Формула 1 продължава да бъде едно от най-вълнуващите автомобилни състезания в историята на моторните спортове. Почитателите могат да цитират датите на всяко едно състезание, а да не забравяме, че когато гледате надпреварата, пред вас работи индустрия за милиарди, а най-вероятно и за трилиони долари.
Именно на тази сцена ще изгреят звезди като Шумахер, Алън Прост, Сена и още много други. В последните няколко години, когато светът изпрати Ники Лауда, феновете нямаше как да не си спомнят и неговият най-заклет конкурент- Джеймс Хънт. Дълго време голямата вражда разпалваше страстите, а това е само още една добра новина за индустрията – колкото повече зрители гледат едно състезание, толкова повече продадени продукти има.
А шампионът от 1976 г. знае, че публиката не просто го обича, тя го боготвори. В този период Формула 1 продължава да е опасен спорт, а катастрофите са почти гарантирани във всяко едно състезание. Днес ще открием, че съществува интересно разделение между почитателите. Старите фенове твърдят, че надпреварата в миналото беше много по-вълнуваща, докато днешните почитатели са на мнение, че благодарение на наложените промени, болидите са в пъти по-съвършени. Има само една голяма подробност, пилотите от предишната ера са в пъти по-добри и опитни.
Не е трудно да открием, че състезатели като Хамилтън са напълнили витрината с трофеи и титли, но не можем да игнорираме наличието на системи за сигурност, нови правила и фактът, че е зад волана на тимът, който разполага с най-добрия болид в момента. Преди това философията беше малко по-различна – един голям двигател, достатъчно турбини и издирването на достатъчно луд човек, който да застане зад волана на болида и в продължение на няколко часа да се опитва да държи всичко под контрол в една луда надпревара. Точно това правеха герои като Джеймс Хънт.
Скандалният пилот не беше добър само на пистата, той влизаше във фантазията на всяка една жена, а и е един от малкото, които промотират своята собствена марка „СЕКС: Закуска за шампиони“. Това е и емблемата, която стоеше на официалния състезателен костюм, но преди всичко беше шоуменът на сцената. Хънт признава, че преди всяко едно състезание е успявал да съблазни поне една стюардеса на сцената, като в негова защита можем да кажем, че има честта да лети в епоха, когато контролът върху визията на стюардесите е особено строг – те бяха неофициалните модели или ангели във въздуха и дори и най-целомъдреният човек не можеше да им устои. Формула 1, при това в златната си епоха, можеше да се смята за перфектната комбинация от високи скорости, секс – рекламата беше на видно място, рок-н-рол и емоция, която човек не можеше да забрави.
Това беше времето, в което лошите момчета често се даваха за пример, но не за толкова добрия такъв. Когато Хънт подписва договор с McLaren, той трябва да се съгласи с условията на Marlboro – да бъде с костюм, да има вратовръзка и винаги да е изгладен. Правилата са за нарушаване и Хънт предпочита да идва по дънки, намачкани тениски и понякога дори се разхожда бос сред големите гости, не отказва на никого автограф, но това не му пречи да избира дизайна си сам и да носи точно това, което му харесва. Очевидно е, че 70-те години ни дават образа на лошото момче, на човекът, за когото правилата са по-скоро проформа, отколкото каквото и да било друго. Хънт беше всичко това, което настоящият шампион не е и няма да бъде. Причината?
Даваме последният интересен пример, като за целта ще трябва да обърнем внимание на събитието Met Gala, където звезди и дизайнери се събират, но цената за запазване на маса е около 30 000 долара. Хамилтън, като модна икона – очевидно, решил да изненада аудиторията, като поканил талантливи и разнообразни дизайнери – съжаляваме, думата diverse се превежда точно така.
Освен интересна визия, гостите на Хамилтън изпъкваха сред публиката с провокативни и интересни облекла, каквито биха могли да съберат погледите, но въпросът винаги остава: подходящи ли са за автомобилен състезател? Хамилтън премина през редица метаморфози, точно както се случи и с Формула 1. Двигателите станаха по-малки, технологията стана повече – цената на болидите скочи изключително високо, а Хамилтън се превърна в лице на BLM, LGBT движението и екологичните норми.
Малко е трудно да приемем последното за чиста монета, след като болидът му бълва повече газове, отколкото малко селце с автомобили от 80-те години. Въпреки това откриваме, че лицето на най-бързото състезание се представя не само за милеещ, но и за особено обществено активен играч. Възможно е да е точно това или просто пилотът да разполага с един от най-добрите маркетинг отдели в момента. Каквато и да е причината, световният шампион наистина знае какво точно прави на сцената.
Остава да разберем дали това ще се отрази на аудиторията, която с особено внимание следи едно от най-атрактивните автомобилни състезания днес. Критиците продължават да пазят едно по-особено мнение. Дали одобрявате постъпката или не, това няма особено значение, огромната фен маса на Хамилтън определено е трогната, но само времето ще покаже какви още изненади можем да получим.