бяха невероятни, ние си казахме „това е истина“, казва съавторът на изследването Кармит Леви, молекулярен биолог от университета в Тел Авив. „Мъжете наистина реагират на UV лъчи с повишен апетит, а жените не.“

Групата се задълбочава в случая с експерименти с мишки и резултатите от тях потвърждават откритията при хора. Изследователите установяват, че нивата на грелин се повишават значително в плазмата на мъжките мишки, но не и при женски мишки, след излагане на ултравиолетова B (UVB) радиация – компонент на слънчевата светлина. Изследователите излагат мишките на UVB всеки ден в продължение на 10 седмици и установяват, че животните се хранят по-често в хода на експеримента, отколкото контролната група гризачи, която не е изложена на UVB. Те също така са готови да положат повече усилия, за да си набавят храна, отколкото женските, което предполага и по-голям глад.

Предишни изследвания показват, че повишаването на нивата на грелин при мъжки мишки се управлява от ген, наречен p53, който е отговорен за възстановяването на ДНК. Според Леви, други изследователски групи са открили, че когато мъжките мишки са изложени на UVB радиация, промените в експресията на p53 предизвикват освобождаването на грелин от мастната тъкан в кожата. Този хормон циркулира в кръвта и сигнализира за глад към хипоталамуса, област от мозъка, която контролира храненето.

P53 Schematic

„Така че въпросът е защо това го няма при жените? Защото имаме естроген“, казва Леви. „Естрогенът инхибира активността на p53 и предотвратява активирането на гена.“

От еволюционна гледна точка Леви и нейният екип спекулират, че може да има еволюционни ползи от увеличаването на приема на храна при напечени от слънцето мъже, като потенциално увеличаване на производството на сперма.

Въпреки че този механизъм на производство на грелин е добре установен при мишки, някои експерти казват, че може да малко смело да се твърди, че се отнася и за хората. „Има известна разлика между изследванията върху мишки и тези върху хора в тази статия“, казва Ричард Ланг, офталмолог в Медицинския център на Детската болница в Синсинати, който преди това е публикувал изследване за това как невроните в мозъка, които откриват виолетовата светлина, могат да повлияят на метаболизма. Ланг не е участвал в новото проучване.

Той казва още, че проучването не показва убедително, че продължителното излагане на слънце повишава нивата на циркулиращия грелин при хората чрез същия механизъм, както при мишките. И Сюзън Робъртс, диетолог и изследовател на метаболизма в медицинския център на университета Туфтс, е съгласна: „Изследванията върху хора са наистина слаби“, казва тя, посочвайки, че изследователите не са провели рандомизирано проучване, а вместо това са разгледали една група хора преди и след излагане на слънце. Това, според нея, не взема предвид какви други фактори може да са се променили през периода, когато участниците са били изложени на слънчева светлина.

Предишни проучвания показват, че жените също са по-чувствителни към екологичните сигнали за консумация на храна, отколкото мъжете, добавя тя. „Ако не друго, тези резултати са противоположни на това, което бих очаквала, ако метаболитният или психологическият стрес са в основата на механизма.“

Леви е съгласна, че разчитането на животинския модел е ограничение на това проучване, но казва, че екипът се е опитал да „се увери, че всеки аспект на документа има някакво човешко доказателство.“

Получаването на по-целенасочени данни за хора би било трудно, твърди Ланг, визирайки стриктните разпоредби за безопасност в научните изследвания. Той казва, че е развълнуван да види в бъдещи проучвания дали има други молекули, които стимулират апетита в отговор на излагане на слънце, като например светлочувствителни протеини, открити в различни части на тялото.

Леви казва, че търсенето на такива молекули е възможна следваща стъпка за екипа. „Ние просто започваме дискусията за това какво можем да научим от влиянието на околната среда върху нашето тяло“, казва тя. „Бих искала да разбера как други видове сигнали от околната среда променят нашето поведение.“

Коментарите са изключени за Излагането на слънце предизвиква глад при мъжете, но не и при жените