Коя е първата компютърна игра, която сте играли някога? Днес най-вероятно ще говорим за добре познатите пасианси, които присъстват в операционната система на Windows, но някога, едно предложение успява да покори сърцата на света и да даде началото на електронната индустрия, която познаваме днес. Идеята се ражда по време на Студената война, когато компютрите не могат да се похвалят нито с вълнуваща графична сила, нито с особено висока изчислителна техника. Точно по тази причина оригиналните решения и семплите игри получават сериозно внимание.
Тетрисът е рожба на един програмист с огромна любов към пъзелите и някъде през 1984 г. се ражда играта, която кара дори Руската Научна академия да намира малко време за подобряване на рекордите. И до днес ще открием експерти, които вярват, че това е най-популярната компютърна игра, макар и технологичната еволюция да се е развила в степен, която ни предоставя всичко необходимо за успех. Малко след създаването си, версията започва да обикаля света, успява да се продаде в повече от 200 страни и излиза на 50 различни платформи, като милиони хора играят на милиард разновидности на тетриса, при това всяка една година. А когато излизат мобилните телефони, именно тази игра продължава да печели вниманието на аудиторията, а Алексей Пажитнов разкрива тази игра на колегите си, без да подозира какво наистина го очаква.
Що се отнася до самия създател, той често се шегува, че все още не смята да даде титлата си на по-модерни заглавия като Minecraft и GTA V. Неговата история започва в Москва и още от дете се увлича в часовете по информатика. След това започва да помага за създаването на компютър, който да разпознава говор. Тетрисът се ражда паралелно и е нещо като почивката на програмиста и кратко бягство от основния му проект. В играта си поставя седем различни форми от права линия до квадрат и след малко умуване, решава да я нарече Тетрис. В началото е проектирана и създадена за работа на първите Съветски компютри Електроника 60, които нямат никакви графични ускорители и възможности да работят с нещо по-различно от тетриса.
Поне блоковете не изискват толкова много мощност, а и от самото начало е ясно, че академията не е събрана, за да създава игри. Днес Пажитнов се намира в Сиатъл, но си спомня, че някога руската компютърна академия е изглеждала далеч по-подготвена за разработката на технология и създаването на по-сериозен софтуер и игрите били много далече на заден план. Когато колегите започват все по-често да играят тази игра, идва и следващата стъпка, все повече хора настояват да се прехвърли на по-популярната платформа на IBM. По думите на създателя, всичко след това е тръгнало като пожар и никой не можел да го спре. Най-накрая предложението е записано на дискета, а малко след това започва да обикаля света. Никой не знае как точно е стигнало до чужбина, но като една от първите игри, които изискват нулев хардуер, можем да не очакваме нещо по-различно.
В следващите години започват най-различни преследвания на авторски права, задкулисни сделки и още много други. Извън СССР, всеки иска да вземе дискетата и да започне да я продава. По това време страната-майка обаче държи всички права на работата на програмиста. В един момент унгарска софтуерна компания, вярвайки, че е закупила и заплатила всички права, решава да предложи играта му и на запад. Оказва се, че законодателството не позволява подобни практики да се случат. Пажитнов не само не разполага с лиценза си, а и самият СССР отказва да разпространи играта. През 1988 г. управляващите размислят и решават, че могат да дадат благословията си. Играта е предложена като добра възможност за компютрите във Великобритания, докато в САЩ пристига под формата на джобна игра, разпространявайки се от Nintendo и новата им конзола Game Boy.
Именно там офертите идват с играта Тетрис за всяка закупена конзола. По това време холандският производител на видео игри Хенк Роджърс разказва, че е стиснал ръце с Минору Аракава, директорът на Nintendo Америка и двамата сядат, за да си говорят какво точно трябва да се предложи в джобната конзола. Именно Роджърс му казва, че ако иска целият свят да закупи неговата игра, трябва да сложи тетрис, вместо играта Марио. По това време СССР продължава да е особено скептичен към тази идея. Стига се до там, че дори КГБ се намесва в разследването, а Михаил Горбачов трябва да даде благословията си и да позволи на всички да имат достъп до тази игра. Роджърс трябва да пристигне в Москва и да подпише сделката.
Още на летището е задържан от агенти и прекарва няколко часа в разпит. Години по-късно холандецът се шегува, че най-вероятно властите са мислили да го изпратят в Сибир. Все пак разговорите са успешни и властите подписват договор. Важното е, че играта трябва да идва с надпис От Русия за забавление!. И през 1989 г. Game Boy е пуснат на пазара в САЩ, като още в първата година се продават 35 милиона копия и всяко едно от тях е с Тетрис. През следващите години руснаците и практически всяка друга компания за електроника ще създаде джобни игри, които позволяват безкрайни часове на игра. Каква е тайната На първо място всеки ще каже, че това е много семпла игра с много ясни правила, целта е всеки играч да прави линии, като те изчезват и освобождават повече място и пространство за игра, но точно тук идва и онази особена подробност.
Винаги ще получим най-малко очакваната фигура. Пажитнов споделя, че ако една нормална игра има нуждата от 30-40 часа, за да бъде изучена и играчите да са подготвени, то при неговото предложение ще трябва да инвестирате минимум 120 часа. И най-важното е, че няма изненади, няма тайни, всичко е това, което виждате на екрана. И до днес това е едно от най-награждаваните заглавия в индустрията и днес е лицензирано в специална собствена компания. Можем да я открием във всички популярни платформи, както за мобилни телефони, така и за най-различни операционни програми и конзоли. Дори се работи върху игра с виртуална реалност, която ще позволи легендата да се превърне в още по-реална.
Почитателите на това предложение могат да се похвалят и с ежегоден годишен турнир по Тетрис, който се провежда от 1989 г. с помощта на Nintendo, като до този момент турнирите не са прекъсвали и всеки път майсторите се събират, за да проверят силите си. С оглед на миналата година, повечето фенове трябваше да играят онлайн, но това не попречи на традициите. През всички тези години трябва да признаем, че програмистът, отговорен за много часове пред конзолите и компютрите, във времена, в които дискетата беше с размерите на малка грамофонна плоча, практически е изгубил милиони от печалба. Това обаче не е темата на разговор при него. Осъзнавайки, че ако започне да води битка за правата си, най-вероятно не само ще изгуби, но и до сега щеше да се опитва да получи някакви пари, което ще го погуби като личност.
Вместо това, човекът просто си казва, че след като има силите да направи една игра, най-вероятно ще има възможността да направи още една, при това толкова добра. Ето защо прави и някои разновидности на първородната рожба, с които вече трупа доста сериозен капитал. Създаването на тази игра идва с много сериозни титли. Алексей е смятан за 4-я най-влиятелен човек в създаването на компютърните игри, след това заминава в САЩ и работи с Microsoft. Смятан е за пионер в индустрията, както и автор на едно от 5-те най-големи чудеса в индустрията на компютърните игри. Всичко това пристига и с най-различни приходи, следователно не трябва да сме особено тъжни.
Снимки: Wikipedia