Дани Бунда ярко си спомня как тя и по-голямата й сестра си купуват тамагочи в мола. „Седяхме в съблекалнята и се преструвахме, че сме ловци на извънземни – и току-що сме намерили тези яйца“, казва сега 27-годишното момиче.
През следващите седмици казва, че майка й се превръща в „най-добрата баба на тамагочито“, като се грижи за нуждите на бипкащия, виртуален домашен любимец, когато детето е на уроци по тенис или на училище. С правилно хранене, внимание и дисциплина, тамагочитата растат през своите уникални жизнени цикли, развивайки характери според грижите, които получават.
Играчките с размер на длан, с форма на яйце, с черно-бели пикселизирани екрани и с удобни халки за ключодържател, изграждат цяла една самостоятелна вселена, която включва както щастливи моменти, така и тъжни: „Спомням си много ясно, че стоях в кухнята, когато сестра ми разбра, че нейното тамагочи е умряло, и колко травмиращо беше това за нея“, казва Бунда. Децата впоследствие бързо се научават как да удължават живота на своите виртуални домашни любимци, като премахват батериите от играчката или използват графита на молив, за да задействат сигнал за отстраняване на грешки, който рестартира живота на виртуалното животно.
Когато играчката за първи път навлиза в САЩ, Wired я заклеймява, твърдейки, че „взима всички трикове на Pet Rock манията от 1970-те и им направи дигитален фейслифт“. И все пак в рамките на една година, играчката се превръща в глобална сензация за милиард долари. В разгара на манията по тамагочитата магазините ги разпродават за часове, а измамници дори продават фалшиви купони за намаление на играчката.
Днес много от децата от 90-те, които някога са били мъмрени, че тайно се грижат за тамагочи по време на час, преоткриват носталгията си по уникалния геймплей на играчката и безкрайните й колекционерски вариации. Към днешна дата японската компания Bandai е пуснала повече от 60 допълнителни играчки, игри и приложения с бранда Тамагочи, включително колаборации с франчайзи като Pac-Man, Pokémon и Godzilla. През 2017 г. оригиналното тамагочи е пуснато отново на пазара по повод 20-ата годишнина от дебюта му в САЩ. През 2021 г. се появяват множество нови модели, включително смарт часовник Tamagotchi, който стартира в Япония през юни, и Tamagotchi Pix, което е оборудвано с камера и цветен екран.
Повечето играчки, като всички продукти, са на приливи и отливи по популярност – и при тамагочито не е по-различно. Но онлайн базата от фенове остава все толкова отдадена. Бунда е активен член на групите във Facebook, където помага на други фенове да оценят колекциите си и да разкриват измамници. Понякога играчите започват „групови люкове“, което означава, че започват ново тамагочи по едно и също време и споделят за напредъка си. „Толкова е забавно“, казва тя.
Днес именно колекционерите поддържат тамагочито живо
Средната продължителност на живота на добре обгрижвано тамагочи е около 12 дни – подобно на самия виртуален домашен любимец, то е сравнително краткотрайна мода на пазара.
Въпреки че индустрията на играчките продължава с други тенденции, някои хора никога не спират да си играят с тамагочито. За мнозина грижата за виртуален домашен любимец може да изглежда като самотно начинание, но колекционерите и феновете лесно намират общност онлайн.
Джордан, който стриймва в Twitch, следи новите издания на Tamagotchi от 1997 г. „Започнах да събирам много повече като възрастен, защото се включих в общността, където научих за всички специални японски издания“, казва той. Днес колекцията му е нараснала и включва повече от 200 тамагочита, включително и редки, които никога не са били пускани в САЩ.
В eBay цените на ретро играчките варират значително, от $1,50 за оригинално Tamagotchi до $5000 за Mobile Kaitsu! Tamagotchi Plus, който се доставя от Токио. Но Бунда казва, че бариерата за влизане е изненадващо ниска за колекционерите – особено сред тези във Facebook общностите. „Истинското тамагочи обикновено струва от 20 до може би над 150 долара, в зависимост от черупката му“, казва тя. „Някои хора може да платят повече, ако е ново и в кутията.“
Бунда забелязва, че нови членове се присъединяват към нейните групи във Facebook на тълпи, а Джордан казва, че също е забелязал скок в интереса. “Всъщност е доста шокиращо”. Наскоро той завършва важен етап от колекцията си – сега притежава по един брой от всяка конкретна версия на Тамагочи, на японски и английски – малко преди “всичко най-малко да удвои цената си”.
Пандемията може да стои зад повишаване на търсенето, тъй като хората намират утеха в носталгията. Но Бунда и Джордан също така посочват, че постоянното разпространение на нови издания и рестартирането като цяло на бранда Tamagotchi подновява популярността му. Въпреки че ретро тамагочитата стават все по-оскъдни всяка година, все още е лесно да влезете в магазин за играчки и да откриете чисто ново такова. По този начин Тамагочи постигна един вид безсмъртие, присъждано на играчки, които надхвърлят своя голям пиков момент.
“Животът не е толкова вълшебен, колкото беше, когато бях дете”, казва Бунда. “Но да си играя с тамагочи – и да си купувам повече тамагочи – ми носи тази липсващата магия в живота ми.”