Като дете, израснало в Лос Анджелис през 20-те години на миналия век, Рути Томпсън минава покрай първото филмово студио на Дисни всеки ден на път за училище. И всеки ден тя наднича през прозорците и наблюдава аниматорите на работа – докато някой не я забеляза и я кани да влезе.
„Мисля, че беше Уолт [Дисни], защото често се разхождаше наоколо“, спомня си по-късно Томпсън. Тя става толкова чест посетител в студиото, че братът на Уолт, Рой, й донася касетка от ябълки, на която да седи мирна, докато анимациите около нея оживяват. „Когато стане късно, той казваше: „Мисля, че е по-добре да се прибереш. Майка ти вероятно иска да си дойдеш за вечеря.“
Тези посещения бележат началото на дългата и ползотворна връзка на Томпсън с компанията Уолт Дисни. След като завършва гимназия, тя официално се присъединява към студиото като „мастилник“ и художник, прехвърляйки рисунките на аниматори от хартия върху „клетки“ или целулоидни листове, използвани в процеса на създаването на филмите. През следващите 40 и повече години тя работи във финалната проверка на филмите, планирането на сцени и отдела за камери. Нейната работа – „до голяма степен безпрецедентна“, пише Маргалит Фокс за New York Times – помага за оформянето на много от любимите детски филми, произведени по време на Златния век на Дисни, сред които „Снежанка и седемте джуджета“, „Пинокио“, „Дъмбо“, „Спящата красавица“, „Мери Попинз“, „Аристокатите“ и „Робин Худ“.
На 10 октомври, на 111 -годишна възраст, Томпсън „почива спокойно в съня си“ в своя дом в общността за пенсионери на Фонда за кино и телевизия в Уудланд Хилс, Калифорния, съобщава Дисни в изявление.
„Рути е легенда сред аниматорите“, казва в изявлението Боб Айгър, изпълнителен председател на компанията. „Макар че ще ни липсват усмивката и прекрасното й чувство за хумор, нейната изключителна работа и новаторски дух завинаги ще бъдат вдъхновение за всички нас.“
Родена в Портланд, Мейн, през 1910 г., Томпсън се премества в Калифорния със семейството си, когато е на 8 години. Нейното детство е наситено с Дисни: Тя живее на същата улицата като Робърт Дисни, чичо на Уолт, и освен че е редовен наблюдател на филмовото студио, се явява като референтен модел за ранна серия късометражни филми, „Комедиите на Алис“. Тя получавала между 25 и 50 цента за всяка снимка.
Бъстър Браун
Когато е на 18, Томпсън започва работа в академия по езда в долината Сан Фернандо, където братята Дисни често играят поло. Въпреки че не я е виждал от дете, Уолт разпозна веднага нейната „класическа Бъстър Браун рическа“ и я кани да работи с него, пише Патриша Зон за Vanity Fair през 2010 г. Томпсън отговаря, че не може да „рисува за 5 стотинки“, но Дисни не се притеснява, обещавайки, че студиото ще я изпрати на вечерно училище, за да научи занаята на рисуване и омастиляване.
Първият филм, върху който работи, е първият пълнометражен анимационен филм на студиото „Снежанка и седемте джуджета“. Тя се присъедини към група от около 100 жени, някои от тях „силно надарени художници“, на които им е забранено да работят като аниматори заради пола си, според Times. Томпсън не разполага с непрекъснатото деликатно докосване, необходимо за работа като мастилник, които „не само трябва да проследи точно линиите на моливите на аниматорите, но и трябва да улови усещането за това, което те влагат в сцените“, според семейния музей на Уолт Дисни. Вместо това тя е назначена да рисува по линиите, направени от другите мастилници.
Скоро Томпсън е повишенa да извършва последна проверка, което я прави отговорна за прегледа на анимационни клетки, преди те да бъдат заснети на филм. „От 500-клетъчна сцена, всеки 4 или 5 ще бъдат нарисувани от различно момиче, така че цветовете трябваше да пасват“, обяснява тя през 2007 г. „Ако поставят синьото на грешното място, ще трябва да занесете клетката обратно и да ги накарате да я преработят.“
През 1948 г. Томпсън започва да работи както като аниматор, който проверява работата на художниците за несъответствия, както и планьор- роля, която изисква от нея да ръководи начина, по който камерата трябва да се движи, за да внесе жизненост в анимациите.
„Тя наистина трябва да знае цялата механика, за да накара изображението да изглежда добре на екрана, както го искат режисьорът, аниматорът и целия екип“, разказва Джон Кейнмейкър, историк и аниматор, за Times. „Това, което прави, се озовава на екрана – независимо дали виждате ръката й или не – заради начина, по който осъществява визията на режисьорите.“
Въпреки че работи зад кулисите, техническите умения на Томпсън са признати, когато тя става една от първите три жени, приети в Международния съюз на фотографите, съобщава Рейчъл Трейсман за NPR. Тя продължава да работи за Дисни до пенсионирането си от студиото през 1975 г., като дава неоценим принос към „почти всеки анимационен филм на компанията до „Спасителите“, според изявлението. През 2000 г. Томпсън е обявена за „Легенда на Дисни“, титла, давана за изключителен принос към компанията.
Миналата година в чест на 110-ия й рожден ден се провежда тържество в кампуса на Motion Picture & Television Fund. Персоналът декорира залите в съответствие с двете страсти на Томпсън: Дисни и отбора Доджърс. На въпроса за тайната на дълголетието й, тя се шегува, че е била вампир, след което добавя: „Не знам защо все още съм тук, но знам, че не искам да ме почитат заради това на колко години съм. Искам да бъда известен с това, което съм.“