Авиацията продължава да е един от най-интересните отрасли на модерната икономика и по всичко личи, че няма да бъде пречупена. Няма значение дали сте почитатели на еко активистите, които постоянно говорят за ограничаването на вредните емисии, полетите продължават да са една от най-вълнуващите опции и в началното на следващото десетилетие ще продължават да бъдат предпочитания начин за транспорт.
Въпреки нуждата от ресурси и развитието на военната индустрия, една сага не може да убегне на почитателите на публичния въздушен транспорт – битката между големите компании продължава и до днес.
От едната страна океана е позиционирана компания с традиции и някои сурови инвестиции, сериозни постижения във военната индустрия и някои доста странни куриози. Boeing е компания, която разполага с история и знае как да създава качество. Това, което може да липсва, поне през далечната 1987 година, е вниманието от царски особи.
През въпросната година, принц Чарлз, принцеса Даяна и още много други излъскани фигури от висшето общество, са част от компанията, която ще се наслади на наистина луксозен полет. Те няма да се качат на борда на Boeing, а на чисто нов и много впечатляващ Aribus SE A320. Поканени са повече от 1400 души и всички те ще бъдат посрещнати по-същия начин, както и представителите на британската корона.
Това е и годината, когато Airbus показва своя първи самолет и с подобна аудитория, хвърля открито ръкавицата на американската компания.
През 1988 г. Airbus започва доставката на своите машини, докато американската компания произвежда и изпраща 10 пъти повече 737 на своите клиенти в Европа. По всичко личи, че европейската фирма със седалище в Тулуза е изгубила състезанието, но това е само надежда на американската компания. Airbus успяват да открият специално място под слънцето и след това да спечелят около 3/4 от глобалния авио пазар.
Тогавашният А320 е шедьовър и Airbus не спират да го демонстират, при всеки „случаен“ полет ще има поканени пасажери в кабината, които да се насладят на дигиталните уреди, а мераклии има, особено след като новият самолет събира по-сериозно количество пътници. И това е само началото, защото точно тази сага продължава и до наши дни, а повратният момент е през 2019 г. с изпреварването на поръчки за Airbus пред Boeing.
A320 носи много сериозен принос в тази надпревара, демонстрирайки своите качества и печелейки доверието на пътниците, при това в редица транспортни компании. Победата идва с много рискове, понякога повече от много. В тази история ще видим достатъчно правилни стъпки, подплатени с огромна върволица от рискове, включително и тези за неуспешни инвестиции.
Да създадете транспортен самолет в днешно време, при това бестселър, е възможно, но само с помощта на милиарди долари и това е основата на едно много дълго пътешествие. В правилният момент и правилното време, Airbus успяват да наредят картите си правилно и да предложат нещо, което все още е липсвало на пазара. Създаването на един продукт от телефон до самолет, има своето време за пенсиониране.
Той може да се подобрява с времето, може да има нови функционалности, но самата платформа в един момент няма да може да понесе всички иновации. Това е проблемът във всяка една индустрия и рисковете струват милиарди, както вече разбрахме в производството на автономната кола на Apple.
Експертите смятат, че Airubs се намира точно в този момент. Сега е времето да представи своя следващ голям хит, но възможностите са твърде много и една грешна стъпка може да ги върне обратно в началната позиция. Защо точно сега от всички други възможни моменти? Отговорът се крие във факта, че Boeing претърпяха редица проблеми със своя 737 Max. Самолетът претърпя доста проблеми и остана на площадката за по-сериозно изследване, което отне и наградата му за един от най-продаваните самолети.
Въпреки добрите времена за Airbus, никой не смята, че Boeing ще останат с ръце в джобовете, техният бестселър ще се върне обратно в играта, следователно времевият прозорец за действия е много кратък. И въпреки факта, че никой не иска да признае подобна разработка, индустрията обръща внимание на фактите, а те не се интересуват от емоцията, а от цифрите.
Една такава цифра е 44%. Това е сумата, която Airbus са инвестирали за изследване и разработка на нови технологии през изминалата година. Нека бъдем по-точни, говорим за 44% повече от Boeing или около 2.8 милиарда долара повече. Това трябва да ни подсказва, че дори и никой да не иска да признае какво се случва от другата страна, очевидно е, че Airbus правят нещо.
Покрай тази инвестиция има и много други поставени изисквания към екипите – един от тях е елиминирането на въглеродните емисии до 2050 г. Грета Тунберг ще е щастлива, а с това можем да започнем да подозираме, че скоро можем да видим и друга интересна стъпка – използването на въглерод, вместо керосин за задвижването на двигателите. През 2050 г. бедният А320 ще е на около 50 години, а това означава, че до тогава може би ще е в пенсия и ще е носител на сериозни награди и иновации, поне за времето си.
Ръкавицата е хвърлена, а и технологията, противно на всички твърдения, продължава да върви напред. Boeing вече използват нова форма на крилата си, могат да ги свиват, за да се съберат на по-малките и скромни летища, освен това са в друга сериозна битка – тази за доставянето на космически самолет за туристи. Airbus говорят за специално карбоново покритие, което ще е значително по-леко и ще може да позволи редуциране на горивото, освен това се мисли и за двигател с отворен роторен двигател, който пък ще има нужда от по-малко гориво.
Бихте казали, че това са много смели изказвания, все пак никой не знае какво правят Airbus, никой не знае дори какво правят и Boeing, но според някои от компаниите, които произвеждат най-различни части за самолети, продажбите от миналата година са скочили с цели 61%. Към това има и други проблеми, следващият е, че Airbus 321 най-вероятно ще се произвежда до 2028-2029 г. и вече има поръчки. Ако чудото няма да се роди в хангарите на Airbus, то къде?
Има и други проблеми в играта за милиарди долари, преди да създадете един шедьовър, то трябва да видите и в каква посока се разхожда модата. Няколко години по-рано Airbus пускат своя легендарен А380, който трябва да има повече от 500 места за пасажери, но го правят твърде късно, защото конкуренцията вече има отговори. Този проект коства милиарди долари и обречен, защото четирите двигателя отстъпват място на 2-ка по-малки, които вече спокойно могат да носят самолета. Грешки се случват и костват доста. Boeing също ще решат проблемите с откъснатите илюминатори от кабината и скоро ще се върнат обратно в небето.
Това не са добри новини, но също така има и още един проблем, посочен от доста експерти, Airbus е жертва на своя успех, А320 е твърде известен и предпочитан. Технически погледнато, съществува още един проблем – Airbus трябва да обучава пилотите си, механиците и всички замесени в един нормален полет. Това също отнема някакво техническо време.
Екологията също ще спечели точки, защото е мода, както всеки друг дневен тренд. Следователно се говори за модели, които работят с водореден двигател и турбина, която да позволява превоза на около 100 пътника – двойно по-малко от капацитета на А320. Други интересни проекти са електрически мотори, захранвани от водородни клетки.
Това е само начална фаза, а крайният резултат ще се наблюдава в следващите години, което от своя страна отваря много въпроси за твърдото гориво. И нека го погледнем от тази страна, ако авиацията успее с тази иновация, близкото бъдеще ще има много сериозни и интересни идеи за автомобилната индустрия. Състезанието между големите имена в авиацията е отворено и всяка иновация е добре дошла.