Към края на социалистическата епоха, докато всички членове на коминтерна се опитват да намерят пари, осъзнавайки ясно, че са успели да профукат всичко, което са имали за създаването на паметници, най-различни дворци и палати, съществува само една страна, която до някаква степен е показала по-добрата версия на комунизма. Югославия има своите трески за дялане, които не могат да бъдат игнорирани, но в един момент прекратява отношенията си със Съветска Русия, отваря границите и позволява на повечето хора да пътуват и работят.
Мнозина успяват да стигнат до Източна Германия, където да се запознаят с малко по-успешната версия на капитализма в социални прегради. Повечето сърби успяват да пренесат знанията за създаването на нещо по-добро, но много други предпочитат дори да не се връщат. Добрата новина е, че срещата между Изтока и Запада ще се случат в края на един режим, при това с невероятен удар.
С помощта на работата в чужбина, мнозина успяват да се приберат в Югославия с помощта на малко по-мощни и красиви коли. И до днес ще открием, че Албания има сериозни и топли отношения към Mercedes-Benz, но Белград още помни легендата за своя фантом – Porsche 911. За да добиете представа за мащабите на това изпълнение, трябва да знаем, че повечето коли в Югославия, включително и на Балканите, много рядко могат да преминат мощността от 100 конски сили. Произведените социалистически машини са по-скоро трагедия, отколкото начин за придвижване, но сигурно и до днес ще откриете легенди за тях.
Представете си Белград в зората на 80-те години, когато екзотичните коли се събират на картинки от дъвки, изведнъж да видите една от тях да препуска по улиците на столицата, преследвана от полицейски коли с 3-4 пъти по-малко мощност. Подобни легенди най-вероятно ви се струват невъзможни и филмови, все пак в България има само няколко регистрирани Mercedes-a и всички те са на видни политици. Това Porsche ще се превърне в призрак, сензация за жителите и кошмар на полицията, която просто няма какво да направи.
Въпросният автомобил е собственост на тенисистът Ивко Плечевич. Като много други играчи, които се състезават по това време, най-често към паричната награда се дава и автомобил. Забавно е, че същата практика може да бъде открита при Lada, които дават кола за турнир по шах, проведен в Англия.
Ивко участва в турнира на Porsche, но като треньор, защото това е състезание за дами. Неговата състезателка е успяла да подари по едно Porsche на всеки член на семейството си, следователно накрая подарява и едно на треньора си. Ивко го кара обратно в Белград и започва да събира погледи. По онова време се е надявал да го продаде, но е имало твърде малко купувачи и след като колите не са чак толкова ценна стока, не се притеснил, когато е било откраднато.
И тук идва моментът да разкажем за Влада Василевич. В Белград, неговите приятели го познават като Васа Ключът. Неговата тайна е, че можел да отключи всяка една кола с поглед, но никога не е извършвал някакви главоломни престъпления. Наказан от соц-а да чака сто години за кола, той предпочитал да отключва чуждите машини, да ги покара и на следващия ден да ги върне обратно на собственика, без да причинява някакви щети. Често Васа дори ще напълни резервоара, за да може наистина да няма нито един оплакал се и до този момент нямало.
В случая с колата на Ивко, тя никога не се върнала обратно и Васа имал голямото намерение да направи история, както се случва. Полицията нямала нужда да търси много дълго, все пак не е трудно за едно Porsche да изпъкне пред цялото съветско автомобилостроене. Васа решил, че всяка вечер ще прави яростни обиколки на града и любимото място за дрифт ще е едно от кръговите кръстовища, където повечето жители минават. През първата вечер, Васа не успява да събере много почитатели, точно обратното, полицията смята, че това е някой партиен член и не обръща много внимание. През следващите вечери вече знае, че колата е открадната и се включва в преследването.
Баснята за заека и костенурката е поучителна за младите, но никога не е важала за автомобилите, където конските сили са от огромно значение.
В следващите вечери има достатъчно хора на малкото кръгово площадче, въоръжени със своите фотоапарати и желание да видят колко слаба е полицейската им система. Васа се превръща в сензация и когато минава, море от светкавици засича Porsche-то. В един момент полицията е дори принудена да гони хора, защото светкавиците ги заслепяват.
Надпреварата наистина е впечатляваща, а за да е още по-горещо, Васа се обажда на едно от най-слушаните белградски радио станции и заявява къде точно ще бъде през следващата вечер.
Никой не може да каже защо всичко това се случва. Някои твърдят, че Васа е искал да покаже своята любов към приятелката си, просто е обичал високите скорости или на финала е искал да протестира срещу режима. Легендата за бързият и яростен автомобил ще стигнат чак до Куба, където Тито разбира, че цялата му полиция е станала за смях. Васа звъни на радиото, след това минава и събира полицаите, тръгвайки на своята парадна обиколка през града.
Никой не може да потвърди, но се твърди, че полицията също е успяла да хареса идеята на Васа, особено след като гонките винаги били забавни. Извикан е дори инспектор със западно влияние – Ford Cortina, който би трябвало да може да противодейства, но Porsche-то продължава да печели. В един момент Васа дори намалявал нарочно, за да позволи на Ford-a да го настигне и след това форсирал отново и изчезвал в нощта.
Гонките стават толкова интересни, че хората носят бинокли, фотоапарати, пуканки и столове, за да се насладят на гонките. Твърди се, че повече от 10 хиляди души отивали на площадите и улиците, за да гледат цирка без пари. Сред тях е и фотографът Илян Богданович също е сред тях и за разлика от останалите фотографи, той е успял да набави много добри фотоленти за нощна фотография.
За още по-голяма помощ е извикал и сръбския шампион по мото-крос, който трябва да преследва Porsche-то, за да стане най-добрата възможна снимка. Във въпросната вечер, Илян прави няколко кадъра и успява да види Васа на своя обектив. Снимките, които проявява, също са особено очарователни, но има един проблем – сега можел да разкрие самоличността.
С такава снимка, полицията лесно ще открие крадеца, а с това ще спре и една от най-атрактивните сензации в Белград. Осъзнавайки, че може да се превърне в злодей и да бъде намразен от хиляди хора, той предпочел да унищожи снимките и да не ги показва на никой друг.
В 10-тата вечер полицията решава да измие пътищата или по-скоро да ги наводни. По този начин колата няма никакви шансове да маневрира. Васа губи контрол и се блъска в автобус. Васа успява да избяга в тълпата, която в този момент спира полицията и не позволява на никого да го залови. По думите на Илян, най-вероятно е имало стрелба, но преди да успее да снима доказателството, пожарникар чупи задното стъкло и маскира всички следи.
Най-накрая се стига до онзи момент, когато полицията започва да гони всички крадци на коли. Не е ясно кой точно го е издал, но накрая е задържан и изпратен в затвора за 2 години и половина. Успява да избяга от там и след няколко дена се връща обратно в затвора, доказвайки, че полицията просто не работи. След освобождаването си, Вася прави още една катастрофа, но този път като пасажер. Колата му е премазана между два камиона, като единият е бивш полицай. Васа е закаран в болницата и е изпратен в болница, но в спешното отделение го лекува само един лекар. Умира след няколко дена, а полицейското му досие изчезва.
Васа остава легенда за хората, които обаче не могат да го забравят. И до днес има най-различни истории, включително и фантастични, но най-накрая всичко се доказва с помощта на документален филм, в който участват всички посочени хора, които по един или друг начин потвърждават фактите – Васа е бил герой за Белград, колкото и тежка заплаха да остава за полицията.